Porto S.Paolo

2014

We zijn nu bijna het hele eiland rond daarom hebben we vanmorgen in S.Teodoro een ticket geboekt voor een overtocht terug bij reisburo Pimeltours. We vertrekken woensdag ochtend om 11.30, weer vanuit Golfo Aranci naar Livorno. We gaan dan naar Deiva Marina, even ten noorden van de Cinque Terre, waar we in 2007 ook geweest zijn. We willen dan weer stukken van de Cinque Terre lopen.

Na het boeken van de ticket zijn we naar Capo Coda Cavallo gereden voor een koffiestop. Dit moest een punt zijn met mooi uitzicht. Een mooie plek inderdaad maar veel vakantiewoningen met overal slagbomen en balken over de weg. Echt een mooi plekje om te staan vonden we niet. We zijn toen maar naar de laatste stop op het eiland gegaan: Camping Tavolara in Porto S.Paolo. De camping ligt 500 m van een mooi strand met uitzicht op het rotseiland. Je kunt niet altijd zo'n mooie plek hebben zoals gister in S.Teodoro.

's Middags zijn we naar het strand gegaan en hebben in een strandtent gegeten. Vanmorgen met de fiets naar Porto S.Paolo voor de laatste boodschappen. Het dorp stelt niet veel voor, het zijn hier onder Olbia veel vakantiedorpen, ze zijn qua opzet/architectuur wel mooi, maar het is niet ons ding. Dit gedeelte van het eiland is ook weer anders qua natuur, het eiland is erg afwisselend wat dat betreft, hier doet het allemaal wat droger aan. Kan natuurlijk ook in de tijd zitten, het is nu al bijna juni. Het is een mooi eiland qua natuur, stranden en baaien maar de wind vinden we duidelijk een minpunt. Misschien dat je er in het najaar minder last van hebt of zomers maar dan heb je zeker niet die mooie bloeiende bermen, planten en bloemen etc. Heel erg mooi allemaal.

2 Primo's en 1 secondo + fles water voor € 48.

Qua eten is het niet goedkoop, gisteren op het strand hadden we beiden een primo(zie foto) en daarna samen één viscasserole, voor de middag is ons dat voldoende. Geen wijn want men schonk geen karafje huiswijn, alleen een glas, voor 4 euro. Die 3 gerechten + water kwam op 48 euro. Het was prima niks mis mee, maar prijzig. Cappuccino daar en tegen heb je vaak al voor 1,50 of soms nog minder. Ik zei het al we zijn weinig uit eten geweest want je ziet veel dezelfde menu's(voor veel geld). Pasta arrabiata, risotto of spaghetti met zeevruchten, pasta botarga. In de supermarkten zie je vaak heerlijke (gevulde) pasta's, diverse soorten gnocchi's zoals met mint, lekker sauzen. Zelf saus erbij maken met of zonder vlees , kaas of walnoten, gemakkelijk en zo klaar. Als we dan uit eten gaan wil ik wel graag iets "uitproberen". Morgen ochtend naar Golfo Aranci voor de overtocht naar Livorno. Weer een dagboot die om half 12 vertrekt, prettige vertrektijd, geen gehaast.

Tot slot nog even iets over de vlag van Sardinië: de vlag van Sardinië, of de Vier-Moren-Vlag, is het officiële embleem van de autonome regio Sardinië. De vlag is al oud en er zijn in de loop der jaren diverse versies geweest. Sinds de 18e eeuw hielden de Moren hun hoofd naar links en tevens hielden zij de witte band voor hun ogen. De officiële erkenning van de vlag van Sardinië binnen Italië kwam in 1952 met een presidentieel besluit. Een regionale wet veranderde in 1999 de vlag: de Moren kijken nu naar rechts en de witte banden bedekken de voorhoofden. Op het wapen van Sardinië kijken de Moren de andere kant op en zijn hun ogen bedekt door een blinddoek.