Cres-Losinj

2011

´s Middags met de boot over naar het eiland Cres. Hier waren we ooit toen we op de camping in Rabac stonden en met een weekendtas overgegaan waren en een nachtje in een pension overnacht hebben. Cres heeft op ons toen veel indruk gemaakt. Het is een langgerekt smal eiland(bijna 100 km lang) en de hoofdweg gaat over de bergrug. Smalle wegen, niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. Maar de uitzichten zijn daarom prachtig, dit is wat we in Istrie gemist hebben.

Cres

We zijn in Cres(stad) op de camping gaan staan, vlak bij het dorp, wel meteen de grootste van het eiland. Langs het water loopt een heel lang mooi fiets/wandelpad, heel erg gezellig, met kleine strandjes en overal plekjes om te zitten. Met veel schaduw, dat is wel nodig met die warmte want als de zon schijnt is het meteen behoorlijk warm. De stad Cres is erg mooi, met een hele gezellige haven met diverse inhammen. Een gezellige relaxte drukte, echt het eiland sfeertje. En de stad is niet verpest door heel veel souvenirs winkels! Gisteravond, vanmorgen en vanavond naar het dorp gefietst in 6 minuten, het is dus ook te lopen, je ziet heel veel wandelaars maar ook veel fietsers. Een heel gezellig stukje om te fietsen of te lopen, vandaag is het al een stuk rustiger, de Hemelvaartdrukte is denk ik voorbij. Vanmorgen even op een terrasje cappuccino gedronken, in de haven waren 3 duikers bezig de haven van troep schoon te maken, in zo´n haven is altijd wat te zien. Cres heeft “het”, toch gaan we morgen weg een stukje zuidelijker , Myrphy achter volgt ons! Toen we vanavond weg wilden gaan op de fiets om bij de haven ergens te gaan eten had Marinus een lekke band. En voordat we weg wilden gaan, ging het dakluik niet meer goed dicht, gelukkig het kleine, maar toch. Even het dak op om het mechanisme uit elkaar te halen, het kan nu met een touwtje vast gezet worden, dus voorlopig kan het wel weer ff. Gelukje, we waren net op tijd, toen we terug kwamen van het eten kregen we een klein onweersbuitje, stelde niet veel voor maar je luik zal maar niet dicht gaan! In de haven zagen we een bootje met de tekst: No stress on Cres, ik vind het wel een goeie!!!

De binnenhaven bij Cres stad.

Osor

Vanmorgen dus verder naar het zuiden getrokken, eerst even naar Valun, mooi plaatsje onder aan hellingen in een baai. Wel weer even een klauterpartij je moet een stuk buiten het dorp parkeren en dan omlaag lopen. De route is mooi, zoals ik al zei, over de bergen met mooie uitzichten in de baaien. Inmiddels zitten we in Osor het zuidelijkste plaatsje van Cres, onderaan Cres hangt nog een wat kleiner eiland Losinj . Ze zijn verbonden met een brug over een kanaal(tje) , deze brug gaat 2 keer per dag open en wordt dan met de hand open gedraaid. Een heel spektakel waar altijd veel mensen bij staan te kijken. Wij zitten 1ste klas want de camping, Presko Mosta, ligt langs het kanaaltje, de kleinste camping van de eilanden denk ik, maar wel met wifi. Wij vinden het een hele leuke plek, er vaart steeds wat voorbij, wat dus wel onder de brug doorkan. Aan de overkant is het dorp Osor, met een restaurantje bij de brug waar we vanavond vis gegeten hebben. Er is dus steeds wat te zien hier, aan de overkant zie je steeds mensen het dorp in lopen en langs het kanaal wandelen. In Osor staan heel veel bronzen beelden van een bekende Kroatische kunstenaar. Morgen houden we hier een rust/leesdag daarna gaan we naar Mali Losinj op Losinj. Vanmorgen uit Osor vertrokken nadat we eerst weer even bij het openen van de brug hebben gekeken om 9 uur ´s morgens, het blijft een leuk schouwspel. Vannacht hebben we weer heel wat onweersbuien gehad maar nu is het weer weer goed.

Valun.

Mali Losinj

We staan op camping Poljana 3 km voor Mali Losinj, net te doen met de fiets, 2 kleine colletjes. Mali Losinj heeft ook een aardige haven maar de haven van Cres is veel gezelliger, het hele dorp heeft een wat hoger Marken, Volendam gehalte(kettingen etc.) en je wordt weer diverse keren aangesproken om ergens wat te eten of drinken. Even voorbij Mali Losinj ligt Veli Losinj een iets kleiner dorpje, ik denk dat wij destijds daar gelogeerd hebben want we herkenen dit tot nog toe niet als dat we hier geslapen hebben.

Ik had gisteravond in een boekje gelezen dat er een wandelpad langs de kust van Mali naar Veli liep. Dus het was te proberen of dat te doen was met de fiets, anders konden we altijd nog terug gaan. Maar het ging, een hele mooie route, het grootste gedeelte over een betonnen weggetje van net 1 meter breed, maar prachtig. Eén colletje gelopen door een dorpje en terug een iets ander route toen moest Marinus 2 keer de fiets een trap op dragen. Maar ik ben toch blij dat we het gedaan hebben, ook weer een goede krachttraining voor de spieren! En Veli Losinj is prachtig , een klein kneuterig dorpje met een héééél mooi haventje, ja Veli Losinj heeft het. Overigens hebben we hier niet destijds overnacht dus het moet toch Mali zijn geweest. Terug in Mali alvast warm gegeten dus vanavond even simpel een soepje met brood. Het is hier trouwens een eldorado voor zeilers. Vanmorgen toen we aan de koffie zaten ging de ene boot na de andere de haven van Mali uit, heel leuk om te zien. Maar ook  grote jachten allemaal heel leuk om te zien, we zitten weer eerste rang. Dit is een gedeelte van de camping waar heel veel mensen met een boot staan. Het grootste gedeelte van de camping ligt aan de andere kant van de weg. Maar wij vinden dit natuurlijk leuker, er is altijd wat te zien.

Mali Losinj.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...