Trogir

2011

Primosten

Dinsdagmorgen weer uit Krka vertrokken en weer via Sibenik, nou dat hebben we weer geweten, we misten ergens een afslag. Men wil je maar naar de snelweg toe brengen en wij wilden de kustweg rijden. Truus gaf toen aan dat het wel mogelijk was, zijn we dwars door een oude wijk gegaan, met zeer smalle weggetjes, aan beide kanten nauwelijks 10 cm ruimte. Echt kromme tenen werk, ik was blij dat we er uit waren, je moet verder, keren en terug gaat niet. Sibenik heeft dus geen goede naam bij ons. We kwamen toen op de kust weg, die erg mooi is, ten zuiden van Sibenik en we zijn maar een klein stukje zuidelijker gegaan naar Primosten.

Even voor Primosten is camping Adriatic zodat het voor mij weer net te fietsen is, handje in de rug erbij. Primosten is een oude vissersplaats, weer op een landtong in zee, het is een populaire plaats dus weer een hoog Marken Volendam gehalte. Het heeft een jachthaven, de grote nieuwe jachthaven is een baai verder, en er zijn heel veel trendy koffiebars, ijssalons en pizzeria´s . Gisteravond zijn we er even naar toe gefietst en vandaag weer en hebben er lekker gegeten. De camping is redelijk, hij is ongeveer half vol, dus je hebt niet het idee van een overvol kippenhok. We konden zelfs nog aan het water staan maar daar stond je in de volle zon. Het is al behoorlijk warm dus zijn we op een paar terrassen hoger gaan staan onder de bomen, we kijken toch zo op zee en het strand. Voor ons staan hier en daar wat kleinere tenten. Het terrein is erg ongelijk, het gedeelte iets hoger, waar wij staan, heeft mooie rechte stukken met zelfs een eigen kraan en afvoer voor vuil water en dus toch een mooi uitzicht.

Achter de poort ligt dit gezellige plein.

Trogir

Donderdagmorgen weer vertrokken uit Primosten en om 11 uur stonden we alweer op de volgende camping bij Seget Donji. Dit ligt praktisch tegen Trogir aan, een kleine camping die nog voor geen kwart vol staat , wat een verademing. We staan weer 1ste rang aan het wandel/fietspad dus erg gezellig en we hebben 2 tamarisken voor de schaduw. We kijken uit op Okrug Donji tegenover ons op het eiland Ciovo.

Vanmiddag al op de fiets naar Trogir geweest, dit heeft een prachtige oude binnenstad. De stad ligt eigenlijk ook op een eiland voor de kust, je gaat een brug over, daarna kun je weer een brug over naar het eiland Ciovo. Ciovo was vroeger een eiland voor de melaatsen. Trogir, ooit gesticht door de Grieken, heeft nog een volledig authentiek middeleeuws centrum, dit staat op de lijst van werelderfgoed van Unesco. Het is behoorlijk druk, er lopen diverse gidsen met groepen, maar toch gezellig, ook omdat het niet te groot is. Ben naar boven geweest in het fort op het eiland en dan kun de stad(ook het gedeelte op het vaste land) overzien. Dat vind ik altijd heel prettig als je het begin en eind van een stad kunt zien. De stad heeft prachtige gebouwen uit de Venetiaanse tijd en overal wapenschilden, mooie stadspoorten en aan de zee kant een mooie promenade met palmen waar de veerboten en taxibootjes aankomen. Je kunt ook praktisch vanaf de camping met een bootje naar de stad. Vanmorgen dus weer even naar de stad gefietst, wat een drukte. Naast de brug naar de oude stad is een grote gezellige groente en bloemenmarkt met nog heel veel andere waren. Deze keer de kathedraal bezocht met mooi beeldhouwwerk bij de ingang van beroemde Dalmatische steenhouwers. Ondanks de drukte toch een prettige `stad`, het oude centrum is eigenlijk een dorp, als je de kleine straatjes achteraf inloopt ben je de drukte zo weer kwijt. De Japannertjes lopen even de kathedraal in, de stadsloggia en de toegangspoort bij de haven, met de mooie brede boulevard met palmen en dan denk ik snel de bus weer in.

Het gezellige plein bij de kathedraal met de Venetiaanse loggia.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...