Otranto 2016

2016

We zitten nog steeds in de Salento, dit is de zuidelijkste provincie van Puglia. Een stukje ten zuiden van Gallipoli zijn we doorgestoken naar de oostkust. De westkust is laag met veel stranden, de oostkust is rotsachtig met nauwelijks stranden. Als je langs deze kust rijdt voelt het eigenlijk net of je in Griekenland bent.

We rijden naar Porto Badisco, een plekje dat we kennen van de vorige keer. Zou je er nog mogen staan, we zien dat bij de ingang naar beneden een plastic zak over het bord gehangen is? Als we beneden zijn zien we al 2 campers staan, maar er is nu ook een restaurant en er zit een man onder een parasol die kano’s, strapboten en ligbedden verhuurt. Het is weekend en mooi weer dus vandaar de “drukte”. Maar we overnachten er met nog een  camper zonder probleem N40.08201 E18.48220.

Otranto met links het Aragonese kasteel .

Vanmorgen naar Otranto, hier is het ook druk, we zien bij de haven 8 bussen staan. Eerst maar even naar de kerk, het is zondag dus er is een dienst maar daarna sluit de kerk voor de siësta. Eigenlijk weer een voorbeeld van verkeerde dag, maar dat kwam nu even zo uit. We kunnen wel het een en ander zien maar maken daarna maar een wandeling door het oude ommuurde stadje en eten ergens wat. Om 3 uur is de kathedraal weer open en gaan we er nog een keer naar toe. De kerk is van oorsprong een Normandische Romaanse kerk uit de 12e eeuw en een van de oudste kerken uit Puglia. Hij heeft een mooi rozetvenster en een 17e eeuws verguld plafond.

De kathedraal van Otranto .

Er is in de loop van de tijd veel aan verbouwd maar het bijzonderste is de mozaïek vloer met oa bijbelse en mythologische voorstellingen. In het midden staat een levensboom gedragen door 2 olifanten, de priester-kunstenaar Pantaleone heeft er 3 jaar over gedaan om dit te voltooien(1166). Een bonte mengeling van verhalen van de wereldgeschiedenis met bv ook Alexander de Grote. 9 Jaar geleden mochten we nog over de hele vloer lopen, nu is dit alleen in gebruik voor de dienst in de kerk en loop je alleen nog langs de zijkanten. Maar ook hier allemaal voorstellingen heel bijzonder, voor het altaar afbeeldingen van de sterrenbeelden. In een kapel zijn de beenderen te zien van bijna 600 martelaren die terecht gesteld werden omdat ze weigerden moslim te worden toen de Turken in 1480 de stad innamen. Deze mannen waren de enigste overlevenden van het bloedbad dat de Turken aanrichtten.

De stad heeft verder nog een Aragonees kasteel(net als in Gallipoli) met de typische ronde torens met conische onderbouw. We hebben het toen niet bezocht en nu ook niet. De stad is veel veranderd, met een loopbrug kom je de oude stad binnen en in de “hoofdstraat” is het een explosie van toeristenindustrie met de gebruikelijke prullaria.

Daarna proberen we een mooi plekje aan de kust te vinden maar te vergeefs rijden we af en toe een weg in en komen alleen maar bij Lido’s, Resorts en overal geparkeerde auto’s want het is natuurlijk zondag.Ook de kleine baai bij Saint Andrea waar we toen stonden allemaal strandtenten en vlak voor de baai een bord dat je er niet meer inrijden mocht dus gaan we tenslotte maar naar camping Sentinella in Torre dell’Orso het is niet anders.