Chora Sfakion

2015

Frankokastello

Van Plakias naar Frankokastello is weer een mooie route door de bergen. We zijn via Mirthios omhoog gegaan en niet de weg tussen Souda en Plakias naar Sellia. We hoorden dat je midden in het dorp uitkomt en dat het er smal is en je een moeilijke bocht moet nemen, ja en als je dan 7½ m bent, toch maar voor het zekere gekozen. In een van de bergdorpjes zien we de schapen en geiten huiden te drogen hangen aan een hek, alles wordt denk ik gebruikt.

Vlak voor Frankokastello kom je weer aan de kust bij het Venetiaanse fort in 1371 gebouwd door de Venetianen als bastion tegen piraten. Het fort kent ook een bloedig verleden de Sfakioten probeerden het uit handen van de Turken tge houden wat mislukte, ze werden genadeloos afgeslacht. Het is een mooi plekje met 2 mooie stranden en wat taverna’s. Hier stoppen alle excursie bussen. Je kunt het kasteel bezichtigen (€ 1,50) maar eigenlijk staan alleen de muren goed overeind van het interieur is niets over. Je kunt de toren op en men heeft er een expositie gemaakt, we hadden er even geen zin in. Het plekje is mooi dus we hebben er wat rond gewandeld langs de kust. Parkeerplaats is een prima overnachtingsplek met openbaar toilet en tegenover bakkerij.

Het Venetiaanse fort bij Frankokastello ligt aan een paar mooie stranden.

Wij gaan weer verder en vinden een plekje even voorbij Frankokastello nl Paralia Vatalos,N 35.19233º E 24.21579º morgen naar Chora Sfakion. Hier willen we de veerboot nemen die langs de kust gaat naar Sougia en Paleochora, je vaart dan langs de Samariakloof.Op de route naar Chora Sfakion kom je langs de Imbros kloof, niet ver hier vandaan, € 2 entree. Ik had in de WOMO gelezen dat het best de moeite waard was om vanaf de beneden kant een stukje omhoog te lopen. Dat hebben we gedaan, klein uurtje omhoog, helaas niet tot het smalste punt maar na een uurtje zijn we weer terug gegaan, mooie wandeling. Het is geen gemakkelijk pad, tenminste voor mij, veel stenen. Krap 2 uur is voor mij wel mijn taks, rustig aan en stok mee.

Chora Sfakion

Als we in Chora Sfakion komen horen we dat er morgen geen boot gaat naar Paleochora of Sougia, tenminste geen grote waar wij met de camper op kunnen. Vanavond om half 7 gaat er wel een grote boot en dan naar Paleochora(stukje verder), dat doen we dus maar anders moeten we een paar dagen wachten. We hadden gepland bij Sougia weer stukje omhoog door de bergen naar Paleochora te rijden maar dit komt dan te vervallen. We dachten ook een dagje in Chora Sfakion te zijn maar dat wordt dus maar een middag. We hebben de camper aan het eind bij de haven geparkeerd. Het plaatsje ligt mooi we lopen er wat rond en eten aan de gezellige boulevard. De boot vertrekt om 18.30 en komt dan om 21.10 in Paleochora aan, een duur tochtje €118 ( 2x 17 en 84 voor de camper). Het is niet anders, omrijden vinden we ook niet aantrekkelijk.Van Chora Sfakion is het 2 1/2 uur varen naar Paleochora. De boot kwam kwart voor 7 aan en was afgeladen met wandelaars(honderden) uit Agia Roumeli eindpunt van de Samaria kloof. Handje vol mensen 1 auto en 1 camper gingen er toen op. Bij Loutro gingen de meeste mensen en de auto van boord en toen bleven er nog 6 passagiers over. De boot ging nu rechtstreeks naar Paleochora, het is een mooie route langs de Lefka Ori, de witte bergen, die ruim 2400 meter hoog zijn. Jammer dat het donker werd, even over 9 uur waren we in Paleochora.

De promenade langs het water is een gezellige plek .

We hebben al diverse ferries meegemaakt in Griekenland en in Kroatië maar zo absurd als hier hebben we het nog nooit gehad. Wij moesten even wachten werd er gevraagd want er gingen eerst wat andere voor!!! Auto reed erop, brommer en lopende mensen en een heftruck ging wat aan boord brengen. Ik heb het gefotografeerd anders is het niet te geloven. Toen wij van boord mochten stond de smalle kade vol met auto’s die aan boord wilden. Zelfs dubbel die moesten dus achteruit, wat een zooitje. Terwijl er toch mensen waren van de ferry om een en ander te regelen!!! Dan kom je de boot af waar moeten we naar toe, het is donker, meestal is in zo’n haven wel een plekje waar je kunt staan, hier dus niet. Smalle pier die meteen in het dorp bij de boulevard uitkomt.

Een mooie tocht langs de verlaten woeste zuidwestkust.

De volgende dag komen we tot de ontdekking dat er even buiten het dorp een zeer grote haven is waar nauwelijks iets ligt.Maar dan moet men wel een stukje lopen!!! Een en ander overviel ons natuurlijk ook omdat we dachten dagje in Chora Sfakion te blijven. Die middag was ik bezig geweest stukje te maken en plaatsen. Toen we de kade afreden was er rechts een grote lange boulevard er stond een inrij verbodsbord maar men reed er toch in en je mocht er niet vanaf 19.00 tot 02.00 parkeren maar er stonden diverse auto’s. Nou wij doen ook niet moeilijk er in gereden en aan het eind gewoon geparkeerd en er overnacht. N 35.23280º E 23.68520º. Na een wandeling door het gezellige dorp hebben we hier rustig geslapen.