Benitses

2016

Zondagmorgen pas om half 12 van de camping vertrokken, richting Achillion, het zomerverblijf van de Oostenrijkse keizerin Sisi. Komen we er tegen de middag aan, vreselijk druk dus, verkeerde moment. We rijden maar door naar Benitses niet ver hier vandaan.

Deze plaats ligt boven Moraitika/Messongi waar wij al waren en toen over gestoken zijn naar de west kant van het eiland. Benitses is ook een drukke toeristische plaats. In mijn boek staat dat het zomers uit zijn voegen barst van de toeristen, waar op de kleine stranden niet voor iedereen plaats is! Wij vinden het op dit moment geen onaardige plaats, het heeft ook een paar kleine strandjes en in het centrum ziet het er wel gezellig uit. Toch zie je diverse panden, winkels en appartementen-hotels leeg staan en helemaal verpaupert. Er zijn ook een paar nieuwe hotels gebouwd. Nu is er denk ik ook nog wat reuring omdat het zondag is en er dus ook Grieken aanwezig zijn.

Wij zitten eerst bij de haven en zien weer diverse zeilboten binnen komen of vertrekken. Daarna maken we een wandeling door het dorp en ook nog even naar Romeinse baden,wordt ook bij de weg vermeld in het ANWB boek. Dat stelt niets voor een stukje van een villa waar men in die tijd ook een zwembad had.Er staat ook een bordje naar Old Village. Ook dat is niet veel een straatje dat weer wat kleine steegjes en trappetjes heeft maar echt oud ziet het niet zo. Best nog wel nette nieuwe huizen en af en toe een erg oude ertussen.

Het centrale pleintje in Benitses.

Achter in de middag gaan we naar de zuidkant van het dorp, hier is vlak bij het strand een kleine parkeerplaats die overdag vol stond met auto's. Nu vinden we er een goede overnachtingsplaats N39.53912º E19.91725º. We gaan even zwemmen en spoelen ons af bij de douche van het hotel.

Achillion

De volgende dag voor de herkansing naar het Achillion, entree €8, €6 65+.Sisi kocht de villa van een diplomaat en liet het verbouwen, ze was een bewonderaar van de Griekse oudheid en vooral van Achilles, mythologische dappere held. Zijn moeder, de zeegodin Thetis, had hem ondergedompeld in het water van de onsterfelijkheid. Ze hield hem vast bij zijn hiel de plek waar hij niet door het water was aangeraakt. Hij sterft dan ook door een pijl in zijn hiel, de zg achilleshiel.

Achillion, het paleis van Sisi.
De ontvangsthal.
Het plafond in de hal, de 4 jaargetijden.
Afbeelding boven in het trappenhuis, Achilles na zijn overwinning op Hector.
bwd  Set 1/2  fwd

Na de dood van Sisi is een aantal jaren later de villa gekocht door de Duitse keizer Wilhelm. Die heeft er ook weer een en ander aan verbouwd, maar hij was ook een bewonderaar van de Griekse oudheid. We dachten vroeg te zijn, half 10(wij zijn slow starters) toen stonden er al 8 bussen. Dat was even slikken, ja toch maar naar binnen, ik moet zeggen dat viel mee. Men verspreid zich wel over de kamers en in de tuin en rond het gebouw.

Perama

En toen wij het na een uur gezien hadden en vertrokken, waren de meeste bussen al weer vertrokken maar andere kwamen weer aan. In Perama, ook weer vlakbij, de camper langs de weg geparkeerd en over de dam naar het kloostereilandje Vlacherna, gelopen.Dit is het bekende/beroemde plaatje van Corfu. Als je met het vliegtuig komt en je zit aan de rechterkant ga je vlak over het kerkje dat vlak bij het einde/begin van de landingsbaan ligt. We wachten natuurlijk even, dat is echt niet lang, om ook een spectaculaire foto te maken van kerkje en vliegtuig.

Dit was het wat we deze dag nog wilden doen dus we rijden naar de haven van Kerkyra, dwars door de chaotische stad, en gaan kijken of we een boot eerder mee kunnen. We hadden gister al een kaartje gekocht voor de overtocht van half 6, maar we kunnen om half 4 al mee.

Drepano Beach

Nu is het 2 uur varen(zelfde prijs!), we zijn om 6 uur op ACSI Camping Drepano Beach N39.50884 E20.22125º vlak bij Igoumenitsa. Vandaag, dinsdag dus, als het goed is onze laatste Griekenland dag, volgens planning vertrekt onze boot 1 minuut voor 12 's nachts. We hoeven niet om 12.00 te vertrekken van de camping en mogen zonder bijbetaling langer blijven ivm het late vertrek van de boot.

Terug reis

Middernacht vertrokken en aan het eind van de middag komen we in Ancona aan. Eer dat je dan van de boot af bent en Ancona in de spits doorgereden is het al half 7, we gaan dus maar naar de ons bekende CP Senigallia, vlak bij de Lidl! Staat niet meer in het ACSI boek maar wij vinden het een prima overnachtingsplek met voorzieningen N 43.70511º E13.23736º. De volgende dag rijden we via Zwitserland naar de CP Müllheim(tussen Freiburg en Basel) rustige plek bij sportvelden, geen voorzieningen N47.80244º E7.63553º.

De volgende dag, 7 oktober zijn we in de loop van de middag weer thuis. Corfu is natuurlijk erg toeristisch maar het is ons meegevallen om toch mooie plekjes te vinden waar we vrij konden staan, dit geldt wel voor voor of naseizoen. We zijn 7 weken weggeweest en hebben 4309 km gereden, het was weer een mooie reis.

Bij het begin verslag van deze Epirus-Corfu reis staat een overzicht kaartje van de gereden route.