Baskische kust

2012

Vanaf Potes zijn we weer naar de kust gereden en bij San Vincente de la Barquera weer een stukje langs de kust gereden via Cornillas en Santillana del Mar.

Santillana del Mar

Santillana is een oud Middeleeuws stadje en is een bekende toeristische plaats omdat hier een grot, met prehistorische pentekeningen is waar men inmiddels geen bezoekers meer toelaat maar waar je nu een replica kunt bezoeken. Dat hebben we maar overgeslagen. Als ik af ga op hoe Santillana overal wordt aangeprezen dan viel het ons een beetje tegen.

Via de snel weg zijn we om Santander heen gereden en staan nu op een P bij een strand in Loredo in de baai tegenover Santander. N 43º27.773 W 3º43.453 Er is een douche en een kraan. Na het eten hebben we even een stukje gelopen over een plankier in het smalle duin hier. Er stonden hier heeeeel veel zeenarcissen, de pancratium maritimum. Ik werd er wel een beetje hebberig van, maar er stonden diverse bordjes met foto’s van de planten die er stonden en ook een bordje van respecteer de natuur of zoiets. We zijn verder weer langs de kust gereden via Santona tot vlak voor Bilbao. Een kust die op de kaart ook als mooi staat aangegeven maar wij vonden de kust(en) meer westelijker mooier. Ik lees in het boek ook dat na Bermeo(waar we nu staan) de kust oninteressanter wordt. Vlak voor Bilbao dus de snelweg op om hier gemakkelijk omheen/doorheen te komen.

Bermeo

We wilden noordelijk door de stad naar Bermeo om daar weer een stuk langs de kust te rijden. Ergens ging het niet goed, allemaal nieuwe tunnels, diverse achter elkaar en de TomTom was helemaal de weg kwijt. Achteraf hebben we wel een keer een bord zien staan met oa GPS er op, daar heeft denken we gestaan dat je die uit moet schakelen vanwege de veranderingen. Met een grote boog zijn we zuidelijk om de stad heen gegaan, toen volgde een tolbetaling. Dat heb je natuurlijk met al die mooie nieuwe tunnels , dat kost geld, toen weer terug omhoog en we kwamen tenslotte bij Bermeo, wat een omweg. Omdat we een stuk kustroute gemist hadden, hebben we de 20 km westelijk van Bermeo toch nog even gereden, niet echt interessant vonden we.

Bermeo.

We wilden toch weer naar Bermeo terug vanwege het servicepunt hier, een drukke Parkeerplaats waar 's avonds nogal wat jongelui rondhangen. N 43º25.182 W 2º43.416 Van hieruit loop je zo naar het centrum en de oude mooie haven van Bermeo. Gister en vandaag zijn we weer heel veel pelgrims tegen gekomen op weg naar Santiago, wandelend en met de fiets. We zien regelmatig de borden staan voor de wandelaars, waar ze van de weg af moeten, maar ze lopen toch ook hele stukken langs de gewone weg waar het verkeer langs raast. Morgen gaan we denk ik het laatste stukje kust rijden naar Lekeitio. Je kunt echt merken dat we hier in Baskenland zitten, van die taal is echt niets te bakken als je het leest. Bij het Spaans is soms nog wel iets te begrijpen d.m.v. het Frans of Italiaans, maar hier begrijpen we helemaal niets van.

Lekeitio

We waren door de TomTom weer de verkeerde weg opgestuurd en kwamen in Lekeitio via een weg die we niet wilden. Er was hier een hele nieuwe P voor campers met servicepunt die nog niet in ons boek stond. Volg P1 en je komt bij de mooie rustig gelegen CP niet ver van het centrum. N 43º21.507 W 2º30.449 Eerst de stad maar even doorgelopen , een mooie oude binnenstad en een leuke haven. We zien ook vaak elementen van de walvisvaart hier terug zoals op de kraan op de foto. Lekeitio wint het van Bermeo vinden wij, niet alleen de stad maar ook de CP. Toen we lekker op een terrasje, in het zonnetje zowaar, gegeten hadden zijn we alsnog weer een stuk naar het westen gereden.

Het prachtig gelegen Lekeitio.

Ea

Een hele mooie kust, deze keer dus zeker de moeite waard en een stop gemaakt in Ea, een heel klein plaatsje. N 43º22.812 W 2º36.214 Het ligt aan een klein riviertje en heeft nog 2 oude boogbruggen, voor voetgangers. Wat een leuk klein authentiek plaatsje, dat we bij toeval ontdekken, zoiets lees je niet in een boekje. We zijn even het dorp doorgelopen en ook naar de kleine mini haven, heel mooi gelegen met een klein strand met toilet en douche. Nog een klein stukje westelijker en je komt bij het mooie Laga strand van Ibarrangelu(Laida). We staan op de parkeerplaats van het strand bij het restaurantje, er zijn hier heel veel surfers. Eigenlijk mogen we hier niet op want er is zo’n leuke boom van niet hoger dan 2.20. Misschien komt het dat het nog geen seizoen is want de boom was opzij geschoven. N 43º24.507 W 2º39.421 's Avonds ontdek ik dat je een voor een beperkt aantal Mb's(ik dacht 250) gratis op het internet kan inloggen. Ik kan zelfs een verslag, inclusief foto's, op reisavontuur plaatsen, ik denk dat het alleen om downloaden gaat en niet om uploaden! We hebben goed overnacht bij het “surfstrand” , de politie kwam zelfs een keer langs maar liet de 3 campers die er stonden met rust. Verder stonden er ook een aantal kleine busjes allemaal van surfers die hier ook overnacht hebben.

Het kleine plaatsje Ea heeft 2 mooie oude boogbruggen.

Elantxobe

Het was nu wel warm maar niet zonnig dus na de koffie zijn we weer weggegaan slechts 6 km weer terug richting Lekeitio naar het kleine vissersdorp Elantxobe. Ik had ik Lekeitio weer wat folders bij de VVV gehaald en daar stond in dat bij dit plaatsje de bodem draaide? Het ligt nl tegen een bergwand geplakt en de ruimte is dus beperkt in het dorp. De bus die kan hier dus niet draaien daarom heeft men een draaischijf op het pleintje gemaakt. Dat wilden we wel zien dus ¾ uur gewacht op de bus en ja hoor daar kwam de Bizkaibus aan. Hij stopte en in no time draaide de bus om en vertrok weer. Er was niet eens iemand in of uitgestapt. Daarna zijn we weer verder langs de kust gegaan eerst naar Ondarroa. We liepen de stad in en toen ging het goed mis, op de brug over de rivier stuikelde ik, stuiterde verder en ben gevallen. Gat in mijn hoofd, hevig bloeden natuurlijk. Vlak bij was een apotheek, die hebben een taxi gebeld en hup naar een soort dokterspost? Hier ook weer geen woord Engels maar wel wat Frans. Het is vakkundig gehecht, 3 stuks, en ik heb 3 grote bulten. Een op mijn elleboog, een op de zijkant van de knie, ja de geopereerde, een op het voorhoofd tussen de ogen. 3 hot/cold bags gekocht en maar weer verder. We hadden met moeite een parkeerplek gevonden en hier konden we niet blijven. Door Mutriku gereden, ook zo te zien een mooie stad die mooi ligt. Niets van gezien dus, we hadden letterlijk en figuurlijk iets anders aan het hoofd. Ik had toevallig ijsblokjes in de vriezer dus die eerst maar op het hoofd. Buiten Mutriku op een P aan het water prima overnacht, goed geslapen. N 43º17.847 W 3º21.387 Het motregende weer en we zijn het laatste stukje langs de kust gereden van Deba naar Zarautz ook weer een stuk waar we de Santiagogangers zien lopen. We zijn alleen bij Getaria er nog even uit geweest voor brood etc. het was toen weer droog. Ik vertoon me buiten de camper maar met pet en zwarte zonnebril, ben dus nu incognito! Na Zarautz zijn we de tolweg opgereden Frankrijk in.

Elantxobe ligt tegen de berg geplakt.