Gargano 2016

2016

Vieste

Dinsdag zijn we in Vieste op camping Baia degli Aranci aangekomen een “vakantiedorp” in Vieste waar we al eerder waren N41.88760º E16.16299º. Een camping , bungalows en hotel met verder alle faciliteiten, 2 zwembaden, 4 wasmachines(gratis), wifi en natuurlijk animatie. Het is op loopafstand van Vieste maar gistermiddag toch de fiets genomen om wat rond te kijken. Het heeft een heel mooi oud centrum en het ligt ook weer op een rotspunt in zee. Maar natuurlijk is het ’s middags ongezellig, we dachten even wat info te halen bij de VVV maar die ging pas om 6 uur open.

De volgende morgen na een was gedraaid te hebben dus weer op de fiets naar het centrum. Het is wel toeristisch maar als je door de smalle straatjes loopt zie je wel weer leuke dingen, zoals een kleermaker die bezig is. 2 Keer hebben we iemand bezig gezien met houten bootjes te maken en miniatuur trabucchi, een hele speciale houten constructie om vis te vangen, die je hier in de buurt langs de kust ziet. Nadat we op een pleintje wat gegeten hadden, liepen we naar een ijssalon om nog even een ijsje te eten. Net op tijd het was half 2 en hij ging dicht, zo gaat dat hier veel, dan wordt het een ongezellige boel. Tijd voor de siësta, dat gaan we dus ook maar doen.

Vieste op een rostpunt in zee gelegen.
Het grote plein in Vieste.
Het centro storico van Vieste.
Het oude gedeelte van de stad boven op de rotsen.
bwd  Set 1/2  fwd

Donderdag toch maar vertrokken van de camping, gister toen we bij de man waren die de mini trabucchi aan het maken was, vroeg ik of er nog in bedrijf waren. Er staan er best nog wel veel maar volgens hem werkten er 3 nog. Hij heeft ons uitgelegd waar dit was. Dus dat gaan we proberen te vinden, we rijden verder langs de kust en vinden inderdaad de bewuste trabucco bij Molinella, maar op dit moment geen activiteiten. We hadden gehoopt dat er ’s morgens activiteiten zouden zijn, helaas niet het juiste moment. Je kunt voor €8 pp en max 5 personen een en ander bekijken. Hier in de baai zijn diverse campings maar we rijden toch verder misschien vinden we een vrij plekje.

De trabuccho bij Molinella die nog in bedrijf is en die je kunt bezoeken.

Peschici

Van Vieste naar Peschici is een mooie kust maar met heel veel campings, vakantiedorpen. Een vrij plekje vinden we niet we besluiten om naar een camping vlak voor Peschici gaan die ik op internet had gevonden en die het dichtst bij het dorp lag. Maar als we daar aankomen zien we dat dat geen optie is, steil een berg af, en daarna ook nog een bergachtig stuk. Geen optie om met de fiets naar Peschici te gaan, ja dat zie je weer niet als je op Maps.me kijkt. Terwijl het stuk direct na Vieste redelijk laag is en waar ook veel door toeristen naar Vieste gefietst werd.Peschici hadden we bij onze vorige reis niet bezocht dus wilden we daar nu wel naar toe. Ook weer een dorp hoog boven op een rots aan zee.

Peschici hoog boven op een rots gelegen.

Boven aan het dorp parkeren we en lopen naar beneden. Ook hier in het oude centrum een wirwar van smalle straatjes. Ook hier valt het tegen de middag stil en gaan we verder langs de kust naar CP Sosta Camper Azzuro N41.94228º E15.98368º waar we in 2007 ook gestaan hebben. Een mooie plek aan het strand inmiddels met voorzieningen  en natuurlijk strandtent/restaurant moet ligbedden, maar nu nog heerlijk rustig.Bij de strandtent kun je warm douchen(€2?) Achter in de middag krijgen we onze eerste heftige regenbui zoals we nog niet gehad hebben, onweer met windstoten. Na ruim een uur is het weer droog. Er is al regelmatig regen voorspelt op internet maar dat stelt nauwelijks iets voor.

Rodi Garganico

De volgende dag verder gereden naar Rodi Garganico, hier beneden bij de haven de camper geparkeerd en omhoog naar het oude centrum gelopen. We doen er wat boodschappen en gaan verder langs de kust. Vlak voordat de Lido’s beginnen,vinden we bij de 2 binnenmeren, die vlak langs de kust liggen, een plekje N41.92635º E15.85460º. Prima rustig plekje, waar we ook rustig overnacht hebben maar vanmorgen toch weer verder gegaan. Je krijgt dan een kuststrook met zandstranden en allemaal Lido’s, het is weer weekend dus wordt het druk. Daarom gaan wij stukje verder de tolweg op naar het noorden en besluiten naar Bologna te gaan.

Rodi Garganico, het centro storico ligt ook weer hoog op een rots.