Peloponnesos 2015

2015

Iraklion-Piraeus

We staan om 8.00 's avonds bij de boot, hebben al heel wat ferries gehad maar de chaos hier slaat alles. Wij moeten wachten totdat de containers aan boord zijn gebracht maar we staan vreselijk in de weg en met ons nog vele auto's, terwijl we opdracht kregen daar te gaan staan. De volgende morgen vroeg zijn we in Piraeus en rijden om 7 uur de boot af. We gaan naar camping Akrata beach op de Peloponnesos N 38.17387º E 22.33806º. Dit is ongeveer tussen Patras en Korinthe in. Een camping waar we prachtig aan het water staan, de tip gekregen van een andere camperaar.

 

 

 

 

 

 

Akrata Beach

De boeking van de terug overtochten was aankomst ’s morgens in Piraeus en dan ’s avonds vertrek vanuit Patras naar Venetië. Omdat we toch zoveel eerder overgegaan zijn, blijven we hier een paar dagen. Het is hier heerlijk rustig, nauwelijks buitenlandse toeristen gezien, behalve op de camping dan. We zijn vanmiddag langs het strand naar Akrata beach gelopen, daar moet het seizoen nog beginnen.En wat opvalt alles in het Grieks geschreven, menu’s etc. geen Duits, Engels of Russisch. Afgezien van de buitenlanders op de camping nog geen buitenlandse toerist te zien.

Vandaag is het vrijdag en begint het weekend maar ook de schoolvakanties. Op de camping is dit te merken, maar het is een kleine camping met veel vaste caravans van gepensioneerden. Men heeft vooraan bij het restaurant en het strand een gedeelte voor de passanten. Uitzonderlijk want meestal zijn die plekken voor de vaste kampeerders. Er zijn 4 mooie plekken pal aan het strand en wij hebben er een van.  

Van de week was het nog rustig op het strand van Akrata Beach.

Vanmorgen met de fiets naar het dorp(3 km) geweest voor de boodschappen en meteen even naar het station gefiets om daar wat foto’s van te maken. In 2013 zijn we ook al langs de kust van Korinthe naar Patras gereden en toen vielen ons de stations ook al op. Er ligt nl helemaal geen spoor, ooit was hier een enkelspoor waar nog hier en daar wat rails van ligt. Men is ook nog overal bezig met de tolweg, die is nauwelijks ergens klaar maar je betaalt er wel voor. Ik heb ze geteld vanaf Korinthe tot Akrata kom je 3 tiptop stations tegen, nu we bij Akrata waren hadden we de gelegenheid er eens een kijkje bij te nemen. Alles is ingericht tot loket met bureaustoelen, wachtruimtes met stoelen, liften. Keukentje voor het personeel, prachtige parkeerplek naast het station, kunnen wij jaloers op zijn, alleen de rails en de treinen ontbreken nog, onbegrijpelijk!

Het mooie station van Akrata, alles tiptop ingericht, nu alleen de rails en de treinen nog.

Patras-Venetië

Zaterdag een laatste relax dag op de camping het is weer een warme dag dus wat luieren,lezen, zwemmen, morgen rijden we naar Patras(70 km). Onze 2e overtocht was  de 21e we gaan zondag 14 juni toch kijken wat er mogelijk is om om te boeken, of naar Venetië of anders naar Ancona. We komen tegen de middag in de haven aan en we horen dat net voor ons de laatste meters verkocht/gereserveerd zijn aan de camperaar voor ons. Het meisje adviseert ons om 10 uur ’s avonds terug te komen(de boot vertrekt 1 minuut voor 12) misschien is er dan toch een mogelijkheid.

We overleggen in de camper nog even rijden we naar links of naar rechts langs de kust om een plekje ter zoeken. Marinus doet het trappetje in en ziet in de spiegel dat er een “mannetje” onder de camper vandaan rolt en snel weg loopt. We zien er achter een heg nog een aantal staan, op het terrein is nauwelijks wat te zien. Marinus kon zien waar hij zich geprobeerd had aan vast te houden. Wij gaan naar de westkant van Patras maar al gauw blijkt het een verkeerde keus te zijn. Het is zondag en warm dus iedereen zoekt verkoeling aan het strand.

Toch dan de snelweg rond Patras maar op en naar de andere kant, waar we vandaan kwamen zag het niet zo erg druk. Bij Rio, de tolbrug, gaan we langs de kust rijden en zien een plek waar het niet zo druk is langs het strand en ook nog met een boom voor de schaduw. We hebben een mooi uitzicht op de prachtige brug en de ponten die ook nog varen. Ik dacht we gaan hier ergens eten bij een restaurant voordat we weer terug naar de haven rijden. Maar er lopen allerlei vreemde types rond dus we gaan absoluut niet bij de camper vandaan.

 

 

 

 

 

Als we ook geen schaduw van de boom meer hebben rijden we toch om 6 uur weg weer richting Diakofto. Bij Deprano vinden we een rustige plek met hoge eucalyptus bomen, hadden we eerder moeten doen maar weet het maar eens. N 38.33789º E 21.86129º.’s Avond dus weer heen gereden,wat een verschil met overdag, drukte en overal politie, we zien de jongens wegkruipen achter pilaren en heggen, we tellen er toch ongeveer 15 a 20 die op het terrein rondlopen! Om 10 uur staan we weer aan het loket, en ja hoor we kunnen mee??? Met camping aan boord en zonder Ancona aan te doen en alleen via Igoumentisa naar Venetië!!!

Voordat je door de douane gaat wordt alles gecontroleerd op oa verstekelingen. Je ziet de vrachtwagenchauffeurs ook zelf met zaklantaarns onder hun wagens schijnen. Heeft Marinus natuurlijk ook gedaan, het zal je toch gebeuren voor de 3e keer er een onder! Toen wij in 2010 uit de oude haven van Patras vertrokken na onze Evia rondreis hing er ook een verstekeling in het chassis! Een aantal dingen werkten toen niet meer omdat de bedrading stuk getrokken was! We vertrekken even over 12 uur ’s nachts en als het goed is komen we dinsdagmorgen om 7 uur in Venetië aan. We snappen er niets van in de prospectus staat dat deze boot, de Forza, op deze dag Ancona aan doet.

Nou ja des te beter, slapen valt nog niet mee het is 34 graden in de camper. We staan op de 2e rij dus niet vlak bij de openingen maar we zijn al lang blij dat we mee konden. Het plan is om naar de Dolomiten te gaan, normaal zou je zeggen we gaan naar huis, een weekje eerder dan de planning. Maar we zijn vroeg weggegaan ivm werkzaamheden in de wijk/straat die 12 april zouden beginnen. Bij ons voor de deur moeten de rioolwerkzaamheden nog beginnen en dan moet er ook nog bestraat worden, dus wij hebben geen haast.