Soragna

2018

Onze eerste reisdag is prima verlopen,we overnachten op de CP in Ettenheim N48.27433º E7.782163º. De volgende dag verloopt het tot en met de Gotthardtunnel prima, voor de grens van Italie staan we in de file en bij de rondweg om Milaan staan we heel lang stil. Ik had een CP uitgezocht bij Soragna, dorpje ruim 100 km na Milaan en stukje voor Parma. N44.92086º E10.12559º. Volgens de TomTom hadden we er om 4 uur kunnen zijn het wordt 's avonds 9 uur. We hebben dit al vaak gereden maar dit hebben we nog nooit meegemaakt.

We zijn hier in de regio Emilia Romagna, in de provincie Parma, deze streek kent vele kastelen. Soragna is ook een dorp/stadje met een kasteel van de prinselijke fam. Meli Lupi. Je kunt het bezoeken, alleen met een gids, 9 euro pp en de gids spreekt alleen Italiaans. En het is verboden foto's te maken, nou dat gaat hem niet worden natuurlijk.

De binnenplaats van het kasteel met echte klimop maar ook beschilderde klimop in het portiek.

Heel erg jammer de foto's die we bij de ingang zien zijn prachtig. We houden op de CP maar even een dagje rust en maken een wandeling door het dorp waar verder niet veel te beleven is. Van Soragna naar Fontanellato is nog geen 10 km, ook een plaatsje met een mooi kasteel zo te zien op foto. Alleen is er zondags markt en als we er aankomen is het mega druk,verkeerd ingeschat, gauw wegwezen dus.

Dan maar voor plan B, we gaan naar Sabbioneta, een vreemd vestingstadje uit de 16e eeuw. Onderweg komen we langs nog een kasteel, in deze streek zijn meer dan 20 kastelen. Maar als we richting Casalmaggiore rijden zien al ver van te voren staan aangegeven dat de brug over de Po afgesloten is, een grote doorgaande weg notabene, we moeten een heel stuk omrijden.

We rijden via tig kleine weggetjes, en heel veel dijken door de Po delta en komen zo ook langs Brescello. Bekend dorpje omdat hier de films van Don Camillo opgenomen zijn.

Nu we er toch zijn lopen we het dorp maar even in en gaan meteen ergens wat eten.Overal zie je souvenirs met de afbeeldingen van Don Camillo en Peppone en hun standbeelden.