Lefkas 2020

September 2020

Kariotes

Via de toltunnel bij Prevesa(€7.50) rijden we naar Lefkas. We zijn om 10 uur bij de beweegbare brug bij het Agia Mavra fort,ieder heel uur gaat deze even open voor de vele zeilboten die bij Lefkasstad in de haven liggen. Altijd een leuk plekje voor een koffiestop.

Daarna doorgereden naar het strand van Kariotes even buiten Lefkas stad . Leuke lunchplek om aan deze kant de boten uit de haven van Lefkasstad te zien uitvaren. Ineens horen we toeterende auto’s en komen er heel veel mensen aan. Er is een trouwerij in het kleine kerkje een stukje verderop. In optocht en met muziek wordt de bruid met haar ouders en vele vrienden naar het kerkje gebracht waar de bruidegom op haar wacht.

Het strand van Kariotes met het kerkje.

In de loop van de middag gaan we naar ACSI camping Kariotes Beach waar we vorig jaar ook stonden N38.80434º E20.71416º. Niks geen beach maar wel een mooi zwembad, het is er heel erg rustig. Vorig jaar hebben we aan het water ook 1 nacht gestaan maar doen dit nu maar niet het is zondag en veel drukker dan vorig jaar in het voorseizoen.

Lefkas stad

De volgende dag eerst met de fiets naar Lefkas stad, na 3 km ben je in het oude centrum. Het is er rustig, toch zijn er wel terrasjes die redelijk bezet zijn. We lopen ook altijd even het kerkje Agios Nikolaos binnen met de mooie iconostase, dit is het enigste kerkje dat bijna altijd open is(alleen siësta sluiting).

Het Agios Nikolaos kerkje vlak achter de hoofdstraat.

Verderop in de hoofdstraat is nog The Holy Temple maar je moet het treffen dat die open is (wordt nu gerenoveerd), veel kerken op Lefkas zijn privé bezit en dus gesloten. De oude kerkjes hebben allemaal een losse klokkentoren ivm de vele aardbevingen die hier waren, oa in 1948 en 1971. Daarom werd er veel met golfplaten gebouwd ivm het instorten. Als je nu in de straten naar boven kijkt zie je nog veel van deze golfplaten, zeker als je door de straatjes achter de hoofdstraat loopt.

Lefkas is lang onder Venetiaans bestuur geweest toch zie je hier weinig kenmerken van terug, daar door is het wel een echt typisch Grieks eiland. De Venetianen zaten destijds hoofdzakelijk in het fort Agia Mavra. Het is altijd een veel armer eiland dan Corfoe of Kefalonia geweest ook door de vrij onvruchtbare grond op het eiland.

's Avonds weer even met de fiets naar de stad en een auto gehuurd voor 2 dagen, die wordt dan morgenochtend hier gebracht. €25 per dag en 2 x €5 voor het halen en brengen. Vorig jaar zijn we met de camper het hele eiland rond geweest langs de kust. We willen nu naar het bergachtige binnenland, naar de kleine bergdorpjes. We lopen een rondje door het centrum, even op een terrasje wat gedronken, het is gezellig maar niet te druk. Het zijn toch voornamelijk Grieken die hier nu zijn.

Als we terug komen uit de stad hebben we bericht van BZ(buitenlandse zaken) dat er veranderingen zijn in Griekenland, de eilanden zijn “oranje gebied” geworden. Balen natuurlijk plan was om van hieruit naar Kefalonia te gaan, maar eerst gaan we even 2 dagen rond toeren en dan zien we wel.

Met de huurauto het eiland over.

Als de auto de volgende morgen gebracht is rijden we het weggetje bij de camping omhoog de bergen in en rijden naar Karya een bergdorp midden op het eiland.Het dorp is bekend om zijn handwerk.  Na Karya kijken we alweer uit naar de westkust. In Hortata zien we ineens een restaurant met mooi balkon en prachtig uitzicht Taverne T'Aloni.

Dan rijden we naar de hoogste top Mt Elati 1147 m hoog. Hier zie je op de hoogvlaktes de akkertjes waar men het graan verbouwde en de oude dorsvloeren. Volgende stop is Egklouvi het hoogst gelegen dorp op Lefkas. Daar drinken we een Frappé op het plein en zien bij de Taverne de foto’s van een besneeuwd dorp.

We dalen weer en hebben nu uitzicht op de oostkust.

We dalen weer af naar de oostkust en gaan naar camping Santa Maura op het schiereiland Geni even ten zuiden van Nidri. Op de camping waar we ook eens stonden staat een ex collega van Marinus dus dat is even gezellig bijkletsen. Als afsluiting van de dag een klein rondje Nidri gelopen en een pannenkoek gegeten.

Op onze 2e auto dag gaan we eerst naar het bergdorp Poros, een Frappé drinken bij Theodorus in zijn café/buurtwinkel. We zijn hier al diverse keren geweest, in die 30 jaar is er niets veranderd. Daarna rijden we naar Mikros Gialos, Syvota en Vassiliki. Hier zien we dat de haven waar men vorig bijna mee klaar was nog net zo erbij ligt als vorig jaar juni. Hek er voor en zelfde bord met constructies work in progress??? Bij de haven heb je tig taverne’s waar je leuk aan het water zit.

De winkel annex café van Theodorus in het bergdorp Poros.

Er is nu een nieuwe weg langs de baai omhoog richting kaap Lefkatas.Weer mooi uitzicht natuurlijk en nu is alles asfalt, ooit waren we hier met mijn ouders en de kinderen in de jaren 80tig en was het allemaal nog onverhard. Langs de westelijke kustweg ligt Porto Katsiki, een mooi gelegen strand beneden aan de rotsen,vreselijk toeristisch inmiddels en slaan het nu over en rijden niet de 5 km naar beneden.

Vassiliki.

Wel kijken we bij het vrouwen klooster Agh Nikolaos op de punt, geen foto’s natuurlijk!!! Bij Dragano, waar je overal stalletjes voor verkoop van honing etc ziet, steken we het eiland weer over naar de oostkust. Via zeer smalle, slingerende bergweggetjes komen we weer boven Nidri uit. De volgende dag de auto ingeleverd en nu even een dag rust op de camping en bij het zwembad. Voorlopig gaan we hier niet weg, een heerlijk rustig plekje en op maar 3 km van het oude centrum van de stad en 2 km van de Lidl.