Rome

2007

Antiek Rome

We laten ons dus met de bus omhoog naar het station rijden. Het is dan nog een klein uurtje met de trein. Om niet doodmoe terug te komen gaan we vandaag alleen maar het antieke Rome bezichtigen. Het Palatino, het Forum Romanum en het Colosseum. Vanaf het station is dit goed te lopen en zie je ook iets van het dagelijkse Rome. Voor deze 3 plekken kun je een gecombineerd toegangskaartje kopen. Je komt eerst langs het Palatijn waar haast nooit een lange rij voor de loketten staat. Hier heb je gemak van als je daarna naar het Forum en Colosseum gaat waar het altijd erg druk is. Het Palatino was vroeger de heuvel waar de elite woonden. Ze keken neer op het Forum Romanum, ook niet echt een plek voor de gewone man. De plek is natuurlijk uniek, maar een groot gedeelte zijn opnieuw gemetselde ruïnes. De boog van Septimius Severes is echter nog een in het oogspringend authentiek onderdeel van het Forum. Je bent nu vlakbij het Colosseum waar meestal weer een lange rij bij de kassa staat.Verder lopen er veel (verklede) Romeinse strijders die met je op de foto willen. Binnen lopen heel veel groepen met gidsen(soms in sneltreinvaart) Het gebouw zelf is wel heel beroemd maar ons deed het niet zoveel. Het is de plek en de geschiedenis die er aan vast zit, maar die is wel heel erg bloederig en zeker niet beschaafd. De boog van Constantijn die er vlak naast staat, is prachtig. We vonden het zo voor 1 dag wel genoeg en zijn weer lopend terug gegaan naar de trein.

Uitzicht op het Forum van af het Palatino.

Modern Rome

De volgende dag eerst weer met het campingbusje omhoog naar het station, daarna met de trein naar Rome. Deze keer zijn we met de metro gegaan, dit werk perfect. Niet duur ook voor 6euro een klein uurtje met de trein en de hele dag openbaar vervoer in Rome. Eerst maar naar de Spaanse trappen, de metro stopt er vlakbij. Wij waren er 28 april, de mooiste tijd is iets eerder omdat dan de azalea's op de trappen in volle bloei staan. Alhoewel dat natuurlijk per jaar afhangt van de weersomstandigheden. Een mooi gezicht is het wel, maar de plek is natuurlijk erg druk en toeristisch. Toen lopend naar de Trevifontein, ietsje drukker, om niet te zeggen je kon over de hoofden lopen. Prachtige fontein op een onooglijk klein pleintje, totaal geen verhoudingen , maar ja wel heeeeel beroemd dus heeeel druk. Overal in de stad staan borden met de looproutes. Gezellige straten en als je ook eens omhoog kijkt zie je prachtige gevels en ornamenten. Het zijn niet alleen deze drukke bezienswaardigheden die de stad interessant maken. Vandaar uit naar het Pantheon gelopen, dit keer een mooi en gezellig plein, sfeervol, de piazza della Rotonde. De ronde kerk met in het binnen een rond open gat, de oculus, met een diameter van ruim 8 meter. Geweldig stukje bouwkunst. Alleen door dit open dak komt dus het licht naar binnen, maar ook de regen of als je het treft sneeuw!!! Ja je moet het maar treffen, ben je ooit in Rome en het sneeuwt ga naar het Pantheon. Ongelooflijk mooi van binnen met prachtige marmeren vloeren. Een prachtig gebouw van ruim 2000 jaar oud, hier was het ook wel druk maar door de hoogte van de kerk en de ruimte om de kerk viel dit reuze mee. Zijn we ooit nog een keer in Rome dan gaan we weer naar het Pantheon. Zeker een tweede bezoek waard. Daarna zijn we een stukje langs de Tiber gelopen naar weer een ander plein piazza della Popolo. We vonden het zo wel weer genoeg geweest en zijn met de metro en trein weer terug gegaan. Daarna het vreselijk steile weggetje weer afgelopen. Dat voel je flink in de kuiten na zo'n dagje Rome.

Drukte bij de Spaanse trappen.

Het Vaticaan

De derde dag, zondag dus, weer hetzelfde ritje maar nu wat eerder uitgestapt en naar het Vaticaan gelopen. Dat was helaas de verkeerde dag, de kerk konden we niet in, er was een dienst. Alles was buiten op een groot scherm te volgen en het plein stond helemaal vol. We hoorden dat om 1 uur de kerk weer voor het publiek open ging. Als dat nou maar zo is? Nou dan maar in de rij voor het museum met de Sixtijnsekapel.

Marinus wilde eerst niet in de zeer lange rij gaan staan. Maar op mijn argumentatie van ja ook al geen kerk gezien en dan ook geen Sixtijnsekapel, nou vooruit, onder protesten schoven we aan. De rij schoof langzaam op, hier en daar werden we bezig gehouden door muziekanten, overal werd van alles verkocht. ruim 3 kwartier hebben we dus in die rij gestaan stonden we misschien op de helft. Toen ging ineens het gerucht dat het museum gesloten werd. Een Italiaan ging informeren en kwam na een tijdje terug, ja hoor het was waar. Ze hielden er gewoon mee op, typisch Italiaans. Hij haalde ook zijn schouders op van tja het is niet anders. We hadden het helemaal gehad, lekker op tijd terug en nog wat relaxen op de camping. Om nog een keer te gaan zagen we niet zitten, je moet er dan gewoon vroeg zijn en voor ons was dat niet mogelijk omdat het busje van de camping pas om 9 uur reed. Nou ja misschien komt er nog een keer een herkansing.