Cilento kust 2016

2016

Donderdagmorgen uit Vico Equensa vertrokken en via de tolweg om Salerno heen richting Cilento kust. Je komt dan langs Paestum waar 3 mega grote Griekse tempels staan, maar daar zijn we ook in 2007 geweest, dus we gaan verder.

Eerste stop in Agropoli, aan de naam zou je denken in Griekenland te zijn. Maar dit was vroeger natuurlijk ook Magna Graecia. We vinden een parkeerplek vlak bij het water en lopen naar de haven, in de stad is alles dicht, siësta. Wij eten er een limone granito en houden ook maar weer eens siësta. Achter in de middag komen er “figuren” op de parkeerplek die ons niet aan staan, we besluiten hier niet te overnachten en vertrekken naar Sta Maria di Castellabate, 12 km verder. Daar vinden we een plek aan het eind van de boulevard, waar we een prachtige zonsondergang hebben, we staan er heerlijk rustig, veel trimmers komen er langs( N40.29882º E14.94717º).

Er is in het dorp ook een officiele P/CP maar we dat we hier rustiger staan met een mooi uitzicht. We denken dus geen doorgaand verkeer, fout men rijdt tot het eind en keert dan, ff kijken. Later wordt het toch rustig maar om half 1 worden we wakker van lawaai. 2 jongens en een meisje, gekomen met een auto, zitten op muurtje en maken me toch een herrie. Wij zitten natuurlijk recht over eind en houden de boel in de gaten, half 2 vertrekken ze en kunnen we weer rustig slapen.

De volgende morgen maken we wandeling door St.Maria di Castellabate. Wat een rust, heerlijk hier geen massa toerisme en het seizoen moet hier nog beginnen. Daarna door naar Acciaroli, we herkennen het niet meer. Ik beschrijf in mijn verslag van 2007 dat het Grieks aan doet door het blauw wat je ziet. Niets meer, er is een nieuwe haven, waar grote luxe boten liggen. De kustweg die volgt is mooi, we komen in Pioppi, toen stonden we midden in het dorp voor een koffiepauze. Dat kan niet meer, er zijn wat terrasjes en waar je nog wel kunt komen moet je parkeergeld betalen. Ook hier heeft de tijd niet stil gestaan en is er in die 9 jaar veel veranderd. Als we hier of daar een wandeling maken ruiken we over de jasmijn die nu volop in bloei staat.

Pioppi, we staan precies beneden aan op de foto aan het strand.

Ook horen we weer Italiaans praten. Ik had het met de camping baas in Vico Equense over het dialect, Napolitaans, dat daar gesproken wordt. Er is nauwelijks iets van te verstaan, hij zei ook dat het een moeilijk dialect is met woorden vanuit het Arabisch , Latijn en ook het Grieks. We vinden vooraan in het dorp bij het begin van de boulevard, die er toen ook was, een plek aan het water, er staat al een Italiaanse camper (N40.17295º E15.08305º). Ik vraag aan de man of dit geoorloofd is, vooraan stond bij de weg een parkeerverbod voor campers. Hij denkt dat het nu zo voor in het seizoen wel meevalt, dat denken wij dus ook. Maar hij blijft hier niet slapen, dan slaapt hij niet rustig, hij gaat naar een plaatsje 3 km verderop naar een pleintje in het dorp. Wij hebben er een rustige nacht met 1 bezoeker, om half 2 komt er een auto en die vertrekt na 3 a 4 minuten weer. Verder komt er om 6 uur ’s morgens al een visser. De volgende morgen rijden we langs een CP aan de zuidkant van de boulevard bij het strand in Marina di Casal Velino waar we voor €5 het toilet legen en water innemen.

We gaan verder richting Palinuro maar als we weer hoog in de bergen het dorpje Ascea door zijn staan we ineens voor een afzetting. We moeten flink omrijden over Ceraso maar het was wel een mooie route. Rond de middag zijn we in Palinuro, nog geen 50 km zuidelijker. We vinden er een plek aan het strand, waar men een bar/restaurant aan het bouwen is. Het is weekend en het is behoorlijk warm dus het is al “druk” op het strand. Er staat een kleine Italiaanse camper, de man blijkt er te slapen als wacht ivm diefstal van de spullen. Er gaat een ketting ’s avond langs de ingang zodat men niet het terrein op kan rijden. Wij mogen er ook overnachten, prima plek we hebben een mooie zonsondergang (N40.05717 E15.28247).

De haven Marina di Camerota.

Zondagmorgen Palinuro ingereden, we dachten naar de haven te rijden en daar te parkeren, verboden voor campers. Het hele dorp staat vol met borden verboden te parkeren, maar overal staan auto’s geparkeerd. De borden staan er alleen ter versiering van het straat beeld denk ik. Toen wilden we naar boven naar de vuurtoren met natuurlijk een Belvedère. Maar het weggetje rechts af omhoog was wel erg smal en steil dus ook maar niet gedaan. Verder naar Marina di Camerota, je komt dan langs heel veel stranden waar men druk bezig is alles voor het seizoen klaar te maken. We gaan naar de CP( El Colombiano N40.00198º E 15.36858º) in Marina di Camerota, is ook niet alles maar we staan er rustig(alleen) en we hebben stroom zodat alles weer even opgeladen kan worden. En voor 50ct kunnen we warm douchen.Achter in de middag lopen we naar het dorp en de haven, hier hebben we in 2007 gestaan voor een overnachting die we ons nog goed herinneren. De kerkklok staat de hele nacht door en niet alleen de hele uren maar ook de kwartieren, kwart over 1 keer, half dus 2 keer en kwart voor 3 keer. Vreselijk geen oog dicht gedaan, vandaar nu de CP.

Bij Marina di Camerote gaat de weg weer van de kust af de bergen in. Dit is niet echt de doorgaande route naar de baai van Policastro. Bij het begin van de route staat ook geschreven 3.20 hoog en 2.40 breed, moet kunnen volgens Marinus. En als we terplekke in Lenfiscosa zijn kan ik me de situatie herinneren van 2007 toen we deze route ook gereden hebben. Het verkeer wordt via een stoplicht door het oude centrum geregeld. We parkeren en lopen even door het zeer oude dorp, de muren van de diverse huizen zijn beschadigd omdat het zo smal is. We klimmen verder omhoog, langs de berghelling staat heel veel gele brem in bloei. Bij S.Giovanni a Piro kijken we ineens in de baai van Policastro. Het zijn weer heel veel Griekse namen hier, maar hier hebben ook veel Albaniërs gewoond. In de 13e en 14e eeuw stond het koninkrijk Albanië onder de koningen van Napels. Toen in de 15e eeuw de Turken Albanie binnen vielen zijn veel Albaniërs hier naar toe gevlucht.

S.Giovanni a Piro met uitzicht over de baai van Policastro.

De weg komt uiteindelijk uit in Scario een vissersplaats die er zeer verzorgd uitziet. Hier is toerisme want je kunt met bootjes en via georganiseerde wandelingen naar afgelegen baaien. Maar het seizoen is ook hier nog niet begonnen, wat een rust. Er is een heel mooi groot parkeerplein met een prachtig uitzicht over de baai, zou een prima overnachtings plek zijn maar de kerkklok… ook weer ieder kwartier!. We eten er een broodje en blijven er een tijd staan, even wat lezen en genieten van het mooie uitzicht. Achter in de middag gaan we op zoek naar andere plek. Even voor Sapri, in Villammare vinden we een plek aan het eind van de boulevard bij het strand N 40.07671º E 15.584458º.