Algarve zuidwest

2012

Portugal is een land van saudade, een karaktertrek van de Portugees, die een gevoelsmens is , melancholisch en verlangend naar iets dat niet of moeilijk te verwezenlijken is maar waar men in berust. Dit komt tot uiting in de fado, de speciale Portugese muziek. Toen de Portugezen de Moren verdreven hadden, keerden ze zich met de rug naar Spanje waar ze niets van moesten hebben. Het gezegde is: uit Spanje komt altijd een slechte wind en slechte huwelijken. Men richtte zich op de zee, ging op ontdekkingsreis(Vasco da Gama) en Hendrik de Zeevaarder stichtte in Sagres de zeevaartschool. En men leefde van de visvangst, wat nu ook nog overal gedaan wordt. De Algarve staat bekend om de Arabische invloeden, veel kubushuizen en vaak met heel bijzondere schoorstenen, bouwwerkjes op zich. De felle gekleurde randen om de deuren en ramen waren vroeger ter afschrikking van boze geesten. Verder zie je heel vaak het handje van Fatima op de deuren als deurklopper .

Silves

Na Alte zijn we naar Silves gereden, hier is een Moors kasteel/burcht waar je rondom boven over de muur kunt lopen. Het uitzicht viel een beetje tegen, de oude brug over de Arade is bv niet te zien. We overnachten op een van de grote parkeerplaatsen aan de rivier waar heel veel campers staan.

Vroeger was Silves een belangrijke handels-havenplaats omdat het aan de rivier de Arade ligt. Maar deze is helemaal verzand, de schepen konden toen niet meer bij Silves komen en zo verloor het zijn belangrijke handelsplaats. Vandaag een dagje aan de kust gestaan bij Praia da Marinha, een stukje kust tussen Carvoeiro en Armacao de Pera dat niet verpest is door hoogbouw en-of vakantiedorpen. Ten oosten van Lagos aan de 125 ga je bij de internationale school naar de kust. Vanmorgen was het een beetje druilerig weer, af en toe een buitje, maar gelukkig knapte het vanmiddag op en zijn we langs de kust naar Benagil gaan lopen. Een wandeling die hier uitgezet is. Voorwaarde goed ter been zijn en goede schoenen aan, niet op je slippers.

Hier en daar is het echt klauteren maar de uitzichten van bovenaf naar de stranden zijn prachtig. Wat een prachtige kust, heel erg mooi, in de zomer liggen hier de stranden denk ik propvol. Ook staan er hier weer hele mooie blauwe bloemen(bolletjes?)in bloei. We overnachten hier op de parkeerplaats met nog 8 camperaars N 37º05.378 W 8º24.734.

Ferragudo

De volgende dag gezocht naar een camperplek met diverse faciliteiten zoals wasmachine maar ondanks de navigatie hebben we het niet kunnen vinden. Dus zijn we maar op de enigste camping hier bij Ferragudo gaan staan N37º06.798 W 8º30.599. Het is prima weer , dus goed voor ff 2 wassen in een machine, de eerste ligt inmiddels al weer schoon in de kast. Vanmiddag met de fiets naar Ferragudo geweest, dit ligt tegenover Portimao aan de riviermonding. In Ferragudo leeft men van de visvangst en van de toeristen natuurlijk, het is een “kleine” plaats maar echt kleinschalig is hier niets. Het centrum is nog wel een authentiek dorp, maar ook hier de villa buitenwijken. Hoogbouw zie je hier gelukkig niet. Dat is wel in Portimao, aan de overkant van de rivier, daar gaan we straks maar met een grote boog omheen.

Ferragudo met links de gedoog CP.

Vandaag met de fiets naar Carvoeiro, net nog op de camping al een lekke band , nou ja dan hebben we dat ook gehad. Carvoeiro ligt 8 km van Ferragudo, een echt dorp nog maar met giga buitenwijken, allemaal villa´s. Inmiddels regent het en zitten we in een restaurant bij het strand, met wifi. Heel erg lekker gegeten(niet goedkoop) een vis stoofpot, rijst met zeeduivel en garnalen en nog van alles erin. Maar je zit hier toch buiten en een beetje beschut en met uitzicht op het strand. Gelukkig wordt het later weer droog en fietsen we weer terug.

Alvor

Vanmorgen eerst naar Alvor geweest en toen naar Lagos. In Alvor hadden we aan zien staan dat er ´s avonds een processie was dus toen we in Lagos geweest waren zijn we weer terug gereden naar Alvor. Waar we bij het strand zijn gaan staan niet ver van de stad (N 37º07.375 W 8º35.624), hier bevindt zich ook een loosput(esgotos). Helaas het was niet de processie zoals we het in Andalusië-Spanje gezien hebben. Geen muziek, geen mooie kostuums, alleen vrouwen die een lied zongen, de plaatselijke scoutingclub die mee liep met de vaandels. En veel dorpelingen met een brandende kaars. Nee hier hadden we ons iets anders bij voorgesteld.

Lagos is trouwens een leuke gezellige stad, niet te groot. Vandaag, zaterdag eerst meteen naar Ponta da Piedade gereden, de landpunt bij Lagos die ze nog net niet vol gebouwd hebben. Hier is ook een mooie kust te zien, we waren net op tijd. Toen we wat rond gelopen hadden en weg zouden gaan, kwamen er net 2 bussen aan. Je kunt hier ook met kleine bootjes naar de grotten.

De Ponta da Piedade bij Lagos, een prachtig stukje kust.

Van daaruit naar Luz en Burgau, het wordt hier al rustiger en minder toeristisch, allemaal veel kleinschaliger. Burgau is nog een echt oud vissersdorp met natuurlijk ook de diverse appartementen en bungalows er bij, maar dat staat niet in verhouding met wat je oostelijker van Portimao ziet. Het is vandaag een prachtige zonnige dag en eens geen buien. Het regende vannacht ook weer even. Ze zijn er hier heel blij mee want het heeft de hele winter niet geregend horen we van overwinteraars.

Toch staat er ondanks de droogte heel veel in bloei nu. De mimosa is op veel plaatsen over haar mooiste punt heen, maar overal zie je bloemetjes die bloeien. Tussen de middag waren we tussen Burgau en Salema even een berg op gereden voor het uitzicht en om een broodje te eten. We zagen toen beneden in een baai bij het strand diverse campers staan(Boca do Rio N 37º03.992 W 8º48.549). We zijn er toen ook maar naar toe gereden, wat toen niet mogelijk was vanuit Burgau we moesten omrijden via Budens! Even een middagje lekker lezen in het zonnetje. Wij vinden dit stuk kust vanaf Alvor het mooiste gedeelte, en relatief rustigste, van de Algarve. Met toch een stad(Lagos) dichtbij voor als je wat meer reuring  wil.

Salema

De volgende morgen is het maar een heel klein stukje naar Salema even op zoek naar een internetcafé. Salema is nog een echt oud vissersdorpje, waar het nog vrij rustig is.Toch zie je op de heuvels rond het dorp de nieuwe appartementen die ook hier gebouwd zijn. Maar dit staat niet in verhouding tot de drukte oostelijker in de Algarve. Toen we een rondje door het dorp liepen werden we ook weer door een man aangesproken, hij vertelde dat hij in Portimao woonde maar hier vaak was en hier ook een huis had. Ik kan me het voorstellen dat als je in Portimao werkt dat je met Pasen dan lekker de rust zoekt in Salema.

Nadat we een verslag op reisavontuur geplaatst hebben gaan we verder naar Praia da Ingrinha, een plek die ook op internet vaak wordt genoemd (N 37º 03.992 W 8º 48.549) We staan hier bij een mooi strand waar een restaurantje is en waar het net niet te druk is. Rondom ons staan nog hier en daar wat camperaars. We staan hier tussen struiken met allemaal witte wilde rozen(?). Het landschap is hier ook erg landelijk en groen. De heuvels zijn soms best pittig we hadden er vanmorgen een met 20% helling. Het is hier misschien ook wat rustiger omdat het hier vaak waait, zeker voorbij Sagres aan de westkust van de Algarve boven Sagres.