Mon

2017

Het is iedere keer niet ver rijden om weer op een andere mooie, interessante plek te komen. We zijn op het eiland Mon, een eiland dat ook weer met een brug bereikbaar is. De "hoofdstad" van het eiland is Stege, meteen de eerste plaats op het eiland waar je door heen komt. Hier maar naar de VVV om info over het eiland te halen. Ook weer zoiets dat perfect geregeld is in heel Denemarken, als je niet uitkijkt sta je zo met een kilo aan folders buiten.

Het eiland is vooral bekend door zijn krijtrotsen, vroeger werd hier kalk gewonnen maar nu is het gebied beschermd. Het is een stuk kust van 7 km lengte en het hoogste punt is 128. Tussen de witte kalk zie je de donkere vuursteenlagen. De kliffen zijn 70 miljoen jaar oud en gevormd uit kalkhoudende schelpen.

Voordat je bij de oostkust komt rijd je door Elmelunde, een dorpje met een kerk met fresco's uit de 14e en 15e eeuw. In de tijd van de Reformatie werden ze witgekalkt maar dit heeft ze wel goed beschermd en inmiddels zijn ze gerenoveerd. Een aantal kerken op het eiland hebben fresco's van dezelfde kunstenaar vermoed men. Hij staat bekend als de meesterschilder van Elmelunde en schilderde taferelen uit de bijbel maar ook moraliserende afbeeldingen.

We rijden eerst naar het zuidelijkste stuk van de rotsen en maken een kleine wandeling er naar toe en langs de rotsen. Bijzonder, overal liggen de ronde stukken krijt. Bij Klintholm Havn vinden we een mooi plekje op een P met uitzicht op de haven N54.95481º E12.46745º. Vannacht gaat de spanketting tussen de deuren, dat hebben we wel geleerd.

De kerk in Elmelunde.
De fresco's op het plafond: de 3 koningen bij de geboorte van Jezus.
De krijtrotsen bij de vuurtoren, hier vind je nog krijtstukken op de grond.
We gaan naar Klintholm Havn.
bwd  Set 1/2  fwd

De volgende dag was het een beetje somber weer met af toe een drup regen. We vonden het jammer om naar de kliffen te gaan dus zijn we een rondrit over het eiland gaan maken langs nog een paar bezienswaardigheden. Eerst de kerk in Fanefjord in de zelfde stijl als die van Elmelunde maar dan met nog meer fresco's en bij de ingang een blad met verklaringen van de voorstellingen. Dan is het een klein stukje naar de grafheuvels, de eerste is dan Klekkende Hoj, ongeveer 4500 jaar oud met 2 naast elkaar gelegen ingangen. Bijzonder is ook dat hier rondom 2 terrassen lopen, het waarom is niet bekend.

De volgende is Kong Asgers Hoj, Koning Asgers heuvel, het grootste neolithische graf van Denemarken. Deze heeft een grotere ingang en 8 meter lang en dan kom je in een grote grafkamer van 10 bij 2 m. Hier zijn we in geweest, de ingang is bukken maar in de grafkamer zelf kun je goed staan. Wel even een zaklantaarn meenemen!

Ook hier bij de parkeerplaats van Kong Asgers Hoj borden met uitleg in 3 talen.

Na de middag wordt het wat beter weer en gaan we naar Mons Klint, of wel de kliffen van Mon, parkeren 35 Kr of €7. We zijn bij het Geocentrum meteen via een hele lange trap omlaag gegaan naar het strand en daarna linksaf een stuk langs de kust gelopen. Bij de volgende trap zijn we weer omhoog gegaan en door het bos weer terug gelopen. Qua afstand niet zo heel ver 2,7 km maar toch een hele inspanning. Langs het strand loop je over de ronde stenen, 2 zeer lange trappen en door het bos is ook heuvel op en heuvel af. Maar de route langs het water is het mooist en zeer de moeite waard. Helaas was het om foto's te nemen niet echt het juiste moment omdat 's morgens de zon natuurlijk precies op de rotsen staat.

We maken een wandeling langs de kalkrotsen bij Mons Klint.

We waren om 40 minuten voor sluitingstijd bij het Geocentrum terug, waar veel te zien is over de Geologie van het gebied. Dat vonden we een beetje kort voor de toch dure toegangskaartjes van 140 DK. We gaan weer naar het mooie plekje bij Klintholm haven, we staan er nu met nog een paar campers. Dit is eigenlijk het laatste punt van de plekken die we wilden bezoeken, dus we gaan nu richting huis. De volgende dag rijden we via het eiland Lolland naar Rødbyhavn om daar de boot naar Puttgarden in Duitsland te nemen. Slechts een overtocht van maar 3 kwartier (805 Kr). Het was weer een mooie reis met 1 vervelend incident maar waar we in ruim 4 weken heel veel gezien hebben.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...