Matala

2015

Na Ierapetra rijd je nog een klein stukje langs de kust en de beruchte kassen en daarna gaat de doorgaande weg de bergen in. Dit is een rustige weg met weer mooie uitzichten. Hier en daar kun je naar de kust, wij gaan naar beneden naar Keratokambos. Je gaat naar beneden en je moet dan door het dorpje Hondros waar het smal is.

Gaat het wel denk je dan maar voor ons rijdt een grote bus(later blijkt de schoolbus), dan moeten wij er toch ook door kunnen. Na het dorp ga je slingerend, steil verder, het is prachtig om te zien, maar het vereist wel stuurmanskunst. Dan kun je een stuk langs de kust rijden, hier is weinig toerisme en alleen maar heel kleinschalig.

Tsoutsouros

Het is een prachtig ruig gebied. We gaan ergens aan het strand staan vlak bij Dermatos, maar het waait zo vreselijk hard, dat het bijna niet mogelijk is ramen open te doen want in no time ligt er een bruine laag zand/stof in. In pakken en verder maar weer verder naar Tsoutsouros, klein toeristisch plaatsje, we staan aan de oostkant even buiten het dorp prachtig plek maar nog steeds die harde(aflandige) wind. N 34.98608º E 25.29678º Hier hebben we gras achter ons dus zitten we niet in een stofwolk.

Het strand bij Dermatos, even voor Tsoutsouros.

De volgende dag hebben we nog steeds die harde wind,om 4 uur vertrekken we, we gaan naar Gortys,archeologische/Minoische plek.We willen hier achter in de middag zijn als het niet zo druk meer is. Het is ruim 45km, maar eerst 10 km slingerend en steil de berg op en weer af naar de doorgaande weg. Weer een prachtige route door een ruig landschap. In Kato Kasteliana komen we langs een bron waar we gemakkelijk water kunnen tanken N 35.03400º E 25.26519º.

Gortys

De stadstaat Gortys had in de 2de eeuw v.Chr. Festos verslagen en werd zo de belangrijkste stad van Kreta. Toen even later de Romeinen kwamen wezen ze Gortys als hoofdstad van Kreta aan. In de 7e eeuw n.Chr. werd het door de Arabieren verwoest. Men komt hier voor de Titusbasiliek,Titus eerste bischop van Kreta. Eens was het indrukwekkend gebouw met 3 vleugels, het stond echter in de steigers wegens herstel werkzaamheden. Het hele terrein ervoor is afgezet. Dan is is er het Odeon, klein muziek theater met er achter een overdekt gebouw met de wetstafels van 500 v.Chr. 42 Steenblokken met 17.000 schrifttekens die op een bepaalde manier geschreven zijn. Van links naar rechts en dan omgekeerd van rechts naar links, in het Grieks noemt men dat: als het keren van de ossenploeg. Het beschrijft het civielrecht en het strafrecht van de Dorische stad Gortys, een heel bijzonder stukje antiek rechtswezen. O.a. over huwelijk, echtscheiding, adoptie, rechten en plichten van slaven en verkoop en verdeling van bezittingen.Bij veel bezoek zal het dringen voor de hekken zijn om de wetstafels te zien. Dat is het dan wel zo’n beetje, we hebben een folder gekregen met een onduidelijke plattegrond en plaatjes erbij van dingen die we niet op het terrein zien. Bij navraag blijkt dat is aan de andere kant van de weg “ergens” in het veld. Er staat nog een groot beeld, zou het Titus voorstellen, geen bordje erbij. We hebben het gehad en geloven de rest dus wel. Entree € 3 en €2 65+ EU, de hele dag geopend tot 19.00. De grote parkeerplaats is een prima overnachtingsplek. Ik kan me niet voorstellen dat hier morgen bussen vol aangevoerd worden, maar gezien de grote parkeerplaats.... Ja de steenblokken met wetten dat is wel bijzonder meer verder….

De Titusbasiliek bij Gortys, het hele terrein ervoor is afgelosten ivm herstel werkzaamheden.

Agh.Deka

De volgende morgen vroeg zagen we de eerste bus al komen, wij zijn Agh.Deka nog even ingeweest voor wat boodschappen en we zijn naar het Byzantijnse kerkje gelopen waar een bijzondere icoon is met afbeelding van 10 martelaren die zich verzetten tegen de Romeinse keizer, was helaas gesloten. Vlak bij zijn hun (lege)) tombes ook te bezichtigen. Dit soort kleinschalige dingen vinden we eigenlijk net zo leuk.

Matala

Daarna naar Matala, ooit klein vissersdorpje, maar bekend geworden doordat in de jaren 60 de hippies in de rotswoningen(ooit tombes) woonden. Sinds kort moet je toegang betalen(€ 3 en € 2, 65+ EU) om ze te bezichtigen! Het ligt mooi besloten in een baai maar het is een en al taverna en souvenirwinkel. Als camperaar kun je hier nergens staan, maar een stukje noordelijker ligt het mooi Komos strand. Dit is nog ongerept, want men mag hier niets omdat er ook archeologische opgravingen zijn(geweest). De caretta-caretta legt hier ook nog zijn eieren op het strand. We staan wel weer mooi op de kleine parkeerplaats, helaas geen boom voor schaduw. N 35.01243º E 24.76042º Maar er is wel een hoop te zien het is een komen en gaan van mensen op het strand met het prachtige weer. Als we de volgende dag vertrekken komt er een mobiele cantina op de parkeerplaats .

Het strand van Matala met aan het eind de grotwoningen.