Kissamos

2015

Vanaf Elafonisi zijn we langs de westkust omhoog gegaan, prachtige bergroute maar door een paar kleine plaatsjes waar het af toe smal is. Op een gegeven moment in een bocht denkt Marinus ik stop maar en ga eerst eens even kijken, roept er een man ela ela (kom maar). Stukje verder zien we een grote wagen aankomen en wij blijven in een uitsparing staan wachten. Wij gaan weer verder en ja hoor de volgende grote wagen komt er aan maar die gaat keurig voor ons achteruit.

Bij Sfinari gaan we weer naar de kust, hier kun je bij diverse taverna’s parkeren/kamperen. We eten bij Sunset taverne een en gaan dan op hun “landje” staan N 35.41499 E 23.55995 het gaat allemaal net met onze grote camper. Op het strand zijn douches en voor bij de taverne is een kraan waar je water mag pakken. De kustweg rond Sfinari gaat hoog door de bergen en is prachtig. Er komt denk ik heel wat water uit de bergen want overal zie je de oleanders in bloei staan, werkelijk bossen vol.

Bij Platanes gaan we weer naar de kust naar Falasarna, een archeologische plek. De baai heeft een aantal zandstranden dus er is hier volop toerisme. Wij parkeren de camper daar waar de asfaltweg op houdt en lopen naar de restanten van Falasarna, ooit ook een belangrijke stadstaat in de Hellenistische tijd. Je kunt het terrein zo oplopen maar er staat wel een bord dat het van dinsdag tot vrijdag van 9-15.00 geopend is!

De haven van Platanos.

Vlak bij, nog geen 25 km oostelijker was de aartsrivaal de stadstaat Polirinia, die elkaar het leven zuur maakten, een verbitterde en wrede strijd. Dus na ruim 2000 jaar is er niet veel veranderd(zie het vorige verslag over de ruzie tussen 2 gemeentes die beiden een lagune in Elafonisis bezitten). De plek stelt eigenlijk niet veel voor maar met de kennis van de geschiedenis is het toch wel aardig om te zien dat de restanten van de haven nu 150 m landinwaarts liggen. De stad is verwoest door een aardbeving in de 5e eeuw en toen 9 m omhoog gestuwd terwijl een deel van de oostkust met de stad Olus in de golven verdween. Je ziet nog de kade van de binnenhaven waar je de stenen ziet waar men de boten aan af meerden. Verder nog wat kleine dingen oa een soort stenen troon/stoel die uitgehouwen in de rotsen was.

We kunnen hier niet echt een mooi plekje vinden, veel parkeerplaatsen bij de stranden en ook nog eens een harde wind. We gaan maar bij de haven van Platanos staan N 35.47728º E 23.56725º vlak bij een openbaar toilet.

De volgende dag waren we al vroeg in Kissamos, tijd om me maar eens naar de kapper te gaan. Kissamos is een vrij grote plaats maar nog niet met massatoerisme(grote hotels) zoals de meeste plaatsen aan de noordkust van Kreta. Daarna rijden we naar de haven en informeren naar de boottocht naar Gramvousa en Balos op het schiereiland. Het moet erg mooi zijn, tochtje naar het paradijs zo wordt het aangeprezen. Vanuit Kissamos is het een boottocht naar de andere kant van de landtong maar die duurt van 10.40 tot 18.00 's avonds. Beetje lang en bij het onbestendige, weer zien we het niet zo zitten. Andere optie is een huurauto dan de 11 km onverharde(slechte?) weg het schiereiland Gramvousa op. Maar de verhuurbedrijven mekkeren al dat je dan een jeep moet hebben. Jammer zo missen we het "paradijs", verkeerde tijd op een bepaalde plek!

De wandelpromenade van Kissamos.

Na een nachtje aan het strand bij Kissamos (N 35.49815º E 23.65779º) gestaan te hebben zijn we naar camping Mythimna gegaan bij Nopigia N 35.50166º E 23.70268º. De camping ligt aan het strand, we maken een wandeling naar Drapanias, klein plaatsje waar een minimarkt is. En 's middags wandelen we naar Nopigia, we dachten hier wat te kunnen fietsen, het is hier tenslotte vlak, maar dat valt tegen. We vinden het niet echt een plek om te blijven dus morgen maar weer een stukje verder.