Alentejo

2012

Na Aljezur rijd je de Algarve uit en begint de Alentejo. Het is een mooie route door een heel groen landschap. Ik had op internet gelezen over een plek bij Cabo Sardao bij een vuurtoren(N 37º35.877 W 8º48.948) bij het plaatsje Cavaleiro. Een plek met steile rotswanden en ooievaarsnesten en heel veel ijsbloemen. We rijden er naar toe door een vrij vlak gebied met allemaal boerderijen en heel veel koeien. We vinden de plek en er staan nog 3 campers, lekker rustig dus. We gaan even lopen en komen bij de inham waar de ooievaars hun nesten op de rotspunten hebben. We tellen 7 nesten, ze hebben eieren en zitten allemaal te broeden . We zijn nu zo'n 40 km noordelijker maar wat een verschil met de planten. We zien dezelfde struiken met de witte duinrozen maar nog geen bloemetje te zien. Verder staat het vol met ijsbloemen die slechts hier en daar wat bloeien. Maar het is weer een prachtige plek aan een hele mooie kust. Dat zijn toch weer de leuke dingen die je van het internet haalt van medecamperaars. Ik had gelezen dat er 3 nesten waren , dan denk je dat is al weer een aantal jaren geleden geschreven dus zijn ze er nog wel. We zagen er nu dus 7 allemaal hoog op vooruit geschoven rotspunten heel hoog boven het water. Een prachtig gezicht, af en toe gaan ze staan en zien we de eieren, ze draaien er met hun snavel wat aan en gaan weer zitten. Je kunt hier ook weer langs de kust wandelen.

De volgende dag zijn we naar Vila Nova de Milfontes gegaan, we maken een wandeling door de plaats en eten er 's middags in een restaurantje in een straatje achteraf. We gaan weer verder om ergens een plekje te zoeken, hier bij het strand vinden we het als overnachtingsplek niet zo geschikt. Het is gewoon langs de weg en we kunnen niet even lekker buiten zitten. Het is hier echt een landbouwgebied. De Alentejo was vroeger het gebied van de grootgrondbezitters en de dagloners, een arm gebied dus. Omdat we weer noordelijker zitten staat hier ook nog veel mimosa in bloei. Verder zien we velden vol met gele bloemen, het lijken wel kleine gele lupines. Misschien net zo iets als bij ons koolzaad. Toch zien we het ook overal tussen staan en zomaar op diverse plekken. Ook langs de kust is het een en al ijsbloem maar hier zijn de meeste nog niet uit. Het moet hier straks prachtig zijn als alles bloeit.

Vila Nova de Milfontes, links de P bij het strand.

Porto Covo

Ten zuiden van Porto Covo rijden we naar Praiha da Ilha, hier tegenover ligt een klein eilandje, en overnachten er achter het fort ( N 37º49.674 W 8º47.449). Er is een restaurantje en ook een openbaar toilet bij het strand, dit is helaas gesloten. De volgende morgen zijn we zo in Porto Covo, een aardige maar toeristische plaats waar diverse camperaars staan. Het openbaar toilet, vlak bij het strand is bar en boos. Het weer is niet zo best dus we gaan het binnenland in richting Evora.

Barragem De Monte da Rocha

Er staan hier overal kurkeiken, gewoon langs de weg, je ziet ze echt overal. Allemaal met een `kale` roodbruine stam en een cijfer erop geschreven. Een 7 betekent dus in 2007 geschild. Portugal is de grootste kurkleverancier van de wereld. In Colos is midden in het centrum(aan de linker kant van de weg) een bron waar we water tanken( N 37º43.995 W 8º27.722) Bij het stuwmeer De Monte da Rocha rijden we eerst naar het dorpje Chada Velha en kijken er even rond en informeren naar het café/restaurant van "Maria". We moeten nog een stuk verder langs het meer, hier en daar zien we campers staan. Bgem. De Monte da Rocha is een van de vele stuwmeren hier in Portugal. Dit plekje werd door diverse camperaars beschreven als het plekje van `Maria Kip` of wel Ma Flodder. Zo ziet ze er wel een beetje uit alleen de sigaar ontbreekt. We hebben hier vanavond gegeten, je moet het wel van te voren bestellen, kip(specialiteit hier) karbonades of vis. Nou kip dan maar, met frietjes en salade. De kip was zeer krokant geroosterd en lekker gekruid, ja zoiets duurt even, vandaar het van te voren bestellen. Er stond niets van zout en piripirisaus(speciaal voor de kip) op tafel en toen de frietjes gebracht werden keek ik ff in de rondte voor het zout. Maria wees toen naar de muur waar een schapje was met diverse flesjes. Help jezelf, prachtig hoor, ik heb de Zweden ook meteen een zoutvaatje gegeven. We zaten er nl met nog een Zweedse camperaar. Ja voor zo'n aparte ambiance kluift Marinus zelfs aan een kip.

Op de foto gaan vond ze niet prettig. Vanmorgen zijn we weer verder gegaan, we rijden weer door een mooi heuvelachtig gebied. Veel kurkeiken maar ook weer veel olijven. We zitten nu in Alvito in de bibliotheek ,het enigste wifi punt in de stad. Na plaatsing van een verslag op reisavontuur lopen we de plaats door en rijden daarna door naar Evora, naar de camping. Het is hier nu wel zonnig maar echt warm is het nog niet.

Evora

De binnenstad van Evora is niet zo groot, dus we stonden gister vlak bij het centrum op de grote parkeerplaats geparkeerd en waren even de stad ingelopen. Wat informatie bij de VVV gehaald en toen naar de camping. De camping is maar 2 km buiten de stad dus we wilden vanmorgen eigenlijk met de fiets de stad in maar vanmorgen vroeg hebben we veel regen gehad en er staat een harde wind. We wilden het risico niet lopen te verregenen dus zijn we maar voor de camping op de bus gestapt. Het weer is heel wisselvallig, zo schijnt de zon en zo is er weer een bui, die duurt meestal maar even(kwartiertje).We hadden 2 keer een buitje, eerst zijn we gaan eten en de 2e keer waren we in de Cathedraal, we waren al op het dakterras geweest en toen scheen de zon. Toen we de kerk ingingen was er weer even een bui. Het is de grootste Romaanse kerk van Europa en je kan dus ook het dak(terras) op, de kerkheeft als bijzonderheid een beeld van een zwangere Maria.Al met al toch nog redelijk getroffen het bezoek aan de stad. Maar  eerst waren we uitgestapt bij het lange aquaduct dat al in de stad begint en nog heel veel kilometers buiten de stad doorloopt. Daarna de stad doorgelopen naar het Praca de Giraldo, het plein van Evora, toen verder naar de Romeinse Diana tempel. Dan ben je vlak bij de kathedraal en toen nog de Capela dos Ossos bij de Franciscuskerk bezocht. Ook een kapel gebouwd met menselijke beenderen. Maar dat is als je er verschillende ziet, je de een mooier vindt. Wij vonden die in Faro aparter(mooier klinkt hier een beetje raar).Evora is een prettige stad alles ligt op loopafstand van elkaar, ook niet hectisch alhoewel er wel diverse groepen Japanners liepen. Toch valt de stad een klein beetje tegen, het ziet er allemaal een beetje verwaarloosd uit.Je verwacht van een stad die op de werelderfgoed lijst van de Unesco staat dat er meer aan gerestaureerd is. Op het Giraldo plein zag je wel dat ze een gedeelte van een gebouw al opgeknapt hadden. Het heeft mooie gebouwen met smeedijzeren balkonnetjes, de smalle kronkelige straatjes, poortjes en patio's doen wel sfeervol aan. En verder is alles geel, de kleur van Evora denk ik, ik las dat in een stad even noordelijk hier vandaan alles weer blauw is.

Het aquaduct net buiten de stad.

Het is nu zondag en we gaan toch weer een stukje verder ,het is mooi zonnig maar er staat weer een harde wind. We hebben dan wel elektrische fietsen maar daar hebben we toch niet zo'n trek in om nog een stukje te fietsen. We gaan nu eerst naar Guadalupe en dan door naar Allaoiros.

Guadalupe

Even ten westen van  Evora is een gebied met heel veel menhirs. Vanaf de snelweg rijd je 4 km op een onverharde weg tussen de kurkeiken door en dan kom je bij een plek waar in eens heel veel stenen in een kring staan. Wij dachten nog hoe hebben ze die stenen gevonden en hier gekregen? Maar toen we daarna naar het noorden reden naar Arraiollos zagen we dat er hier overal grote stenen liggen. We hadden het plan daar te overnachten maar zagen geen geschikte plek. Dus de snelweg toen maar op naar Lissabon.