Paleros 2020

September 2020

Paleros

We rijden Paleros in via de weg vanaf de zuidkant langs het dorp, we rijden dus het dorp voorbij en dan weer langs de kust terug, bord richting haven! De route door het dorp is voor onze grote camper niet geschikt, een ervaring van vorig jaar! We denken dat het ook mogelijk is om via de noorkant langs de kust naar het haventje te rijden.

We staan nu op asfalt op een open plek aan het water, voorbij de haven en wachten het hier maar af N38.78283º E20.87916º. De lucht ziet rond om ons erg donker en om 2 uur begint het te regenen. Een half uur later een oorverdovend alarm, krijg ik op mijn telefoon een Grieks weeralarm van het slechte weer bij de Ionische eilanden. Dat hadden we al gezien en ook van de stevige wind cq orkaan die er aan zou komen. Volgens Nederlanders op een boot die ze goed aan het vast waren leggen, zou het een orkaan worden. Een ander vertelde weer hij zou bij Zakynthos van richting veranderen.

De haven van Paleros.

We zijn de nacht goed door gekomen, we staan redelijk uit de wind maar verzetten de camper toch wat naar achteren en meer van de kant, de wind draait ook steeds. Voor ons liggen veel stenen op de weg en een stukje achter ons staan een paar vuil containers. Ja je moet overal rekening mee houden. Volgens het weerbericht is de wind vanmiddag het heftigst. Morgen zullen we hier ook nog wel zijn als ik het weerbericht zie. Maar wat lezen en kijken wat er bij de haven gebeurt. Gister viel ook de stroom een paar uur uit en ging pas om half 10 weer aan. Wij redden ons prima, genoeg eten bij ons.

De volgende dag valt het tot nog toe mee, het regent af en toe wel behoorlijk, maar de wind voorspellingen waren gister 8, vanmorgen 7 en nu zie ik 6 staan. De wind komt voornamelijk uit het noorden dus Paleros ligt goed beschermd in de baai. Achter ons bescherming van het hoge deel van het dorp, beetje saaie dag. Wat lezen, Marinus vermaakt zich ook met de verrekijker om te zien hoe soms een boot buiten de haven probeert voor anker te gaan, de haven ligt nl vol. Als vrijkampeerder kunt je niet zonder een verrekijker, standaard uitrusting in de camper, altijd handig om te kijken of je verderop een mogelijk plekje ziet.

Als het even een tijdje droog lijkt lopen we een stukje het dorp in, fout weer een bui, gauw terug. Iemand probeert zijn boot uit het water te halen, Marinus gaat kijken of hij kan helpen, maar de lier is gebroken. Er is altijd wat te zien bij een haven, we zien ook nog vrij vaak trimmers voorbij komen, regen of droog , sportief hoor. Ik krijg diverse appjes met info over het slechte weer en zie daar spectaculaire beelden van de medicane Ianos en ook de stroomuitval op Ithaka, dat is hier dus ook geweest. De Nederlandse zeiler had dus gelijk de wind zou afbuigen naar Zakynthos en gelukkig is het hier niet zo heftig geweest.

Toeteren bij de bakker en je bestelde brood wordt aangegeven.

Voordat we 's morgens weer vertrekken lopen we het dorp in naar boven om wat boodschappen te doen. Paleros is een echt Grieks dorp. Opeens stopt een auto, raam open en toeteren, huh wat nu, maar het is een seintje voor de bakker, de man komt zijn brood ophalen. Het verkeer achter hem wacht even, zo gaat dat in Griekenland. Ben je in Paleros loop de mooie grote kerk even in, echt de moeite waard.