Vinci

2019

Van Piombino rijden we eerst nog even stukje terug naar Follonica om boodschappen bij de Lidl te halen en gaan daarna naar de CP in Venturina(N43.03710º E10.59970º gratis met water en stort) stukje buiten Piombino. We kijken even bij het zwembad van de Thermen maar de prijzen zijn behoorlijk dus dat vergeten we.

Larderello

Vanuit Venturina rijden we dwars door west Toscane, je komt dan oa door Larderello het centrum van een groot geothermisch gebied. Een aantal jaren geleden zijn we hier ook al doorgereden toen we Toscane bezochten. Nu willen we er wat meer tijd aan besteden en het Geothermische museum bezoeken. Een mooi en gratis museum van Enel, zeg maar onze Eneco.

De Fransman de Larderel bouwde hier een fabriek voor boorzuur, later is hier de elektriciteits centrale natuurlijk bij gekomen, die draait op de uit de aarde komende stoom en gassen. Er zijn hier tig fumarolen, boorzuurbronnen waar de stoom gevuld met zwavel en diverse soorten gassen uit komen.Een bijzonder landschap met overal rokende torens en heel veel dikke buizen. Het gratis museum is grotendeels in het Italiaans met diverse video's die in het Engels ondertiteld zijn. Leuk om de oude beelden en ook foto's van vroeger te zien en ook hoeveel mensen hier destijds al werkten. Heel veel kleine replica's en onderdelen van machines waar men mee werkte.Ja je moet wel een beetje technisch inzicht en scheikundige kennis hebben. Die heb ik allebei niet maar Marinus kon me dan hier en daar wat uitleggen.Het geeft wel een beeld wat hier in het gebied gebeurt en ook dat het vroeger een belangrijk industrie gebied was. Als je de oude beelden ziet zie je enorm veel mensen aan het werk.

Het mooie heuvelachtige Toscaanse landschap.

Als je dan later weer verder rijdt door het gebied kijk je er toch met een andere blik naar. We rijden dan verder naar het noorden oa ten westen langs Volterra(dat we al eens bezochten) tot aan Castelfiorentino over slingerende wegen over heuvels met prachtige vergezichten. Wat een prachtige route, nee je moet geen haast hebben het zijn allemaal kleine weggetjes maar ongelooflijk mooi. We maken een wandeling door Montecerboli,Pomarance en Castelfiorentino, ons trimuurtje hebben we weer gehad, alles ligt hier op een heuvel met steile straten. We overnachten in Castelfiorentino N43.60770º E10.96421º parkeerplaats aan de rand van de stad. We maken nog een wandeling naar het oude centrum, een armoedig gedeelte, heel veel allochtonen, de Italianen zijn al uit dit gedeelte van de stad weggetrokken.

Via kleine en soms ongeasfalteerde wegen rijden we door het prachtige landschap.

Vinci

De volgende dag weer verder richting Pistoia naar het noorden dus. We komen nu wel in een drukker gebied het ruime mooie rustige Toscaanse landschap is hier toch wat minder. We komen langs Vinci daar gaan we een kijkje nemen. Ja de geboorteplaats van Leonardo da Vinci, ofwel Leonardo van Vinci.We klimmen weer omhoog het oude gedeelte van de stad ligt natuurlijk weer boven op de top van een heuvel.We maken een wandeling door het kleine gedeelte van het oude centrum.

Het nieuwe gedeelte van Vinci.

Er is natuurlijk een museum maar we slaan het over. In maart 2017 waren we in Amsterdam in de Beurs van Berlage naar de tentoonstelling van Leonardo da Vinci. Ik las op internet verschillende berichten over het museum. Het zat ooit in een mooi gebouw en is nu onder gebracht op diverse locaties en dat diverse topstukken niet meer aanwezig waren. Onder gebracht op andere belangrijkere locaties? We slaan het dus over, de tentoonstelling in Amsterdam was prachtig wat een uitvinder, een genie en ook nog eens een begenadigd schilder.Er was ook een chronologisch overzicht van zijn leven, niet echt om vrolijk van te worden toen ik het las. Maar wat een geniale man, ongelooflijk wat hij allemaal uitgevonden heeft. Dan rijden we naar ACSI camping Barco Reale, 10 km ten noorden van Vinci, N43.84380º E10.91196º.