s.Vito lo Capo

2013

Na een heerlijke rustige dag op maandag zijn we de volgende dag naar camping Pineta(ACSI) in s.Vito lo Capo gereden. Dit ging me vooral om de wasmachine en ik wil even naar de kapper. Het weer begon ook te betrekken er viel af en toe een spat regen. Rond half 4 met de fiets het dorp in gereden, eerder heeft geen zin want dan is het siësta tijd. Ik trof het, ik kon meteen ergens gaan zitten. Marinus is het dorp maar eens doorgelopen, een en al restaurants, ongelooflijk zo veel. Het is een heel erg toeristisch dorp/stadje. Toen ik klaar was scheen de zon gelukkig weer en hebben we gelijk wat boodschappen gedaan. Morgen met de fiets weg, erg prettig dat we die nog hebben! De was hing al vroeg aan de lijn te wapperen(ja weer wind) en daarna op de fiets weg gegaan. S.Vito lo Capo heeft een mooi strand en het seizoen is hier al begonnen.

Bij de haven is altijd wel wat te zien, we waren er ook weer even op het juiste moment. Er kwamen net 2 duikers naar boven met een grote inktvis. Vlak voor de vuurtoren zagen we een commerciële CP mooi aan het water en lekker uit de wind.

Morgen gaan we daar heen, de camping heeft alle comfort, mooi zwembad, wasmachine, winkel, restaurant, wifi bij de bar, maar hij ligt helemaal onder de bomen. We vinden het allebei niks, zeer deprimerend. Daarna zijn we de ander kant nog uit gefietst, richting het natuurpark Zingaro. Dit is van 2 kanten te benaderen vanaf S.Vito dus bij de noordkant maar je gaat dan op een gegeven moment 10% omhoog en dat lukt met een elektrische fiets toch ook niet. Critici en cynici van het natuurpark zeggen dat het alleen maar gebruikt wordt om in de beschutte inhammen de heroïne uit het Midden Oosten aan land te brengen. Het natuurgebied is nl gecreëerd met hulp van de maffia, zonder hun hulp zou het zeker niet tot stand zijn gekomen. Trapani waar heel veel kleine banken zitten, beschuldigt men van het witwassen van drugs en maffia geld. Van een andere camperaar die in het maffiamuseum in Corleone is geweest hoorde ik dat men daar tijdens de interessante rondleiding vertelde dat de maffia zich had verplaatst naar Mazara del Vallo. Daar waar mijn fiets dus gestolen werd! Het natuurgebied strekt zich zuidelijk uit tot Scopello er zijn dus geen wegen, een ongecontroleerd gebied! Dus maar weer terug ,maar wel even leuk voor het uitzicht en terug bij de oude vervallen tonnara gekeken. In deze streek zie je overal oude vervallen tonijnfabrieken. Dit was vroeger echt het gebied van de tonijnvangst.

s.Vito lo Capo, het begin van de hoofdstraat is een en al restaurant.

's Avonds hebben we heerlijk gegeten in Il giardino Corallo, in het zijstraatje bij de VVV. Men kookt iedere dag een menu een kaart is er niet. Je bent wel wat meer kwijt dan in de restaurants met toeristen menu. Maar wij hadden het hele menu, antipasti, daarna pasta en couscous, alles met vis. Erg lekker vooral de antipasti waren verrukkelijk. Ook de inrichting is gezellig op een binnenplaatjes met veel planten, echt iets heel anders als de vele toeristische restaurants in het dorp. De volgende dag vertrokken naar de CP bij de vuurtoren, met een mooi uitzicht op de baai en lekker in het zonnetje (N38.18492 E12.73282). Gister hebben we eerst in S.Vito de terugtocht van Palermo naar Genua geboekt bij een boekingskantoor bij het plein tegenover de kerk. Volgende week woensdag vertrekken we 's avonds om 8 uur vanuit Palermo. We hoeven dan in Palermo alleen naar het kantoor om in te checken dat vonden we wel zo gemakkelijk om het hier rustig te regelen. We hebben nog een paar dingen op ons programma staan, oa Segesta, dus dat was een beetje te overzien welke datum eventueel. In ieder geval niet meer de slechte/oude boot de Florentia en qua dag maakt het ook nog uit welke prijs. Vanmorgen een rondje over de markt gelopen en natuurlijk een kaasje gekocht, deze keer met pistache. Sicilië is ook het eiland van de pistachenoten en van de kappertjes, Ik blijf het zeggen het eten, de keus die er is in de winkels is, geweldig.

Scopello

Baia di Guidaloca bij Scopello.

Zaterdagmorgen vertrekken we na 4 dagen S.Vito, we rijden eerst naar Scopello, het is een beetje zoeken voor een mooi plekje, weer de info uit de WOMO die niet meer klopt. Geen vrije oplek bij de ingang van het dorp! Bij de Baia di Guidaloca is een kleine parkeerplaats(N38.05616 E12.83953) waar in een hoek 2 campers kunnen staan. We waren er al geweest maar toen waren de 2 plaatsen bezet, later op de ochtend was er een vrij dus hier maar gaan staan met mooi uitzicht in de baai. Het weer is aan het veranderen, zon, wind en af en toe heel een klein beetje regen. We blijven hier maar vannacht staan, van de camperaars naast ons hoorden we dat ze gisteravond bij Scopello, op de commerciële CP, tot diep in de nacht last van discolawaai gehad hadden. 's Middags eten we nog in het zonnetje een broodje maar dan krijgen we een stevige bui. Gelukkig is het achter in de middag weer droog en tegen de avond komen de vissers. Bij het water is altijd wat te zien, en hier vist men vaak met een soort vlot, met een vierkant windscherm erop. Dit kan dus alleen maar bij aflandige wind. Aan de lange lijn zitten korte lijntjes met haakjes met aas. We hebben dit ooit eerder in Calabrië gezien maar verder nergens. De lijn is ontzettend lang, aan het vlot zit een lampje bevestigd want de lijn wordt tegen middernacht pas weer binnen gehaald.