Ratzeburg

2021

Dinsdagmorgen een klein ritje van Mölln naar het noorden, we staan op de CP in Ratzeburg - Inselstadt. Dit is een klein gedeelte van de stad dat op een eilandje in de Ratzeburger See ligt. Hier is ook de kleine CP, we troffen het er was plek. N53.69601º E10.77630º. Als er een weggaat staat er snel weer een ander.

Het is mooi weer dus meteen de fietsen uit de garage, we gaan een tocht om het meer maken van ± 26 km, die goed aangegeven zou staan. Inderdaad op een paar kleine punten na klopte dit, maar af en toe hadden we wel het idee dat we aan een survival tocht meededen. Het grootste gedeelte over zgn wandelpaden die ook voor de fietsers toegankelijk zijn. Onverhard dus en niet helemaal egaal/glad.

Het eerste stuk gaat door het bos, heuvel op en af.

Het rondje gaat met de klok mee, in het begin door het bos, heuvel op en heuvel af, daarna stukken met uitzicht op het meer. Heel veel plekken voor zeilclubs en ook wat strandjes voor al in het noordelijk gebied. En aan het eind weer door het heuvelachtige terrein van het bos, een aparte ervaring. Halverwege aan de oostkant komen we een info bord tegen over de vroegere grens met de DDR.

Hier is door de geallieerden in 1945 een stuk grond geruild tussen Sleeswijk Holstein en Mecklenburg ivm het beter controleren van de grens tussen oost en west.Voor de bewoners een groot drama, in de verlaten dorpen in het gebied van Mecklenburg werden toen de vluchtelingen uit Sudetenland(nu Tsjechië) en Bessarabien(nu Moldavië) gehuisvest omdat die uit hun eigen vaderland moesten vertrekken. Een stukje geschiedenis zomaar op een bord met foto’s langs de route, ooit behoorde de oostkant van het meer dus aan Mecklenburg maar werd later na 1945 gebied van Sleeswijk Holstein, West Duitsland dus.

‘s Avonds gaan we ergens eten en hoe is het mogelijk we belanden weer bij een Griek. Prima gegeten en ook nog buiten op het terras, maar hier lopen we ook weer eens tegen het irritante betalingsysteem van Duitsland aan, weer niet kunnen pinnen. Men heeft wel een pinapparaat maar dat werkt alleen met een EC betaalkaart, geen Maestro of Visa etc. dit zit hem in de hoge kosten die banken bij de ondernemers in rekening brengen voor het overgemaakte bedrag als ze een ander systeem(dus ook met Maestro)zouden nemen. Bij grote bedrijven is het geen probleem bv bij supermarkten zoals de Lidl.

Maar we hebben ook al regelmatig gehad alleen maar cash betalen, oa de Camping/CP in Hameln. En dan heb ik het nog niet over de betaalzuilen bij de CP’s gehad, overal anders maar ook vaak weer met EC karte of munten. Nu staan we hier in Ratzeburg voor 12 euro dus voor 2 nachten 24 euro en dan nog de muntjes van 50ct voor de stroom waar je er ook diverse van nodig hebt. In Mölln ging het beter voor 7 euro: bankbiljet gecombineerd met munten. Op internet lees je veel klachten over het EC karte systeem, Duitse EC pas is wel mogelijk bij Maestro pin maar omgekeerd dus niet.

De Dom van Ratzeburg gebouwd in opdracht van Heinrich den Löwen.

Woensdag morgen is het bewolkt, goed dat we gisteren meteen zijn gaan fietsen. Vandaag gaan we een wandeling door de Inselstadt maken. De belangrijkste bezienswaardigheid is de Dom uit ± 1200 op de noordkant van het eilandje. Hier vlakbij vind je nog wat oude authentieke gebouwen, verder is de Inselstadt sfeerloos. Er is in het midden een groot marktplein, waar een groot Modewarenhuis zit waar je de meeste bekende modemerken vindt.

Veel watersport bij de Instelstadt Ratzeburg.

Het is de ligging met rondom het water en de recreatie mogelijkheden daarlangs wat het aantrekkelijk maakt. In de Domhof straat ligt nog een oude grenssteen toen Ratzeburg nog bij Mecklenburg behoorde. In het park langs het meer staan ook een paar borden met oude en vrij nieuwe geschiedenis van de opening van de DDR grens in 1989 wat in Ratzeburg chaotische taferelen gaf. Ondanks de sombere vooruitzichten hebben we het overdag op een paar druppels na droog gehouden, om 6 uur krijgen we even een stevige bui.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...