Bolzano

2015

Regen en natte sneeuw dinsdag morgen, als het later droog wordt gaan we naar Bruneck, 5 minuten met de trein. In Bruneck zelf ligt geen sneeuw maar je ziet iets hoger op de bergen wel de sneeuw op de bomen liggen. We doen wat boodschappen bij de Lidl, die verkoopt nl de lekkere speck-brie gnocchi’s. We winkelen wat en gaan nog even bij de WIND winkel langs om mijn “abonnement” te veranderen(verlagen). Hierdoor kan ik het wat gemakkelijk bij een verkooppunt, bv tabakswinkel, weer activeren, denk ik!!! ’s Middags gaan we maar eens met de trein de andere kant op het Pusterdal in, bij Mühlbach stappen we uit en lopen het dorp door, dit stelt niet zoveel voor.

Vandaag gaan we met onze OVkaart naar Bolzano, dit is nl ook nog Zuid Tirol en is hier dus ook bekend onder de naam Bozen. Bijna anderhalf uur gratis met onze OVkaart in het openbaar vervoer, we hebben nog nooit zo vaak in de trein gezeten. Je moet 1 keer overstappen in Fortezza, daar horen we dat de trein naar Bolzano is uitgevallen. Buiten het station staat vervangend vervoer, de bus dus, waar hebben we dat vaker gehoord!

Bolzano heeft een mooie oude binnenstad, met mooie huizen met aparte details. Heel veel erkertjes en winkelstraten met zuilen gallerijen. Een wandelgebied waar ook veel gefietst wordt. Een gezellige relaxte binnenstad. De kathedraal stelt niet zoveel voor, we konden er ook niet doorheen lopen ivm een dienst(begrafenis).

Tussen de middag hebben we wat gegeten in de historische eetgelegenheid Vögele, waar vooral de autochtonen komen. Mooi pandje met bijzonder geschiedenis, Goethe kwam hier ook en Vögele was het geheime woord om te weten of men met de juiste mensen aan tafel zat! Vooral in tijden van oorlog was dit van belang.

Vögele, stamcafé/restaurant voor de inwoners van Bolzano.

’s Middags zijn we naar het Südtiroler archeologische museum geweest en hebben Ötzi, de iceman, bezocht. Deze man werd in 1991 gevonden in de Ötztaler Alpen en lag nog geen 100 m van de grens op Italiaans grondgebied. Hij leefde 5300 jaar geleden en was ongeveer 45 jaar oud en 160 lang. Hij is door een gevecht om het leven gekomen, vermoord dus en dood gebloed. Alles is heel goed in het ijs geconserveerd gebleven ook delen van zijn kleding. Wat hij droeg was van leer genaaid met pezen en plantenvezels, niets geweven dus, hij had een schoudermantel die gevlochten was van gras. Hij had al wel wat voorwerpen van koper bij zich.

Helaas geen foto's nemen. Een en ander is best wel interessant maar je moet wel redelijk Duits of Engels kunnen want het is veel leeswerk. Ik had op internet het vooronderzoek werk al gedaan en op de site staat bijna allemaal hetzelfde, voor de geïnteresseerden www.iceman.it/en/oetzi-the-iceman Op deze site is heel veel te lezen over hoe hij leefde en zijn gezondheid etc. met foto's! Het lichaam kun je zien door een raam en ligt in een ruimte waar het  constant nat gehouden wordt met gesteriliseerd water zodat hij goed geconserveerd blijft en niet uitdroogt. Er is een replica van hem gemaakt, door 2 Nederlanders, zoals hij er misschien heeft uitgezien. Terug gelukkig geen trein uitval, om half 6 waren we weer in S.Lorenzo.