Trogir 2019

We staan op camping Seget Donji bij Trogir N43.51823º E16.22363º Hier hebben we al eens 2 keer eerder gestaan, een plek die ons goed bevallen is. In het begin van van de middag komen we op de camping aan en zoeken een plekje, we kijken uit naar het eiland Ciovo hier vlak tegenover. Langs de camping loopt een wandel-fietspad , een gezellig plekje. We hebben inmiddels 1700 km gereden voorlopig even rust.

Zaterdagmorgen op de fiets naar Trogir, dit is maar een klein stukje. We parkeren de fiets en gaan lopend het oude Middeleeuwse centrum in.De oude stad staat op de Unesco werelderfgoed lijst, hij is 2300 geleden gesticht door de Grieken en heeft veel culturen gekend, Grieken, Romeinen, Venetianen en zelfs Fransen. De oude stad ligt op een klein eilandje vlak voor de kust en er achter ligt het eiland Ciovo, ooit het lepra eiland.

Uitzicht vanf het Kamerlengo fort op de palmen boulevard, in de verte de nieuwe brug naar Ciovo.

De oude binnenstad is een plaatje,je zou je zo in Venetië wanen, ook toeristisch, maar veel bussen stoppen hier maar even. De stad is klein, compact en overzichtelijk met een prettige sfeer. Bij de 1ste brug is een groente en bloemenmarkt en natuurlijk de kleding en toeristische prullaria. Het plein bij de St.Laurentius kathedraal is een sfeervol plein met de oude klokkentoren en de loggia met het mooie houten plafond. Dit was in de 13e eeuw het gerechtsgebouw. Naast de kathedraal staat het Cipiko paleis, van ooit een belangrijke, invloedrijke familie uit de streek. Dit paleis zou zo in Venetië kunnen staan.

De oude binnenstad met rechts de brug naar Ciovo.
De nieuwe brug naar Ciovo.
Bovenste raampartij van het Cipiko paleis.
Bovenste deel van de ingang van de kathedraal .
bwd  Set 1/2  fwd

De kathedraal hebben we al eens bezocht en zijn we nu niet in geweest. Het heeft een heel mooi gebeeldhouwd portaal met Adam en Eva gedragen door 2 leeuwen aan beide kanten van de ingang . De mens op de juiste plaats boven het dier en onder God. Verder met afbeeldingen uit het leven van Christus en tafereeltjes uit het landelijke leven.

We troffen het naast de kathedraal stond een muziek groep en er werd door een aantal vrouwen cake en drank uitgedeeld. Via kleine nauwe straatjes kom je bij de poort op de brede kade, een mooie promenade met grote palmbomen, een hele gezellige plek. Aan het eind van de promenade ligt het Kamerlengo fort uit de 15e eeuw. Toen we hier in 2011 waren hebben we het ook bezocht maar nu ook maar weer even de toren in voor een plaatje van het mooie uitzicht, 25 Kuna pp.

's Middags maken we nog een klein fietstochtje en rijden even voorbij Trogir over de nieuwe brug naar Ciovo en via de 2 oude bruggen weer terug. Een hele verbetering voor het eiland, want het was hier altijd file om het eiland op of af te gaan.

Toen we vanmorgen aan de koffie zaten kwamen onze Oostenrijkse camperkennissen al de camping opgelopen. Zij zijn ook op weg naar Griekenland. We hebben elkaar al diverse keren ergens in Griekenland getroffen en hebben het hele jaar door appcontact.

Ciovo

Na even bijgepraat te hebben gaan wij met de fiets naar Ciovo voor een rondje over het eiland. Eerst naar Slatine in het oosten van het eiland, daarna willen we via het binnenland naar de westkant. We hebben bij de VVV op het plein bij de kathedraal een fietskaart gehaald waar diverse routes op staan. Prachtig kaartje helemaal aangeven wat de moeilijkheidsgraad is aantal kilometer en stijgingspercentages op de diverse plekken. Er zijn 5 routes waarvan er 3 ook gedeeltelijk offroad gaan. Wij kiezen voor alleen maar over de weg, klein probleempje er staan nergens borden, overal zie je smalle kleine weggetjes.

Bij Slatine 2 keer fout gereden, steil de berg op wat het kaartje aangaf, fout, komen we ergens boven op een helicopterplateau. Via aanwijzingen van iemand vinden we toch de weg maar verderop bij het plaatsje Zedno weer de verkeerde weg genomen. Dan maar weer via de noordkusten naar Okrug Gornji om iets te eten. Het seizoen moet nog echt beginnen, veel is er nog gesloten.

Slatine.
Overal zie je de bloeiende Euphorbia/Wolfsmelk.
Punta Okrug.
Het haventje van Punta Okrug .
bwd  Set 1/2  fwd

Vandaag weer met de fiets naar Ciovo, nu voor een rondje over de westkant van het eiland. Bij Okrug Donji zien we aan de overkant de camping, nou ja wij weten waar het is anders is het toch te ver weg. We fietsen naar de westpunt van het eiland naar Punta Okrug, leuk plekje met wat huizen en klein strandje. Het eiland staat vol met bloeiende euphorbia, er nu veel in bloei en bij de huizen ruik je overal de zoete geur van jasmijn.

Hier zien we toch een paar keer een fietsroute bordje staan met een nummer maar de nummers staan weer niet op de kaart. We proberen het een keer maar al gauw komen we op echte mountainbike weggetjes. Dat gaan we niet doen, we vinden toch de gewone asfalt weg naar Zedno, midden op het eiland, en maken zo het rondje af. In de loop van de middag zijn we terug, morgen vertrekken we weer. Er is regen voorspelt dus een goede gelegenheid voor een reisdag. Renate en Harry vertrekken ook, die gaan naar Dubrovnik. Wij zijn hier al 2 x geweest en slaan het nu over. Grote kans dat onze wegen zich nogmaals kruisen, we zien wel.