St.Lorenzen 2019

2019

Van Kaltenbach naar St.Lorenzen(San Lorenzo) is maar 149 km, we hebben de tijd en gaan daarom even kijken op de P van de Europabrug over de Brenner. Het blijft een mooie route die we al tig keer gereden hebben. Het is precies 50 jaar geleden dat men met de bouw begon en in 1963 werd de brug geopend. Hij is 192 m hoog en ligt op 1372 m boven zee niveau. Het was in de tijd van de Etrusken en de Romeinen al een belangrijke route omdat het de laagste overgang over de Alpen is. Als we er nu overheen rijden valt het ons nauwelijks op behalve dat we tol moeten betalen €9.50.

St.Lorenzen

Om 12 uur zijn we op camping Wildberg(N46.78162º E11.89962º) waar we al diverse keren waren, 's winters maar ook in de zomer. Het is dan net een mooie tussenstop op de route naar het zuiden. En het ligt vlak bij Bruneck(Brunico) een hele leuke plaats met een mooie oude binnenstad. En als bonus krijg je ook nog een openbaar vervoerkaart voor een week voor trein en bus in heel Süd-Tirol. We zijn er al eens mee naar Bolzano geweest, daarna met de gondel omhoog en met het smalspoorbaan treintje naar de Ritten. Kostenloze mobiliteit voor de toeristen noemt men dat hier, wat een service.

We maken een rondje over de camping en door het dorp. De camping wordt uitgebreid er wordt gebouwd daarom staan we op het grote veld, maar hier is altijd plaats in de winter! We vinden het hier heerlijk, de camping is net een boerencamping met diverse dieren, loslopende kippen, 's avonds worden de ezels en paarden naar de stal gebracht die op een veldje verderop staan. En wat we prettig vinden een gasaansluiting.

Camping Wildberg met diverse appartementen.

Antholzer See

Donderdag gaan we naar Antholzer See, een ritje met de trein en daarna met de bus. Als we bij Olang de bus nemen rijden we het Antholzer dal in omhoog naar het meer. De bus is bij het eindpunt afgeladen vol met langlaufers en wandelaars. Een leuke rit door kleine dorpjes, bij het meer aangekomen zien we een reuze grote tribune met reklame voor de wereldkampioenschappen Biathlon in 2020. We nemen een kijkje bij het schieten en zitten even heerlijk in de zon op de tribune, eerste rang. Diverse mensen krijgen les(?) en oefenen een tijdje met langlaufen voordat ze het meer op gaan, het eenvoudigste langlaufrondje.

De mooi gelegen Antholzer See.

's Zomers kun je rond het meer wandelen maar in de winter is er een wandelpad op het meer naast de loipes. We kiezen voor de gemakkelijke vlakke route over het bevroren meer. Het weer is heerlijk en het landschap prachtig. Met de bus van half 3 zijn we in precies een uur weer terug in St. Lorenzen. Even een boodschapje in het dorp dat een grote supermarkt heeft, het is van het station en\of het centrum 3 minuten lopen naar de camping.

Bruneck

Ondanks dat de voorspellingen van het weer wat minder waren was het vrijdag goed weer, zon met wat wolken en er vielen misschien 10 druppels regen. Prima winkeldag, dus we gaan naar Bruneck(Brunico). Mooie oude gezellige binnenstad met leuke winkels voor zeer redelijke prijzen, en ook geen hordes winkelende mensen. De Italianen houden ook in de winter siësta dus rond de middag sluiten de meeste winkels en is de gezelligheid weg. Ook hier weer regelmatig even omhoog kijken voor mooie elementen op de gebouwen. We lopen helemaal naar het eind van de oude binnenstad waar de kerk staat met de begraafplaats met de mooie grafstenen ingemetseld in de lange muur naast de kerk.

Uitzicht naar het slot met het Messner Mountain Museum.

's Middags gaan we naar het Museum Mansio Sebatum in San Lorenzo,€3 pp €2.40 65+. Diverse openingstijden! Vroeger heette het hier dus Sebatum. We zijn hier al zo vaak geweest maar hebben nog nooit het museum bezocht. Buiten staat een mijlsteen uit 218 n.Chr. hier staat op dat de afstand tot Aguntum bij Lienz 56 Romeinse mijl was, foto bij een verslag van 2016  Het museum, tevens VVV heeft een A4 waar de vertaalde tekst op staat. Op de 1st verdieping is weergegeven het gebied van de Saevaten, een volk dat behoorde tot het Keltisch koninkrijk Noricum.

Op de 2e verdieping zie je veel van de Romeinse Mansio, een rustplaats voor de reizigers, tevens woongemeenschap. Om de 40 km werd meestal zo'n Mansio gebouwd. Mooi uitgelegd allemaal, met voorwerpen die hier in de buurt gevonden zijn maar ook met teksten hoe men leefde.Een parfumflesje is een voorbeeld van de handel in kleine glasflesjes voor de parfum die toen al geïmporteerd werd uit het Midden Oosten.Het parfumeren van je haar en lichaam behoorde tot een goede gewoonte bij de Romeinen. En informatie over geld zaken, wat iets kostte en wat men verdiende, diverse beroepen staan er in het lijstje oa prostitué. En dan wat de diverse boodschappen kostten dus wat je met het geld kon doen.

Op de bovenste verdieping zie je geloof en dodencultuur. De Romeinen geloofden in een bestaan aan gene zijde. De doden kregen vele zaken mee, oa een munt om de veerman te betalen, maar ook gebruiksvoorwerpen. In de buurt zijn 84 graven ontdekt, 2 zijn hier nagebouwd met de bijbehorende voorwerpen en sieraden. Ook was er een vondst van 22 gouden munten, ooit geslagen in Konstantinopel, Rome en Ravenna. 539 n.Chr. was een onzekere tijd voor de bewoners van de streek, de Frankische koning Theudebert viel het land (Noord Italië) binnen en verwoestte hele landstreken. Voor de bewoners reden om hun goud te begraven, wat 1400 jaar later bij opgravingen in Sebatum gevonden wordt. Een klein archeologisch museum met leuke wetenswaardigheden en mooi weergegeven met tekst in Duits, Italiaans en Engels.

Kronplatz

We gaan vandaag skiën, het is zaterdag een wisseldag, dus we hopen dat het niet zo druk is. Stukje met de trein tot Percha, trein uit en aan de andere kant van het perron de gondel in. Die brengt je in 20 minuten(met 2 tussenstops)naar de top van de Kronplatz op 2273 m hoogte. Boven op het plateau komen heel veel liften/gondels dus hier is het altijd druk. Hier staat ook de grote bel die om 12 uur luidt. Het is altijd even kijken welke afdaling je moet/wilt nemen.

Gelukkig is het veel minder druk dan in Oostenrijk en ook de conditie van de pistes zijn beter, minder grote hopen geschoven sneeuw. Op een paar plekken aan de zuidkant wordt het zacht maar prima te doen. Als we beneden bij S.Vigilio zijn zien we dat het 10 graden in de schaduw is. Dit ligt toch nog op 1193 m hoogte. Het is onvoorstelbaar zulk prachtig weer, strak blauwe lucht en geen wind.