Cinque Terre 2014

2014

Deiva Marina

We zijn keurig op tijd om half 12 vertrokken en na een tocht van 7 1/2 uur kwamen we in Livorno aan. Om half acht waren we al bij de CP in de haven maar die stond al helemaal vol met campers die de volgende dag zouden vertrekken. Maar toch vlak bij een plekje gevonden. Vandaag was het 130 km naar Deiva Marina de plaats die even boven de Cinque Terre ligt. Tijdens onze eerste camperreis in 2007 waren we hier ook. Om 11 uur waren we al op camping Fornaci waar we nog net een plaatsje konden krijgen. De CP plaatsen voor de camping waren allemaal gereserveerd want dit weekend komen er veel Italianen omdat ze 4 dagen vrij, 2 juni is de dag van de republiek. In 2011 is er een grote overstroming geweest en die heeft erg veel vernield, we zijn benieuwd waar nog wel een kustwandeling mogelijk is. Deiva Marina heeft een station zodat je gemakkelijk alle 5 plaatsen kunt bezoeken.Verder is er ook een bootverbinding tussen 4 van de 5 plaatsen.

Monterosso

Omdat we vroeg zijn gaan de na de middag met de trein naar Monterosso sul Mare de plaats die het minst geïsoleerd ligt. Je kunt er zelfs met een camper op een P bij het water komen om de stad te bezoeken. We hebben bij de toeristen info al gehoord dat het stuk van Riomaggiore tot Vernazza gesloten is. We horen ook dat er treinstakingen zouden zijn maar we hebben al zoveel treinen voorbij zien gaan, we wagen het er maar op. Monterosso is gezellig we lopen een tijd rond en kijken hier en daar, drinken een cappucciono en denken met de trein van 13 over 5 weer terug te gaan. We komen al weer vroeg op het station om een kaartje te kopen. Een toestand want het is een druk station met 1 loket en 1 snelautomaat op het perron. Het is zo druk omdat een aantal treinen waren uitgevallen. Gelukkig komt er om half 6 een trein en valt voor ons de vertraging nog mee. We proppen ons naar binnen en staan op elkaar gepakt in de overvolle trein. Even over 6en waren we weer terug pfffff. Onze eerste treinstaking, weer een nieuwe ervaring. Ze zeggen dat morgen alles weer normaal is.

Monterosso, 1 van de 5 plaatsjes met het grootste strand en de plaats die het minst geìsoleerd ligt.

Riomaggiore

Onze 2e Cinque Terre dag zijn we met de trein naar Riomaggiore gegaan. Het dorp dat voor ons het verst weg ligt. Het is een prachtig dorp maar o wat was het druk. Omdat van de 4 kustpaden er 3 afgesloten zijn moet je dus weer met de trein of boot verder. Wij hebben toen de boot naar Manarolo genomen, dit is de kleinste stuk kustweg : de Via dell' Amore. Manarolo ook weer erg mooi maar erg druk.

We eten tussen de middag ergens een stuk heerlijke pizza en besluiten naar Corniglia met de trein te gaan. We hadden gehoopt dat dit traject open zou zijn, niet dus. Je kunt een stukje langs de berg lopen en dan zie je verderop dat de weg weggezakt is. In Manarolo is het weer hetzelfde verhaal, lange rij bij het loket en kaartjes automaat. Marinus loopt met zijn portemonnaie in zijn handen voor een kaartje te kopen. Maar als de trein komt stopt hij hem in zijn broekzak en we gaan de trein in. Zelfde verhaal als gisteren, als haringen in een ton. En jullie voelen hem al aankomen, portemonnaie gerold. We stappen in Corniglia uit en hij merkt het meteen. Normaal heeft hij hem altijd in de rugzak achter 2 ritsen maar door de omstandigheden ging dit niet goed helaas. Het is maar een klein stukje maar het was weer een gedrang van jewelste. Toen wij uitstapten merkte hij het meteen. Corniglia ligt boven op de berg, het station ligt beneden, maar wij hadden toen geen zin meer om naar boven te gaan te gaan. Eerst maar de banken gebeld om de 2 pasjes te blokkeren. Dit was binnen een kwartier gedaan. Gelukkig niet al te veel geld en we hadden geen creditkaart mee,dit doen we nooit, maar er zat natuurlijk wel het rijbewijs in. Wat een gedoe allemaal, eerst even op de camping een koffie gedronken. De campingbaas had inmiddels naar de politie gebeld dat we er aankwamen. De commandante zelf heeft het allemaal keurig geregeld. Ook een verhaal op zich. Engels of Duits spreken ze amper. Ik hoorde de campingbaas al zeggen, dat we Italiaans spraken(nou ja beetje!).Anders hadden we misschien op een andere tijd bij een collega terug moeten komen. Je loopt ook niet zomaar naar binnen, je moet aanbellen dan gaat de poort open en word je bij de deur opgewacht. Voordat het hele verhaal op papier stond waren we bijna een uur verder. Maar dan heb je ook wat: officieel document met handtekening stempels etc.

Riomaggiore, de toegangsroute via de bovenkant van de stad.

Vernazza

De volgende dag wilden we naar Vernazza om het laatste stuk dat wel open is te lopen. We wilden net weg gaan toen begon het te regenen, wel niet heel erg maar geen weer voor te wandelen. Het is een druk stuk en ik heb geen zin in glij en/of valpartijen. Eerst maar boodschappen gehaald en op de (zaterdag) mark een nieuwe portemonnaie gekocht. Daarna toch met de trein naar Vernazza gegaan, je moet niet denken dat het leuke ritjes zijn want je ziet 80% van de tijd niets omdat je in een tunnel zit. Vernazza is in 2011 ernstig getroffen door een overstroming, er gaat een klein riviertje onderaards door het dorp en dat koos dit keer de weg midden door het dorp(de hoofdstraat). Door dit slechte weer zijn toen ook de wandelpaden erg verwoest. Rond 1 uur werd het gelukkig droog maar het was vreselijk druk. Vernazza ligt vooral mooi als je van het wandelpad van Corniglia naar beneden afdaalt. We zijn dat stuk dus omhoog gegaan waar een restaurant is en hebben daar toen wat gedronken en gegeten, veel verder kun je nu niet. Ook zijn we boven in de toren geweest van het castello. Daarna met 20 minuten vertraging weer terug naar Deiva Marina. Morgen gaan we weer weg, er zijn nog mooie plaatsjes langs de kust zoals oa Portofino. Natuurlijk handig te bezoeken met de trein, maar we hebben even genoeg van de drukte en van de trein. Morgen gaan we richting huis maar nog met een klein uitstapje naar de Harz.

De weg naar boven naar het castello gaat door steegjes met trappetjes.