De terug reis.

2013

Woensdagmorgen vertrekken we van de camping in Castellammare, we hebben alle tijd, het is niet ver naar Palermo. We rijden dus het laatste stukje kust via de S187 en proberen nog een aardig plekje te zoeken om de dag door te brengen. In Terrasini rijden we naar beneden naar de haven(was even zoeken) en drinken daar even koffie . In een haven is altijd wel wat te zien en ook dit keer zien we bij de vissers van alles uit de netten komen wat er niet echt in hoort. Daarna maken we eenwandeling door het centrum. Hierna gaanwe de snelweg op en willen naar Mondello de badplaats van Palermo even ten noorden van de stad. Dit was echt een foute keus, het seizoen is hier al begonnen en het is overal druk en overvol. Laat staan dat je ergens met je camper zou kunnen staan. Verder valt op dat er heel veel paars bloeiende bomen in de stad staan, heel erg mooi. Deze bomen zie je alleen maar in een tropisch en subtropisch gebied. Het is de Jacaranda met heel veel paarse bloemen en het blad van de boom doet aan een varenblad denken.

We gaan de snelweg weer op en rijden weer naar camping La Playa maar rijden dan nog ongeveer 1 km verder dan kom je bij een strand met een brede boulevard met parkeerplaatsen naast de boulevard (N38.19696 E13.24406). In tegenstelling tot Mondello is hier nauwelijks iemand, het seizoen is hier nog niet begonnen. Men is net bezig de strandtenten op te bouwen en in te richten. Een prima plek om de dag verder door te brengen, achter in de middag rijden we dan nog even naar de haven van Isola delle Femmine en drinken daar nog een koffie. Daarna weer de snelweg op naar Palermo, we zien 2 keer een bordje porto(haven) maar daarna niets meer. Als we bijna Palermo uit zijn begrijpen we dat we fout zitten en gaan terug, weer geen bordje porto te zien. We programmeren een straat in de buurt van de haven in. We worden dwars door Palermo gestuurd, wat een belevenis, op een gegeven moment herken ik een en ander bij het Normandische paleis. Even later staan we bij het stoplicht Quatro Canti, we rijden dus over de hoofdstraat Corso Vittorio Emanuele en die gaat naar zee. Meteen toen we bij het stoplicht stonden een foto gemaakt, dit kon toen wij er waren niet vanwege de drukte op straat. Wij vinden het toch wel mee vallen, die drukte, je gaat met de stroom mee. Ja het is druk maar net zo als in iedere andere grote stad. Met de navigatie zijn we de fout ingegaan denk ik doordat de stad is ingedeeld in voorsteden etc, op een gegeven moment waren we er volgens de navigatie, niet dus, zelfde straat in ander stadsdeel?

In de haven van Terrasini maken de vissers de netten schoon.

Maar het is allemaal goed gekomen. We checken in voor de Splendid van Grandi Navi Veloci. Niks splendid aan, nu is het in tegenstelling tot de heen reis, mooi warm weer en seizoen maar buiten kun je nauwelijks zitten omdat er gewoon geen stoelen zijn. Triest en bar en boos voor zo´n dure overtocht dat er maar zo weinig gelegenheid is om even lekker buiten in het zonnetje te zitten. Regelmatig zijn er heftige discussies over lege stoelen die bezet gehouden worden omdat iemand die `even` weg is. 24 Later komen we in Genua aan. We rijden binnen een half uur naar Cassela waar een heel groot parkeerterrein is aan de rand van het dorp N44.53351 E8.99987.

De navigatie stuurt je voor Cassela links het dorp in, niet doen gewoon de weg rond het drop volgen bij de stoplichten links af naar het dorp, daarna rechts bij de kruising en dan een stukje verder zijn aan je linkerkant 2 hele grote parkeerterreinen. Er was een kleine kermis, maar plek genoeg en het lawaai viel heel erg mee en voor 11 uur gind alles dicht. De volgende morgen doen we eerst boodschappen in het dorp voordat we aan de terug reis beginnen. We rijden tot Herbolzheim even ten zuiden van Baden Baden. Zaterdagmorgen gaan we even op de koffie bij vrienden in Baden Baden en rond 2 uur weer vertrokken richting huis. Om 9 uur ´s avonds waren we thuis, totaal hebben we 4576 km gereden waarvan ruim 2000 op Sicilië. We hebben de meeste bezienswaardigheden bezocht, een paar dingen overgeslagen. Een mooi eiland, met heel aardige mensen, heerlijk eten en in de supermarkten is de keus enorm. Wat het verkeer betreft, hoe vaak er niet voor ons gestopt is zodat we konden oversteken, lopend of met de fiets. Je leest vrij vaak op internet de verhalen van chaotisch verkeer, wij vonden het wel meevallen, absoluut niet agressief. En wat het toeteren betreft, met een hand moet je sturen en met de ander bellen dus het toeteren schiet er dan bij in. Ja men stopt wel overal op iedere plek, midden op straat, niet altijd de handigste plekken. We hebben goed weer gehad, nauwelijks regen, steeds een aangename temperatuur tussen de 21-25 graden. Prima weer om de bezienswaardigheden te bezoeken, ja de wind had af en toe wel wat minder gekund. Verder staat er heel veel in bloei in het voorjaar en zeker ook nog in mei, op dit mooie eiland.