Dolomieten 2015

Predazzo

Bij Padova rijd je naar het noorden en na Bassano del Grappa komen de bergen en de Bellunesi Dolomieten. En zowaar een stevige regenbui, zoveel regen hebben we de hele vakantie nog niet gehad. Het ziet hier ook verschrikkelijk groen. In de loop van de middag werd het toch weer droog maar er was heel veel bewolking. Bij S.Martino di Castrozza krijg je de Passo di Rolle(1970 m )met rechts naast je toppen van rond de 3000 meter. We vonden het gemis van uitzicht zo jammer en zagen dat er voor S.Martino een CP was N 46.25335º E 11.80056º, dus daar gestopt en hopen op morgen beter weer. CP € 12 voor 24 uur met een gratis wifipunt, voor € 1 heb je 80 minuten stroom. Een mooie CP, qua voorzieningen en qua uitzicht, en een hele goede beslissing want de volgende dag was het goed weer.

Wat een prachtige route, heel erg mooi vooral de zuidkant van de pas. Van S.Martino naar Predazzo(in het Val di Fiemme)is nog geen 50 km dus voor de middag waren we op camping Valle Verde in Predazzo.’s Middags langs het riviertje naar het dorp gefietst en daar een wandeling door gemaakt. Predazzo is een dorp met een wirwar aan straten, straatjes, steegjes en mooie doorkijkjes. Diverse oude dorpspompen met oude wasplaats, traditionele huizen met oude muurschilderingen en andere oude details. Hele oude huizen, ik zag er een uit 1606 maar ook mooie nieuwbouw natuurlijk. In de oude wijk bij de kerk is een straat met een aantal bouwvallen daar heeft men een mooie oplossing voor gevonden, doek ervoor en erop een afbeelding zoals het was met huisnummers.

Het centrum van Predazzo.

Vanmiddag een kleine wandeling gemaakt langs de rivier er zijn natuurlijk diverse wandelingen maar de meeste zijn me te lang. We kijken het morgen nog even aan, als het goed fietsweer is blijven we nog een dagje en anders gaan we naar het Fassa dal(20 km) ons niet onbekend want daar hebben we een paar keer geskied.

Val di Fassa

De voorspellingen voor vrijdag waren buien, dus toch maar vertrokken uit Predazzo, maar het weer was en bleef mooi. In Moena een wandeling door het dorp gemaakt. Het ziet er hier allemaal luxe uit, maar als je even in de straatjes achteraf kijkt kom je nog leuke oude dingen tegen zoals bron met wasplaats.

Stukje verder komt Pozza di Fassa, daar zijn we naar camping Catinaccio Rosengarten gegaan N 46.42613º E 11.68684º. Als we hier het toiletgebouw bekijken weten we niet wat we zien. De campings in Griekenland zijn natuurlijk heel eenvoudig qua voorzieningen. We vonden het in Predazzo al luxe, maar dit slaat alles. Prachtig betegeld en beschilderd(gedecoreerd) en speciale afdeling voor de kinderen, klein sanintair met nog speciale wc opzet brilletjes,lichtjes aan het plafond die van kleur veranderen. Babyafdeling waar je de baby kunt wassen. Zelfs een badkamer om je hond te wassen, ja geloof het of niet het is echt waar!!! We hebben in de loop der jaren al heel wat campings gezien maar niet zoals hier. Het is natuurlijk ook ingesteld op wintercamperen, hij heeft helaas geen gasstraat.

Pozza di Fassa.
Toiletruimte voor de kinderen op Camping Catinaccio Rosengarten.
Het fietspad naar Campitello.
Campitello.
bwd  Set 1/2  fwd

’s Middags een wandeling door het dorp gemaakt, dat vlakbij is, dat stelt niet veel voor, echt een hoteldorp.In het weekend wordt het weer toch wat wisselvalliger, zo zitten we buiten in het zonnetje, even later komt er een bui. Als de zon niet schijnt is het behoorlijk “fris”, we zitten hier op ruim 1300 m hoogte dus dat merk je dan. In de loop de middag wagen we het er toch op en gaan met de fiets naar Campitello een dorp dat we kennen van skivakanties. Door het mooie dal loopt een prachtig fietspad langs de rivier Avisio, om je heen zie je de hoge toppen van de Dolomieten. Zondag 21 juni de SellaRonda Bikeday, een dag dat al de passen, 4 stuks, rond het Sella massief gesloten zijn ivm de fietsers. Voor ons dus een reden nog een dag te blijven want we willen de Passo Pordoi(zuidkant) en de Passo Campolongo(oostkant) rijden. We hopen dat het maandag goed/redelijk weer is want voor dinsdag is volgens bergfex.com veel regen voorspeld.

Canazei

Zondag gaan we op de fiets naar Canazei, zelfde mooie fietspad maar dan nog een stukje verder. Canazei is een mooi en gezellig (ski)dorp dat we dus ook kennen. Morgen vertrekken we dus richting Sella Ronda. We hebben hem 2 x geskied, rechtsom en linksom, nu dus voor de helft met de camper. We betaalden voor de mooie camping €65,10 voor 3 nachten.

Val di Fassa.
Sella Ronda Bikeday,de weg is vandaag alleen voor fietsers.
Canazei.
bwd  Set 1/2  fwd

Vanaf Canazei ga je rond het Sella massief rijden, wij rijden eerst de Passo Pordoi(2239 m) boven op de pas kun je met de kabel naar de Sass Pordoi 2950 m hoog. Daar heb je een prachtig uitzicht over de Dolomieten, als het helder is. Het is helaas wat bewolkt maar gelukkig droog en af en toe hebben we toch een mooi uitzicht op de Sass Pordoi. Aan de andere kant(zuidelijker) heb je de Marmolada van 3342 m. Het is een prachtige route, wel erg druk met veel motorrijders, dit is de doorgaande route naar Cortina d’Ampezzo. Wij gaan bij Arraba richting Corvara, de 2e pas nl Pas Campolongo, minder druk maar ook minder spectaculair slechts 1875 m hoog. Wij gaan dan verder naar het noorden richting Kronplatz. Ga je verder langs het Sella massief dan krijg je nog de Gardena pas en de Sella pas. Een prachtig zeer uitgebreid skigebied maar ook mooi om te rijden en te wandelen. We zien overal de liften gaan voor de wandelaars. Leuk om alles nu ook eens in de zomer te zien.

Kronplatz

Bij de Kronplatz rijden we eerst naar de zuidkant naar S.Vigilio d.Marebbe. Hier waren we in februari onderaan de piste en willen nu het dorp wel even bekijken en de (winter)camping. We maken een wandeling door het dorp en lopen naar de camping, maar dit is het voor ons niet. Dan is het eenvoudig, we rijden weer naar camping Wildberg in San Lorenzo. Het is een oude boerenplaats, het doet dus erg aan een boerencamping denken maar dan groter van opzet en met zwembad. Tot onze verrassing ook nu weer een gratis OV kaart voor een week. Wij dachten dat het alleen in de winter voor de skiêrs zou zijn.Van de winter zijn we er zelfs mee naar Bolzano geweest. Wat een service we kunnen er niet over uit, trein waar je in kunt zitten, zelfs je fiets meenemen en gratis wifi.

Gister en vandaag met de trein naar Brunico geweest. Brunico is een gezellig klein stadje met een mooi oud centrum, we voelen ons er erg thuis. Mooie winkels, normale prijzen, leuk om het nu in de zomer mee te maken met terrasjes.  Morgen gaan we naar huis. Het was weer een mooie reis, veel gezien, goed weer gehad met af en toe wat veel wind. Maar de temperatuur is heel erg prettig geweest.