Agrigento

2013

Zondagmorgen naar Marina di Butera gereden en op een grote parkeerplaats(37.10989 E14.08210) aan het strand bij een aantal andere campers gaan staan. Hier maar weer even het weekend afwachten prima plek voor 1 dag. 's Middags hebben we een strandwandeling gemaakt, mooi strand maar weer veel wind. Er waren diverse kitesurfers daar is het perfect weer voor.

Maandagmorgen weer een stukje verder gegaan richting Agrigento, maar eerst in Licate even boodschappen gedaan bij de Lidl. We zijn eigenlijk heel weinig uit eten geweest want er is echt van alles te koop, heel veel dingen die je bij ons niet ziet. Zo hadden we gister lekkere grote gnocchi's gevuld met brie en spek. Allemaal bij de Lidl, ik had ze ook gezien met kaas en tomaten dus die vandaag maar mee genomen. Bij sommige grote supermarkten zie je verse kant en klare maaltijden pizza's en bv gebakken aardappeltjes . Heel erg handig even in de oven en je bent klaar. Toen maar eens gevraagd waar we water konden tanken want we zagen al een tijdje niets.

Bij de fontanella van Palma di Montechiato,vlak bij de hoofdweg de S115, N37.19264 E13.75286. Er zijn 8 kranen en een druk dat er op staat, je hebt zo een vat vol. De mensen komen met grote flessen en jerrycans hier goed drinkwater halen. Een man vertelt me dat het kraanwater in de huizen geen drinkwater is. We hebben weer een vrij plekje gevonden bij Lido Canatello vlak bij Agrigento en de Tempel Vallei. We staan aan het eind van een boulevard in een kleine rotonde, hier kunnen 2 campers gemakkelijk staan(N37.23793 E13.61826). We hebben hier prima overnacht en de volgende morgen zijn we op tijd bij de Tempel Vallei. Agrigento is 582 v. Chr. gesticht door de Grieken, 100 jaar later had de stad 200.000 inwoners. Dat is toch bijna niet voor te stellen bijna 2500 jaar geleden. Het was een van de rijkste bloeiende steden van Magna Graecia. De tempels deden niet onder voor die van Athene en de levensstijl niet voor die van het huidige Las Vegas!!!(uit het goede boekje).In de bloeitijd van de Griekse periode woonden hier meer Grieken dan in Griekenland zelf.

Concordia tempel in de Valle dei Templi bij Agrigento.

De tempels die hier staan liggen niet in een vallei maar staan op een heuvel en kijken uit op een vallei, vanaf zee waren ze zo zichtbaar voor de scheepvaart. De grootste tempel, de Concordia, is de best bewaarde Dorische tempel ter wereld. Dit komt omdat in de 4e eeuw de tempel aangepast is omdat het een christelijke basiliek werd. Later is hij weer in zijn oorspronkelijke staat gebracht. We waren er al om even over negenen, maar waren zeker niet de eersten. Het heeft vannacht een beetje geregend en het is nu bewolkt maar wel warm. Op zich prima weer voor zo'n bezoek maar het levert natuurlijk niet van die mooi plaatjes op. Het zijn eigenlijk 3 tempels die achter elkaar liggen aan een lange weg. In het andere(gratis) gedeelte staan nog 4 gerestaureerde zuilen, tempel van Castor en Pollux, die symbool staan voor de Vallei van de Tempels.

Hier ligt ook de telamon(liggend beeld/slapende reus) bij de resten van de tempel van Zeus. Je ziet de versterkingen/muren van de stad en een uit de rotsen gehouwen begraafplaats voor de christenen die hier al voor de Grieken woonden(Necropoli Paleocristiana). Het is best een wandeling die je maakt. We waren eerst van begin naar het eind gelopen en hadden gezien dat er halverwege bij de toiletten een cafetaria was. Gesloten !!! dat houd je toch niet voor mogelijk. Plan was om verder langs de kust een mooi vrij plekje te zoeken. Ik las in het Duitse WOMO boek diverse plekken waar men kon staan en op het internet had ik ook diverse plekken gelezen. Wij vonden het helemaal niks, de grote CP's hadden we geen zin in. Het is een prachtige kust, maar inmiddels was het gaan regenen.

Alles ziet er dan natuurlijk ook wat minder uit. Jammer zo hebben we dus ook de witte rotsformaties, de Scala dei Turchi gemist door de regen en weer de harde wind. Dus het werd weer camping Kamemi(ACSI) bij Ribera Seccagrande N37.43857 E13.24524. Het ging me vooral om de warme douche die je op de betaalde CP's meestal alleen maar koud hebt. En het ging me om het internet, maar dat ligt plat vanwege de wind! Soms zit het mee en soms zit het tegen, afwachten maar weer. Vanmorgen naar Sciacca gegaan, harde wind maar wel zon en 25º. Als we naar beneden rijden naar de haven parkeren we daar eerst en maken een wandeling door de stad. Op het grote plein(met uitzicht op de haven) vinden we een café met internet en kunnen we het verslag op reisavontuur plaatsen.