Galicia-Asturias

2012

Van Santiago zijn we via de snelweg naar Ferrol gegaan en toen via de AC 116 naar Cedeira. We staan hier vlak bij de haven(N 43º39.492 W 8º03.556) en ik kon daar weer eens op een onbeveiligd netwerk. Ik heb al heel veel plezier van mijn alfa antenne gehad. Van Cedeira zijn we naar San Andrés de Teixio gegaan een klein dorpje, maar voor Galicia ook een bekende bedevaartplaats. Heel erg kleinschalig ,een heel groot verschil met Santiago. Maar de ligging is mooi. Het was nog net aan droog maar toen we verder reden begon het alweer te regenen. Maar wat een prachtige route, dit was ons verteld bij de VVV van Cedeira, je komt dan langs Cabo Ortegal de hoogste kliffen van Europa, ondanks dat we er niet uit konden was het prachtig.

Overal stond de brem in bloei, heel veel loslopend vee, koeien maar ook paarden en allemaal met jonge beesten erbij. Vreselijk groen hier , ja wat wil je met die regen, maar de uitzichten heel erg mooi. Als ons het niet aangeraden was waren we rechtstreeks van Cedeira de punt over gestoken naar Ortigueira. Heel veel wegen staan als mooi(groen op kaart). Maar deze route, qua kilometers niet zoveel “omrijden” maar het was het dubbel en dwars waard zelfs met de regen. Verder staat het vol met eucalyptusbomen als je weer wat lager komt. De grote doorgaande weg langs de kust is verder ook mooi en doet erg denken aan Bretagne, diepe inhammen en een groot verschil met eb en vloed. Ook de taal heeft de Keltische invloeden, in heel veel plaatsnamen komt een x voor. ‘s Zomers is hier in de buurt een Keltisch muziekfestival met doedelzak-orkesten uit de Keltischelanden zoals Schotland, Wales, Ierland, Bretagne en Galicia. We rijden rond de middag naar Porto de Bares waar volgens het NKCboek een CP zou zijn.

Porto de Bares.

De toegang is smal door het kleine dorp en van een andere camperaar hoorden we dat de campers hier geweerd worden. We rijden weer terug naar Port do Barqueiro en rijden toch naar beneden. De haven ligt prachtig, we staan hier even geparkeerd en drinken er even koffie. Het is er echter erg klein en geen gelegenheid voor een overnachting daarom rijden we naar Burela waar wel een officiële CP is met water en een stortput.(N 43º39.163 W 7º21.477) In het camperboek staat dat het in een landschapspark is, het is gewoon langs de weg, met een strook groen, bij het ziekenhuis. In Cedeira had ik ook ff op internet kunnen zoeken naar info over Galicia en de Noordkust van Spanje. Ik heb nl maar één (ANWB) gids van Spanje mee. Op een camperforum vond ik het een en ander . Tussen Foz en Ribadeo moest het mooie strand Playa Cathedrais liggen, een strand met mooie rotsen. En inderdaad een mooi stukje kust met heel veel stranden met goede voorzieningen zoals banken, wandelpaden . Je moet dus even de grote weg verlaten en de weg vlak langs de kust volgen. Op de kaart stond dit niet als een groene weg maar het was een mooi stukje . De man in kwestie noemde ook het mooie stukje wat ik hierboven beschrijf langs de bedevaartplaats en zegt ook, oppassen met al het loslopend vee. Dat is toch wel weer de leuke info die je van het internet haalt en die je niet in een boekje vindt. Daarna zijn we de snelweg weer opgegaan tot aan Cudillero een vissersplaatsje waar veel toeristen naar toe gaan om vis te eten. De ligging is mooi, het doet een beetje aan een Cinque Terre dorp denken.

San Esteban de Pravia

We wilden niet op de grote P bij de haven overnachten dus na wat zoeken op de kaart zag ik vlak bij het dorpje San Esteban(de Pravia). Ook een mooi kleurig dorp in een baai aan een riviermonding. Op de kade staan 3 grote oude kranen, op een er van staat 1930. In het dorp zien we op een info staan dat het industrieel cultureel erfgoed is. Zo maar weer een toeval dat we hier een goede plek aan het water vinden (N 43º33.064 W 6º05.200). We hebben hier een tijdje buiten in de zon gezeten het is ruim 25° , tijd voor de sandalen en ¾ broek met tshirt. Vanmorgen weer de snelweg opgegaan richting Gijon, de kust van Noord Spanje is te groot om alle kleine kustweggetjes te rijden dus kiezen we er af een toe een stukje of plaats uit. Vandaag was dat na Gijon een km of 20 naar Villaviciosa, ook op de kaart weer een route die groen aangegeven staat. We zitten hier ook op de Camino, de wandelroute naar Santiago, en zien dus regelmatig de route aanduidingen staan of waarschuwingsborden bij de snelweg als hier wandelaars lopen. Het is hier een mooie landelijke heuvelachtige omgeving en noord Spanje staat vol met eucalyptusbomen. In Galicia zagen we ook de graanhuisjes(horreos) staan in een iets andere uitvoering dan in Portugal. Hier in Asturias zien we meer vierkante huisjes/schuurtjes op palen ook met de stenen tegen ratten en muizen.

San Esteban de Pravia.

Ribadesella

We gaan naar camping Ribadesella(ACSI)  in Sebreno, een heel klein plaatsje, 2 km van Ribadesella. Een camping met wasmachines, droogtrommels, zwembad(brrr koud) maar ook een klein zwembad met een glazen dak, dus we hebben vanmiddag zelfs voor het eerst gezwommen. Er is zelfs een kleine fitnessruimte bij het overdekte zwembad. Niet groot maar als je er maar met zijn 2en in zit valt dat mee. Het was warm, ik denk tegen de 30° , ik keek even bij de weervoorspellingen voor de komende dagen en zag dat ze voor deze plaats zelfs 31 aangaven.

Ja hier ook weer met wifi, en een heel mooi uitzicht op de Picos de Europa. Vandaar dat ik de weersvoorspelling even bekeken heb want we willen de Picos wel in. Maar we staan hier erg mooi dus nog maar even zien gaan we hier morgen weg de bergen in of blijven we nog een dag. Morgen slaat het weer om en wordt het weer 18° volgens de voorspellingen! Net als bij jullie het blijft wisselvallig. We dachten vanmorgen richting Picos te gaan naar een camping in Potes, maar er was behoorlijk wat nevel/mist dus dat had niet veel zin. We zijn maar lopend naar Ribadesella gegaan en zowaar een kapper voor Marinus gevonden. Jonge vent nog, maar sprak geen woord Engels of Frans. Dan valt het niet mee, hij kwam er vandaan met coupe Claudius. Toen we door Ribadesella liepen moest ik steeds lachen als ik naar hem keek. Op de camping zelf weer wat model erin gemaakt. Ribadeselle is een aardige plaats, alles is erg heel erg goed verzorgd en ziet er netjes uit.