Samothraki vervolg

2017

Van zaterdag op zondag hebben we een stevige onweersbui gehad, de regen hield nog tot zondagmorgen 12 uur aan. We zijn maar naar Kamariotissa gereden voor wat boodschappen, hier is een vrij grote supermarkt.Na 12 uur komt iedereen naar buiten, er liggen ook veel zeilboten in de haven ivm het slechte weer van vannacht. We gaan weer naar Chora, op de parkeerplaats zien we naast de nodige auto's ook 4 bussen staan.

Het is Pinksterweekend dus zijn er op dit moment "veel" toeristen op het eiland. We gaan ook op een terras met mooi uitzicht wat eten en daarna maken we een wandeling naar het kasteel boven op de rots. Gesloten, alles is altijd tot 15.00 geopend, dit gaat om 14.00 dicht.

Pinksterdrukte 's zondags morgens in Chora, rond de middag is het weer rustig .

Niet via de "hoofdweg" maar via trappetjes en kleine straatjes lopen we weer naar beneden. Het leven is compleet tot stilstand gekomen siësta tijd. Het is inmiddels weer warm dus maar weer een plekje aan de kust gezocht.Het weer is heel erg veranderlijk zo denken we er komt nog een bui aan, zo trekt de lucht weer open rond het Saos massief en dan toch weer de bewolking.Maar we hebben het verder droog gehouden met nog een mooie zonsondergang.

Vanmorgen eerst weer verslag op reisavontuur geplaats en hiervoor terug tot vlak bij de Kamariotissa gereden, hier is de beste 3G verbinding. Daarna zijn we weer naar Loutra gereden voor een bezoek aan de Gria Vathra waterval.Loutra heeft een groot parkeerterrein bij de haven waar je prima kunt overnachten, er is ook een openbaar toilet net als bij de haven van Kamariotissa. In Loutra was het nu bedrijvig want er was een bus gearriveerd. We pakken weer de spullen in de rugzak en gaan weer op pad. Deze keer een kort tripje van klein kwartiertje en alleen laatste stuk beetje klauteren.Kleiner als de Fonias maar ook weer mooi. Ook hier weer reuze platanen en bij het laatste stuk loopt er een klein kanaaltje langs de beek. Het doet een beetje denken aan de levada's op Madeira. Ook hier aan het eind weer 2 bassins, fris maar best wel te doen.

We troffen het , we waren hier helemaal alleen.

Als we er uit zijn zie ik 2 grote kikkers aan de kant zitten, blij dat ik ze niet in het water tegen ben gekomen. We zijn er 10 minuten uit en ja hoor daar komen de volgende bezoekers aan, weer getroffen dus dat we hier alleen in alle rust waren.De camper hadden we vlak bij een taverne geparkeerd en daar gaan we wat eten.Daarna maar weer naar de plek van gisteren terug, we hebben daar het water van de beek wat best wel handig is met even douchen en haren wassen na het zwemmen N40.49538º E25.63327º.

Dan dinsdag naar het heiligdom van de Grote Goden(Kabiroi), de belangrijkste was Axieros, godin van de vruchtbaarheid (€3 pp geopend van 8.30-15.00). Maar wij kennen allemaal Nike, de godin van de overwinning. Samothraki was in de oudheid het belangrijkste religieuze centrum, een bedevaartplaats, in Macedonië, Thracië en een groot deel van Anatolië. De Kabirische mysteriecultus is door de zwijgplicht van de ingewijden tot op heden onduidelijk. Hierin zocht men antwoord op levensvragen en bescherming in het hiernamaals. Iedereen kon lid worden mannen, vrouwen, kinderen, vrijen en slaven en niet alleen Grieken maar ook andere volkeren.Er waren 2 stadia van inwijding, de 2e ging gepaard met een biecht en vergeving.Een en ander vond plaats een aantal eeuwen v.Chr.

We waren er al om 9 uur en kregen meteen de eerste teleurstelling te horen, het museum is al sinds 2014 gesloten. Geen Nike beeld dus te zien al was het dan ook maar een kopie, het origineel is in het Louvre. Men is aan het renoveren, de buitenkant is klaar maar de collectie nog niet het geld is op(2007-2013 ruim 3 miljoen!). We maken een wandeling over het terrein, omdat we ons gisteravond al behoorlijk ingelezen hadden, kregen we meteen wel een indruk wat een en ander voorstelde.

Het Hieron, het allerheiligste, hier vond het 2e stadium van inwijding plaats.

Toch wel een bijzondere plek die lang stand heeft gehouden. De ceremoniën werden 's nachts gehouden met fakkels voor de verlichting.Een en ander hield stand tot in de 4e eeuw n.Chr. Toen werd het Christendom de officiële staatsgodsdienst. De apostel Paulus kwam hier in 49/50 n.Chr.voor het eerst op Europese bodem maar had al gauw door dat hij hier geen gehoor voor zijn boodschap vond. Na dit bezoek rijden we nog een keer naar Chora en nemen de weg buitenom naar het kasteel. Het laatste stuk lopen we en als we bij de ingang aankomen, hek dicht gesloten,terwijl het volgens het bord open zou moeten zijn. balen,dacht even een mooie foto van Chora te nemen van bovenaf.

We gaan dan bij de haven wat eten en daarna zetten we de camper aan het eind van de "promenade" aan het strand, siësta, en achter in de middag nog even zwemmen. Onze boot vertrekt om 19.00, het is een zeer drukke overtocht met volle boot(i.v.m Pinksteren) om half 10 zijn we weer in Alexandroupoli. We overnachten op het parkeerterrein aan het begin van de promenade, niet echt ideaal, maar nu het al donker is willen we niet verder rijden N40.84415º E25.86499º.