Lago di Piediluco

2015

Marmore

Het was ruim een uur rijden naar de watervallen van Marmore, even ten oosten van Terni.Het zijn de hoogste in Europa 165 m, alleen niet natuurlijk ze zijn aangelegd.Reeds in het begin van de 3e eeuw v.Chr. door de Romeinen. Het water werd omgeleid dmv van een kanaal om het stagnerende water van de rivier Velino naar de rivier Nero te leiden. Een en ander was natuurlijk een bron van conflicten tussen de 3 steden hier.In de 15e en 18e eeuw is het diverse keren door bekende architecten weer veranderd. Tegenwoordig wordt er hydro-elektrische energie mee opgewekt voor de industrie in Terni.Voor de bezoekers van het park worden de watervallen op bepaalde tijden aangezet. In deze tijd is dat 3 keer per dag een uur en dan “gaat de kraan weer dicht” . Entree €10 vanaf 70+ €7.

Wij waren er even voor 12 uur het tijdstip dat het spectakel begint. Er zijn diverse wandelroutes maar je moet vele trappen af naar beneden, en later weer omhoog. Op heel veel plekken kun je niet fotograferen vanwege de waterdamp en word je behoorlijk nat. Het is omdat we in de buurt waren(we willen naar Piediluco) anders hadden we het overgeslagen. Ik had een en ander al gelezen, dan ook nog de fikse toegangsprijs, we vonden het een hoop geld voor dit evenement. Nou ja je wilt wel eens wat. Om 1 uur ging de “kraan” dicht en blijft er een kleine stroom over. Handiger is misschien via de beneden ingang naar de waterval te gaan waar je ook een mooi uitzicht hebt, scheelt een hoop klauterwerk.

Piediluco

We staan nu op camping Cuore Verde(N 42.53289º E 12.77230º) aan het meer van Piediluco, we kunnen niet helemaal aan het water staan want dat is een algemene weide. Maar we kijken wel op het meer en er staat nauwelijks iets op de camping, heerlijk rustig dus. Het dorpje Piediluco is klein en alles is er kleinschalig en wat gedateerd. De plaatselijke "supermarkt" is misschien iets groter dan onze huiskamer maar waar je vrij veel kunt krijgen.

Piediluco aan het gelijknamige meer.

Vanmorgen zijn we met de fiets rond het meer gegaan maar eerst even wat boodschappen gedaan. 's Morgens 3 personeelleden in het winkeltje en het halve dorp staat er in en voor met elkaar te kletsen, echt een ontmoetingsplek voor het laatste nieuws. Op maps.me had ik al gezien dat niet alles asfalt rond het meer is. Er staan wel overal bordjes giro del lago maar het is meer voor mountainbikes bedoeld denk ik. Op het stuk grind weg komen we op een gegeven moment bij een splitsing met bordje giro(ronde rond het meer) naar links en naar rechts. We hadden al een stuk gelopen want het was voor ons eigenlijk niet te fietsen. Komt er ineens een jonge vrouw uit een hek met 3 honden en fietskar(zonder fiets). Ik vraag dus de weg en zij zegt naar rechts moeten jullie, is het nog lang zo slecht vraag ik? We zitten op de helft zegt ze, wij gaan dezelfde weg als zij en lopen het stuk. In no time is ze verdwenen rennend naar beneden? Dan kunnen we weer wat fietsen omdat er wat minder los grind ligt en daar zien we haar weer. Ik vraag haar dan waar ze naar toe gaat in geen velden of wegen iets te zien. Haar kind ophalen van de schoolbus,die stopt dus waar het asfalt ophoudt! Wat een plek om te wonen, iedere dag het stuk de berg af lopen en met kar en kind de berg weer op.

Uitzicht ten zuiden langs het meer, tijdens ons fietsrondje giro di lago.

Maar het is een prachtige omgeving hier, het rondje langs het meer is erg mooi met af en mooie uitzichten op oa Piediluco.Wat er aan restaurants of iets dergelijks is buiten het dorp, lijkt allemaal gesloten, het seizoen is hier duidelijk afgelopen. Vandaag onze laatste dag op de camping, we hadden eigenlijk met de fiets naar het dorpje Labro gewild. Vanaf de camping zien we het hoog op een bergtop liggen maar om half 12 begon het weer om te slaan, af en toe een spat regen en ook wel weer zon. Heel jammer vamorgen nog wel even op de fiets naar het dorp geweest voor de boodschappen, maar om nou een eind de berg op te fietsen dat wagen we er niet op,dus dan maar een leesmiddag. Morgen gaan we weer verder richting Spoleto. We betaalden voor 3 nachten €45 met gratis internet!