Slovenië

2011

Na eerst op familiebezoek te zijn geweest in Blomberg zijn we vrijdag 20 mei vertrokken en die dag tot Schlüsselfeld gekomen, een plaatsje tussen Würzburg en Nurnberg. Een mooie rustige camperplek bij de stadspoort, we stonden er helemaal alleen. ´s Avonds even het dorp ingelopen, een mooi en gezellig centrum, de terrasjes zaten vol bij deze lekkere temperatuur.

Het meer van Bled

De volgende dag zijn we tot het meer van Bledin Slovenië gereden , we staan hier nu op de camping, de enigste camping bij het meer. Het meer is niet groot, het is ongeveer 7 km in de rondte. In het meer is een klein eilandje met kerkje en hoog op een klif een kasteel. Je ziet heel veel wandelaars en fietsers langs het meer. Wij hebben voor de gemakkelijke optie gekozen: Het kleine toeristen treintje, voor de camping opstappen, het meer rond en in Bled uitstappen. Zo´n wandeling is na mijn knie operatie in februari geen optie voor me, zeker niet na 2, voor mij, vermoeiende reisdagen. Het langdurig zitten viel me erg zwaar, dus ik was wel heel blij dat ik af en toe, onder het rijden, even op het bed achterin kon gaan liggen. Dit weekend zijn er in Bled diverse festiviteiten , er voeren 3 Venetiaanse gondels op het meer, waar je in mee kon varen. Er zijn heel veel bootjes op het meer, maar allemaal roeiboten, ook de grotere voor ongeveer 16 personen. Je kunt je naar het kerkje op het eiland laten varen, een bedevaartsplek. In Bled staan ook diverse koetsjes, je kunt je dus ook met paard en wagen rond het meer laten rijden. Voor Slovenië is Bled een goudmijn, samen met de grotten van Postogna, de 2 grootste toeristische trekpleisters. Overal liggen boten en op een aantal plekken kun je fietsen huren, het geheel doet nu gezellig aan, maar ik denk dat dat over een aantal weken wel wat anders zal zijn. Morgen maar naar het meer van Bohinj.

Het meer van Bled met het eilandje.

Het meer van Bohinj

Inmiddels staan we op de camping Zlatorog aan het meer van Bohinj, waar we destijds met de kinderen ook gestaan hebben. Deze camping is erg eenvoudig, wel met wifi, maar je staat erg mooi aan het water en het is vlakbij de gondellift naar het skigebied Vogel.(1535 m) Het is hier erg rustig, het dal eindigt hier, je kunt dus met de gondel naar boven en je kunt nog naar een waterval lopen. We zijn vanmorgen omhoog gegaan, het weer is prachtig dus je had een heel mooi uitzicht op het meer. In de verte zie je de sneeuw op de bergen liggen. Wij zijn lekker op een terrasje gaan lunchen. Meer zit er voor mij even nog niet in, maar het is prachtig , zeker met het mooie heldere weer. Marinus ging voor safe en koos de spaghetti bolognese, ik ga altijd voor wat onbekends, wat spannends. Dit keer wildzwijn goulash met polenta, en spannend werd het wel!!! Op een gegeven moment denk ik o jee mijn vulling ligt er uit, ik voel iets hards, is het een stukje lood. Nou ja moet kunnen, risico van het echte wild, het smaakte wel lekker. Morgen gaan we toch weer verder, we nemen een (klein) weggetje binnen door en gaan dan naar Skofja Loka, dat moet nog een mooi authentiek middeleeuws centrum hebben.

Camping Zlatorog aan het meer van Bohinj.

Postogna

Daarna door naar de grotten van Postogna, we zijn hier inmiddels dus 3 keer langs gereden, het moet er nu maar eens een keer van komen. Als het tenminste niet te lang lopen is. Ik las dat je op het parkeerterrein mag/kunt overnachten. Ik dacht dat je in Slovenië vrij kon staan, maar niets is minder waar. Overal verbodsborden voor campers van 22 uur tot 7 uur. Jammer, maar het is niet anders, onder weg hebben we best wel mooie plekjes gezien. Wij waren dus opweg naar Skofja Loka, we wilden niet dezelfde weg terug via Bled nemen maar een “weggetje“ binnen door nemen, stuurt Truus (van de Tom Tom)ons dwars door de bergen over een onverharde weg. Wij dachten dat het maar een klein stukje zou zijn dus we probeerden het maar. We werden dus letterlijk het bos ingestuurd, toch stonden er af en toe bordjes met plaatsnamen die wij natuurlijk niet op de kaart hadden staan. Hebben ruim een uur zo gereden en kwamen grote trailers met hout tegen dus dan denk je dat je met je campertje er toch ook moet kunnen rijden. We kwamen een grote vrachtwagen tegen gelukkig op een plek waar je elkaar goed kon passeren, pffffffffff. Komen we ff later een klein autootje tegen, Hollanders, 2 80 plussers. Mannetje stuurt zijn vrouw er uit, (we konden elkaar niet passeren), het is een beetje smal zegt ze. Als u een beetje terug gaat dan kan ik er langs zegt Marinus. Wat een toestand 10 a 15 meter achter uit rijden. Hij had gewoon op die plek moeten blijven en wachten tot wij voorbij waren, nee door blijven rijden en toen zaten ze dus aan de kant van de afgrond. Ze vroegen van schrik ook niet waar deze weg naar toe ging, je maakt wat mee. Ik was ook wel blij dat we weer asfalt bereikt hadden. Het ging heel hoog en Truus riep dat er al een tijdje geen bereik was. Marinus gaat altijd erg op Truus af maar ik heb het niet zo op haar, maar dat heb ik al eens vaker gezegd. Het was wel een prachtige route.

's Middags Skofja Loka even ingelopen dat stelde niets voor, aan het eind van de middag op de camperplek bij de grotten van Postojna overnacht, € 15 inclusief stroom. De volgende morgen met de eerste groep om 9 uur al voor de rondleiding naar binnen. Je gaat met een treintje een paar kilometer in een sneltreinvaart de grot in , dan is het ongeveer 2 km nog lopen(klimmen). Er waren tig Japanners dus wij waren maar bij het bord van de Duits talige rondleiding gaan staan. We waren met nog 2 Hollanders, een mooi klein groepje, erg prettig .Deze mensen waren er 25 jaar geleden ook al eens geweest. Nou dat zou het me niet waard geweest zijn voor € 22 p.p., maar smaken verschillen. Ik zou niemand aanraden ervoor om te rijden, kom je er langs(het ligt aan de autobaan naar de kust), dan kan je er een kijkje nemen bij het hele gebeuren, en de hele kermis erom heen van diverse attracties en souvenirs winkels.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...