Slano

2011

Na Trogir zijn we via de kustweg de zgn. Jadranska magistrala verder naar het zuiden gegaan. De weg is prachtig mooie vergezichten maar moeilijk stoppen om bv een foto te maken want het is best wel een drukke weg. In Omis zijn we even gestopt en het dorp doorgelopen. Omis ligt bij de monding van een rivier tussen een paar hoge rotsen, vroeger een piraten nest, nu een populaire vakantiebestemming. Het is zondag, dus erg druk, veel mensen maken een tochtje langs de rivier. Heel veel marktstalletjes met de bekende kettingen etc. Volgens mij leeft half Kroatië van de verkoop van kettingen, ongelooflijk zoveel.

Achter de hoofdstraat loopt nog een kleine smalle oude hoofdstraat met veel restaurantjes en cafeetjes, gezellig druk. Het was weer even zoeken naar een kleine camping, maar toch gevonden, je komt hier regelmatig wat kleinere privé campings tegen. Het waait behoorlijk dus morgen gaan we weer verder, ik las net op internet dat de wind morgen nog krachtiger wordt. Een flink stuk zuidelijker krijg je ineens de grens van Bosnië/Herzogewiena een rare situatie. Destijds wilde deze deelstaat een eigen doorgang naar zee. Van Tito hebben ze toen een stukje kust van 20 km gekregen. Na het uiteen vallen van Joegoslavië is er een rare situatie ontstaan waardoor Kroatië in 2en gedeeld is. Dus 2 keer een grenscontrole ook weer een land met ander geld. We kochten er bij een bakker brood en vroegen of we met Kuna konden betalen, geen probleem. Opmerkelijk dat alles hier veel goedkoper is, er staan ook een paar grote supermarkten in de enige kustplaats en daar komen de Kroaten goedkoop winkelen. Ik denk dat ze het hoge BTW tarief van 22 of 23 % hier niet hebben. Er wonen in de streek natuurlijk allemaal etnische Kroaten die niet blij me de situatie zijn. In de enigste kustplaats hebben ze meteen grote hotelcomplexen gebouwd zodat de Bosniers in “eigen land” aan zee, vakantie kunnen houden. Je merkt dat we nu een stuk zuidelijker zitten, het zijn voornamelijk oost Europeanen die je hier ziet en vreemde talen hoort spreken. Wel valt ons op dat er heel veel Fransen zijn, ook in Trogir en Split.

Ston

Na Bosnië zijn we eerst het schiereiland Peljesac opgereden om naar Ston te gaan. Een klein plaatsje dat haar eigen “Chinese muur” heeft met het kleine vissersdorp Mali Ston 5 km verder aan de kust. Ston is destijds door de republiek(stadstaat) Dubrovnik gekocht van een Slavische vorst en wilde dit beschermen voor Venetië. Een teken van, kijk uit, want met ons valt niet te spotten! Bij Ston waren nl ook belangrijke zoutpannen. Hier is het schiereiland op zijn smalst dus vandaar het bouwwerk de muur met destijds 40 uitkijktorens waarvan er nu nog 20 over zijn. Een en ander is ook door een aardbeving in 1996 verwoest maar men is weer druk aan het restaureren. Je kunt er over lopen tegen betaling.

Slano

Daarna was het maar een klein stukje naar Slano, dit is een klein plaatsje dat mooi beschut in een baai ligt. Koos en Ria, vrienden van ons, zitten hier in een appartement , zij zijn hier al een aantal keren geweest. Het is hier allemaal zeer kleinschalig en geen massatoerisme meer. Slano heeft een paar zeer kleine minicampings. We hadden er al bij 2 gekeken en vonden die helemaal niets, vol en in en op elkaar.

Toen naar de andere kant van de baai en zowaar een vrijwel lege camping, ongelooflijk dat ze op de 2 campings aan de andere kant zo willen staan. Even ge-sms’t naar Koos en Ria waar we waren en gisteravond zijn zij bij ons op de camping geweest, vanavond gaan we samen uit eten. Dit doen we in Nederland ook regelmatig met elkaar, dan eens hier en dan eens daar en we proberen zo van alles uit. Marinus liep al een heel tijd lang met het haar ver over zijn oren, hij had voordat we weg gingen al naar de kapper gemoeten. Nu vanochtend met de fiets even naar Slano op zoek naar een kapper, niks te vinden natuurlijk. Toen het enigste “ grote hotelcomplex” in en ja hoor een keurige kapper. Voor maar 30 Kuna geknipt, nog geen € 4, niet te geloven. Er was niemand dus hij kon ook nog eens zo gaan zitten. Het meisje vertelde wel dat het op het ogenblik erg stil is en dat het vorig jaar om deze tijd al druk was. Volgens Koos en Ria stonden er toen op deze camping ook veel meer mensen. Achter ons, een plateau hoger, staat nog een camper en even verder nog 2 tentjes en voor ons dan 1 caravan. En ze hebben nog gratis wifi ook, wel boven bij het huis, je mag dan op hun privé terras komen zitten , een geweldig adres. Morgen richting Dubrovnik.

Het kleine plaatsje Slano.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...