Pogradec

2012

We rijden nu door naar het meer van Ohrid, en gaan dan richting Pogradec. Hier gaan we naar camping Peshku even ten noorden van Pogradec. N 40.96665 E 20.64286 Een kleine eenvoudige camping bij een restaurant/viskwekerij € 10 inclusief gratis wifi. We staan weer aan het water/strand met een mooi uitzicht op het meer.

De volgende dag voor de avond een vismenu uit de oven besteld. Daarna een klein stukje lopen naar het plaatsje Hudenisht en met een minibusje naar Pogradec, een middelgrote stad. Het ziet het hier allemaal vrij netjes uit en het is ook niet zo heel erg chaotisch.

Het strand van Pogradec.

We maken een wandeling door de stad, eerst even langs het water. In het park zitten hier de oude mannetjes allemaal te dominoën. Eerst maar eens even brood gekocht, zien we later een echte warme bakker, het rook er heerlijk naar vers gebakken brood. Dat missen we wel een beetje hoor. We kopen meteen 2 soorten, ze voelen allebei nog warm aan, wat een luxe. Wat doen we met het ander brood vraagt Marinus. Weggeven zeg ik, denk je dat je dan geen ruzie krijgt antwoordt hij. Flauwekul, vind ik, ik had al ergens een bedelaar op de grond zien zitten(gehandicapt), en ja hoor even later komen we er langs. We geven wat geld en het hele brood keurig in een plastic zak ingepakt. De man is zo blij, prima oplossing vind ik. Wij gooien hier toch al vaak brood weg omdat we het niet meer te eten vinden zo droog. Er zijn hier heel veel mensen die het heel moeilijk hebben zo te zien, maar gelukkig gaat het een heleboel ook erg goed. Mooie auto's, mooie huizen, veel met een mobieltje oud en jong. De jeugd ziet er ook modern gekleed uit. Gelukkig maar dat de economie hier nog groeit, maar als ik al de huizen, hotels of appartementen zie die overal gebouwd worden vraag ik me af voor wie allemaal? Tegenover de winkels met bouwmaterialen zien we een heleboel mannen staan met kettingzagen, bijlen en andere werktuigen en met de fiets. Volgens Marinus staan ze te wachten tot ze voor een klusje worden aangenomen. Hier kun je dus een "mannetje" inhuren. Wij doen maar weer even luxe en gaan met de taxi voor nog geen €4 terug, het minibusje heen was dubbeltjes werk. Morgenochtend gaan we de grens over aan de zuidkant van het meer, we rijden dan Macedonië in.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...