Ierapetra

2015

Via de oude route over Ziros zijn we weer weg gereden uit Xerokambos, een prachtige route, steil en slingerend de berg op meteen  mooi uitzicht.Je ziet dan zelfs een paar kleine dorpjes, ongelooflijk dat men daar kan overleven het is zo’n beetje het einde van de wereld. Daarna ga je weer de berg af naar de kust. Even later kom je langs Moni Kapsa dat tegen de bergen aan geplakt ligt.

Even daarna komen een paar toeristische kleine plaatsen waarvan Makrygialos de bekendste is. Echt mooi is de kust niet, hier komen de plastic kassen, die vaak ook nog eens helemaal stuk, leeg en verwaaid zijn, maar die gewoon blijven staan. Makrygialos, Analipsi zijn beiden toeristisch moeilijk om hier een geschikt overnachtingsplekje te vinden. Koutsouras is nog een klein Grieks plaatsje met kleinschalig toerisme even voorbij het plaatsje bij een haventje en park vinden we toch nog een plekje N 35.03500º E 25.93254º 's Avonds wandelen we naar het dorpje waar een gezellige drukte is bij het strand.

De volgende morgen gaan we meteen naar camping Koutsounari, 6 km ten oosten van Ierapetra. De campings stellen op Kreta niet veel voor maar we kunnen hier in ieder geval gebruik maken van de wasmachine. We hebben 3 wassen gedraaid, wat op de hand gewassen en wat schoongemaakt in de camper en 's middags op de fiets naar Ierapetra.

Het is siësta dus niet echt gezellig morgenochtend maar voor de herkansing.Dan gaan we 's morgens weer met de fiets naar Ierapetra, het is niet een stad met veel bezienswaardigheden, het heeft bij de haven een klein Venetiaans fort en er is een Turkse wijk met een wirwar van straatjes. Op een plein staat een Osmaanse fontein(zonder water) bij een moskee. Dat is het dan wel en natuurlijk de terrasjes met souvenirswinkels langs het water. Hier begint het toeristenseizoen ook al een beetje. Langs de kust zie je resorts die nog helemaal dicht zijn, maar vlak bij ons ,is een luxe resort waar het al behoorlijk druk is aan al de huurauto’s te zien die er staan.

Ierapetra heeft een gezellige boulevard.

Vanmorgen voor de laatste keer met de fiets naar Ierapetra geweest, we zagen duidelijk wat meer toeristen,vakantieweek in Nederland? Vanmiddag zelfs voor de eerste keer gezwommen, te koud vond ik, voorlopig even niet meer. We hebben flink wat boodschappen gedaan dus we kunnen er weer even tegen, morgenochtend gaan we richting Matala en Festos.