Limnos vervolg

2017

Na de militaire begraafplaats bij Moudros zijn we naar de oostkust gegaan naar het antieke Poliochni(€1 65+). Hier bevindt zich de prehistorische ommuurde nederzetting van Poliochni uit de steen- en bronstijd, 3000-1800 v.Chr. Men gaat er van uit dat hier een niet Griekse bevolking woonde. Er waren overeenkomsten met Troje dat precies tegenover Poliochni op het vaste land in Turkije ligt. Beide steden zijn in 2100 v.Chr door een aardbeving verwoest en nooit meer opgebouwd.Verder is er in Kaminia(hier vlak bij) een grafstèle(soort grafsteen/zuil)gevonden met het Lemnisch.Interessant is dat deze taal nauw verwant is aan het Etruskisch.Later is het Lemnisch verdrongen door het Grieks. Natuurlijk is er niet veel te zien op het terrein, er wordt nog druk aan gewerkt door diverse mensen.

Men heeft hier en daar wat bordjes met een verklaring gezet en er is een klein museumpje. Toch bijzonder dat je hier door restanten van een stad loopt van ruim 4000 jaar geleden. Daarna naar de zuidpunt gereden door het dorp Skandali. Via een onverharde weg berg af naar het strand. Er staat een stevige wind en het is hier helemaal open dus we gaan weer terug en gaan naar Megalo Fanaraki een populair strand. Maar er is hier helemaal nog niets te zien, geen begin van een seizoen.

We vinden een plekje uit de wind, voor vandaag is het weer even genoeg geweest N39.85368º E25.23907º. De volgende dag rijden de noordoost hoek in richting Plaka. Eerst gaan we kijken bij Hephestia de oudste Griekse stad op het eiland uit de 8e eeuw v.Chr. Het eiland speelde een belangrijke rol in de mythologie, Zeus kreeg ruzie met zijn vrouw Hera, zijn zoon Hephaestus wilde zijn moeder beschermen. Daarom smeet hij hem van de Olympus(waar de goden woonden) in de Egeïsche zee op dit eiland. Door de val raakte Hephaestus kreupel,het eiland was vulkanisch en had veel metalen.Hij ontwikkelde zich als de beste metaalbewerking van het eiland. Er zijn een aantal opgravingen waarvan het theater(inmiddels gerestaureerd) het belangrijkste is.

Het antieke theater van Hephestia.

Zoals iedere opgraving is deze tot 3 uur 's middags geopend(€2) er is echter niemand te zien maar de poort is wel open. We vinden het helemaal niets, wat een nep nieuw gebouwd ding. Hier en daar zie je nog wat gedeeltes met de oude stenen. We zien het niet onder de gunstigste omstandigheden, koud,harde wind en regen maar het is net 15 minuten droog als we het terrein overlopen. We weten dat er nog slechter weer aan komt dus gauw weg van de ongeasfalteerde wegen. De weg naar Hephestia was 5 km ongeasfalteerd, op internet stond goede weg maar de laatste kilometer was toch wat minder en een heuveltje op!

We rijden door een echt landbouwgebied met graan, veel scharrelpluimvee en weer de prachtige klaprozen. Als we bij de haven van Plaka staan begint het hard te regenen, we blijven hier staan om te overnachten, er is water en we hebben zelfs stroom, N40.02019º E25.43471º. Donderdagmorgen is het gelukkig weer droog maar we hebben nog steeds de harde wind. Eerst boodschappen gedaan in Plaka en daarna naar het heiligdom van Kaveiro, dit ligt in de zelfde baai als Hephestia maar aan de andere kant.Geopend van 8.00 tot 15.00 maandags gesloten €2. Hier werden de grote goden(kabeiroi) vereerd en vonden rituelen plaats vergelijkbaar met onze doopfeesten. Weer zo'n plek waar een aantal mensen "aanwezig" zijn, geen idee wat er gedaan wordt, er staat een bord van de EU van anderhalf miljoen euro in 2014. Men is begonnen in 1937, je kunt de foto's zien van toen, sinds dien is er niets veranderd. Huisje neergezet waar een kaartjes mevrouw aanwezig is en wat bouwketen. Er is een trap naar beneden naar de grot van Filoktitis, we slaan het over.

Het heiligdom Kaveiro, veel is er niet te zien.

We rijden door het lage landschap van het NO deel van het eiland naar het bergachtige deel in het NW. Bij de baai van Kotsinas eten we een broodje en lopen naar boven naar het kerkje.Dit is ook weer zo'n mooie baai waar je goed zou kunnen overnachten, kade met een paar tavernes. Wij rijden verder over Dafni naar Gomati beach N39.98865º E25.15601º. Gomati Beach is een beetje het einde van de wereld, op mijn kaart liep er tot aan de kust een geasfalteerde weg, maar bij Katalakko houdt het op.Prachtige baai, vol op de wind, geen mens te zien. We blijven er toch maar overnachten, morgen zou het beter weer en zonnig worden.

Inderdaad is het de volgende dag weer zonnig. We maken een wandeling langs de baai, aan de andere kant staan wat caravans. We kijken bij de tank uit de 2e WO die boven op een heuvel staat. Hier achter ligt het duingebied door erosie en wind wisselt het landschap steeds net als in de Sahara. Het kan er 's zomers bloedheet worden. We gaan weer terug richting Myrina, maar lopen eerst nog even door Katalakko het dorpje aan het eind van de asfaltweg. We kunnen er nog net een vers brood kopen in het café annex winkeltje want ze sluit, het is 12 uur siësta tijd.

Katalakko  .

Bij het strand van A.Ionannis staan we weer heerlijk, hier heb je geen last van de NO wind N39.92244º E25.07155º. Zaterdagmorgen naar de vissershaven van Myrina gereden voor het boeken van ticket voor de boot naar Kavala op dinsdagmorgen om 8 uur. en bij Vodafone weer even voor weer 30 dagen internet betaald. We maken een weer wandeling door de oude hoofdstraat en een praatje hier en daar(Engels/Duits),het blijft een leuke wandeling, we zien alleen maar Grieken.

Uitzicht van af het kerkje van Ag.Ioannis.

Daarna gaan we weer naar het mooie plekje in de baai bij Plati. Zonsdags gaan de Grieken vaak uit eten dus is het bij de haven gezellig op de terassen. Wij eten ook ergens in Myrina en na het eten lopen we naar boven naar de Venetiaanse vesting, prachtig uitzicht over de baai. We lopen ook "het straatje" door alles, echt alles is gesloten, of dit nu de zondag of de siësta is. Alleen eet en drinkgelegenheden zijn open. Maandag onze laatste dag op het eiland, we blijven heerlijk op "ons plekje" staan,even een relax dag, wat poetsen en lezen. 's Avonds rijden we naar de ferryhaven en maken nog een laatste wandeling door het dorp. Morgen ochtend om 8 uur vertrekt de boot dan zijn we om half 1 in Kavala.