Lago Maggiore

2014

Baveno

Als we bij het Stresa zijn rijden we eerst naar de camping, maar de camping aan aan het meer  is vol dus staan we in Baveno op camping Tranquilla(ACSI) een stuk de berg op N 45.91223 E 8.48905 . Baveno heeft overigens ook een grote CP voor €12 met ook een toiletgebouw maar je kunt er gratis lozen, toilet legen en water halen.

's Middags  het dorp ingelopen en 2 ansichtkaarten gekocht, o jee de postzegels waren op. We werden naar de tabakswinkel gestuurd, ook finito. We lagen al bijna in een deuk, het seizoen is over(stagione e finita) dan neem je toch geen postzegels meer in voorraad. Maar kijk een postkantoor en zowaar om 3 uur 's middags open, dat viel weer ff mee en hij had nog postzegels ook, want ook daar kunnen ze op zijn is onze ervaring. Het kerkje met ernaast de doopkapel zijn de moeite waard te bezoeken.

Feriolo

Vanmorgen eerst met de fiets naar Feriolo, dit ligt niet ver van Mergozzo waar we vorige week waren. Het ligt ook mooi net als Mergozzo maar heeft toch lang niet zo'n mooi centro storico. Hier in deze hoek zijn de graniet groeves waar het roze graniet vandaan komt. Uit Mergozzo kwam het witte en groene marmer voor de Dom van Milaan. Tegenwoordig wordt er hier alleen nog maar voor restauratie werk marmer vandaan gehaald.

Stresa

Daarna langs de drukke weg langs het meer naar Stresa gefietst. Langs de boulevard staan grote, zeer luxe indrukwekkende hotels met veel sterren. Maar Stresa heeft ook nog een gezellig oud centrum met veel winkeltjes. Van uit Baveno en Stresa kun je naar de 3 Borromeo eilandjes. Wij zijn alleen naar Isola dei Pescatori(van de vissers) geweest. Toeristisch en druk natuurlijk daarom vonden we 1 eiland wel genoeg.De andere 2 zijn vooral bekend om de mooie tuinen. Hier langs het meer staan prachtige villa's met mooie tuinen.

Met de boot naar Isola dei Pescatori.

Vrijdag vertrekken we weer naar de andere kant van het meer naar Laveno, hier moet een mooie plek zijn om vlak bij het dorp aan het meer te staan. Inderdaad mooie plek maar verkeerde moment, dit weekend is er een feest. Men is bezig tenten neer te zetten, er wordt een podium met grote geluidsboxen neergezet. We eten wat op een drukke P en maken een wandeling door het dorp.

S.Catarina del Sasso

Omdat we hier niet in de drukte willen overnachten besluiten we naar het voormalige klooster S.Catarina del Sasso hier 5 km vandaan. Het is ook een toeristische bestemming dus er zal wel een grote P bij zijn waar we dan kunnen overnachten. Omdat het inmiddels al achter in de middag is, is de grootste drukte voorbij, prima plek voor een overnachting. N 45.87789 E.8.60066 Het klooster is op een onmogelijke plek tegen de rotsen gebouwd in de 13e eeuw. Een rijke Italiaan Alberto Besozzi heeft hier schipbreuk geleden en geloofde dat de heilige Catarina van Alexandrië hem gered had. Het is een pelgrimsoord geworden en Besozzi werd als een heilige vereerd toen hij eerst in de grot als een kluizenaar woonde. Diverse kloosterorden woonden er en in de loop der tijd is het complex steeds wat uitgebreid. De oude kerk bestaat ook uit 3 gedeeltes (kapellen)met fresco's en er staat een glazen kist met het lichaam van Besozzi. Het complex ligt mooi en de boten doen de plek ook aan, speciaal mooi om in de (na)middag te bezoeken omdat de zon dan op het klooster schijnt. We zijn de lange trap naar beneden afgelopen maar terug hebben we voor 50 ct p.p. de lift genomen. Hele groepen mensen kwamen omhoog en wisten blijkbaar niet dat er sinds 2010 een lift is even buiten het complex, aan het einde van de tuin.