Celle

2021

We gaan naar Celle, een stad in de deelstaat Nedersaksen, nu een behoorlijk stukje rijden nl 189 km. Er is een goede CP maar ook weer snel bezet, dus op tijd vertrokken. CP Celle Am Badeland N52.61803º E10.08317º Toen we om 12 uur aankwamen was er nog voldoende plek. Het is onze eerste regendag. Je betaalt bij een zuil de €12 overnachting per dag, dan krijg je een card(pasje) waar je geld op kunt zetten voor stroom en douche. Geld dat over is wordt na vertrek weer terug op je rekening gestort. Alles prima in het Nederlands te lezen.

Celle is bekend om zijn mooie oude vakwerkhuizen, het slot en de Bauhaus architectuur: het Nieuwe Bouwen. Na de 1ste WO moesten er goede en goedkope woningen komen. Hoe herkenbaar klinkt dit nu nog! Architect Otto Haesler begon net buiten het stadscentrum aan een projekt van strakke huizenblokken met platte daken en ook nog eens in felle primaire kleuren . Destijds in 1924 zeer schokkend voor de inwoners van Celle. Echt goedkoop waren ze door hun ruime afmetingen niet en eigenlijk alleen maar voor de middenklasse die zich dit konden veroorloven.

Het oude centrum met zijn mooie vakwerkhuizen.

Na de lunch is het droog en gaan we de stad in, we lopen via de straat met de gekleurde blokhuizen naar de Altstadt. Tijdens de 2e WO is Celle gespaard gebleven en heeft het nu nog 450 vakwerkhuizen. Dan door het centrum naar het Herzogschloss uit 1292, de bezichtiging valt tegen, €8 pp. Het is eigenlijk een tentoonstelling, het Residenzmuseum, een paar kamers die ingericht zijn verder veel schilderijen en info(tentoonstelling) over een geschiedenis die ons niet bekend is, de oude Duitse adel(de Welf dynastie). De 2 Highlights de slotkapel en het Baroktheater kom je niet in die bezoek je alleen met een rondleiding met gids. De slotkapel hebben we wel via een 3D film gezien.

Het Marktplein tegenover de Marien kerk.

Morgen maar eens rustig de stad in, het ziet er gezellig uit. Als we terug komen staat de hele CP, 45 plaatsen, vol. Het is woensdag marktdag, in het centrum bij de Markt en de St.Marien kerk staan veel marktkraampjes. Het is gezellig druk, maar niet overvol. In de wat kleinere winkelstraten merk je niks meer van de “marktdrukte”. De St.Marien kerk is een Barok kerk, niet echt onze smaak, maar het valt mee met de beelden, hij heeft wel weer iets aparts. 2x per dag is er trompet geschal van af de toren. Helaas gemist of het is vroeg of pas om 16.45. Van 1 juli tot 2 november 2021 staan er in Celle op diverse plekken in de stad beelden/beeldengroepen van beton van gewone mensen.

Een van de mooiste huizen is het Hoppenerhaus uit 1532 dit is niet het oudste gedateerde huis dat stamt uit 1526. De stad is een plaatje, veel mooi onlangs gerestaureerde huizen, wat op de gevel te lezen is. Het ene huis is nog mooier dan het andere. Overal spreuken, leuke details, erkertjes en mooie uithangborden. In het centrum staan 5 sprekende lantaarns, een oma, haar kleinzoon en 3 ooms. Als je op een bepaalde plek staat vertellen ze een verhaal. ‘s Avonds zeggen ze ook iets , dit gebeurt gedurende een aantal uren, die vermeld worden in de folder met de plattegrond van de stad. Hier lees je ook dat het Celler Glockenspiel om 11,13,15, en 17 uur speelt en dat er dan 5 personen uit de Celler geschiedenis naar buiten draaien voor een rondje.

Het oude centrum met leuke winkelstraten.

We gaan in een restaurant iets eten en hier wordt weer om de QR code gevraagd en even inchecken met Luca. Gisteren bij het slot zei de mevrouw bij de kassa dat het niet meer hoefde, onduidelijkheid troef wat dus hier de regels zijn. Celle heeft een mooi compacte oude binnenstad met een groot winkel aanbod, natuurlijk ook de bekende merken, een prettige relaxte stad.

Wat we in de planning hadden daar zijn we geweest en nog wat meer zelfs, we vinden het genoeg zo en gaan morgen weer naar huis. Dan zijn we 3 weken weg geweest waar van we maar overdag 1 regenochtend gehad hebben en af en toe momenten met wat druppels. Reuze getroffen vinden we, een mooie reis en echt iets heel anders maar zeer de moeite waard. We zijn 17 september vertrokken en waren 7 oktober weer terug, en totaal hebben we 1556 km gereden.

De hele reis is ook te lezen via het reisblog dat we tijdens de reis bijhouden, zonder speciale info voor de camperaars zoals GPS, prijzen etc maar wel met veel meer foto's. De volgende reis is binnenkort naar Cyprus, een vliegreis deze komt dus niet op deze site maar is wel te volgen via:

www.pindat.com/reisblog/op.stap.met.ina.en.marinus

Voor meldingen kun je je opgeven voor op de mailinglijst van pindat om ons te volgen.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...