Festos

2015

We vertrekken rond de middag en gaan weer naar Matala. Aan het begin van het dorp kun je goed parkeren, we eten ergens en plaatsen een nieuw verslag op het reisblog www.reisavontuur.com, daarna rijden we richting Festos. Je komt dan ook langs de archeologische plek van de Minoïsche villa Agia Triada. De 3 km de berg opgereden, zijn we er, gesloten. Later blijkt dat dit sluit om 16.00 en niet zoals al de andere "belangrijke" plekken tot 7 of wat 8 uur open zijn. Het stelt niet veel voor, maar om te bedenken dat hier de prachtige sarcofaag(zie foto verslag Iraklion) gevonden is, dan kijk je er toch weer anders tegen aan. Later hoorden we van andere camperaars dat het wel interessant was.

Vlakbij ligt Festos,uitkijkend over de groene vruchtbare Messara vlakte, met aan zee het lange grote Komos strand. Het is bijna 6 uur als wij naar binnen gaan en er zijn geen excursiebussen meer, er lopen slechts een handje vol mensen over het terrein. Entree € 3, €2 65+ EU geopend tot 20.00. Festos is door Italiaanse archeologen opgegraven en die hebben er (gelukkig)geen recontructies gemaakt zoals Evans in Knossos. Het zijn eigenlijk 2 paleizen, het eerste is verwoest mogelijk door een aardbeving, het 2e een paar eeuwen later, mogeljk door een vloedgolf en later is het in de 2e eeuw v.Chr.verwoest door de buurstadstaat Gortys.Het paleis is kleiner dan dat van Knossos maar volgens dezelfde opzet. Het meest bijzonder is het bordes, van het oudste paleis, 14 m breed en 20m lang. Hier kon men zittend als in een theater de cultische ceremoniën op de binnenplaats bekijken. Verder is hier natuurlijk de beroemde ronde schijf, de discus van Festos gevonden(voor foto zie verslag Iraklion). Beschreven aan beiden kanten maar nooit ontcijferd. We hebben eigenlijk precies de goede volgorde van bekijken gehad, eerst de bijzondere stukken in het museum en nu dus de vindplaatsen. Dan kijk je er toch even anders tegen aan. Maar volgens Marinus moet je veel fantasie hebben voor dit soort dingen. Ik vind het wel bijzonder om zo in alle rust met nauwelijks andere mensen, op zo’n plek even rond te lopen.

Het bordes van het paleis in Festos, even de informatie in een boekje lezen.

Op nog geen 100 m van de parkeerplaats van Festos stond een kerkje met een veldje ernaast , prima overnachtingsplek. N 35.05124º E 24.81001º. ’s Morgens mooi in het zonnetje ontbeten en net toen we klaar waren kwam er een auto en werden we gesommeerd te vertrekken.

Mires

Op naar de markt in Mires, volgens andere camperaars de leukste streekmarkt van Kreta. En inderdaad een gezellige markt, men heeft doeken over de straat gespannen voor de zon en met de terrasje op de straat naast de markt is het een heel gezellige markt. Op naar het strand bij Kamilari bij Timbaki, weer een harde wind, de camper zo gezet dat we uit de wind zaten, in de schaduw onder de bomen N 35.04828º E 24.75540º. We staan vlak bij een cantina en op het strand is een douche met kraan. Aan de oostkant van Timbaki zagen we trouwens ook weer een tankstation met LPG! De volgende dag gaan we naar de camping in Agia Galini.

De markt in Mires, een hele leuke markt.