Gargano

2007

Monte s'Angelo

In middels komen we in het noordelijkste deel van Puglia, de Gargano, ook wel de spoor van de laars genoemd. Het wordt hier weer bergachtig, we gaan dan ook eerst de bergen in en rijden omhoog naar Monte S'Angelo, een bedevaartsplaats. Via een bochtige weg kom je boven op de berg en daar ligt dan een grote stad, die je van beneden af niet kan zien.

De stad staat onder bescherming van de aartsengel Michaël. De bekende kerk Santa Maria is boven de grot gebouwd waar de aartsengel verscheen. De kerk heeft ook weer een prachtige bronzen deur. In het stadje staat het vol met religieuze souvenirs o.a van Padre Pio die uit S.Giovanni Rotondo kwam, dat hier vlak bij ligt. Padre Pio is de enigste persoon waarvan bekend en "bewezen" is dat hij kon vliegen(zweven). Door de katholieke kerk vaak gechecked om hem te ontmaskeren maar dit lukte niet. Hij is op laatst heilig verklaard. De Italianen vereren hun heiligen trouw. Als je van Monte S.Angelo langs de kust rijdt, zie je een prachtige kust maar nergens een plekje om vrij te staan.

De Santa Maria boven op een grot gebouwd.

Vieste

Als we in Vieste aan komen besluiten we maar naar een camping te gaan omdat we hier een paar dagen willen blijven, om op ons gemak de stad te bekijken. Het is hier weer erg toeristisch en het seizoen begint op gang te komen. We gaan op de ASCI camping staan die onderdeel is van een vakantiepark met hotel en bungalows en 2 mooie zwembaden. Verder zijn er 3 wasmachines en 2 strijkplanken, alles erop en eraan voor de ASCI prijs van slechts 14 euro. Een koopje dus alhoewel deze prijs natuurlijk niet voor het seizoen geldt. De camping stelt niet veel voor maar de voorzieningen zijn dus prima voor dat geld. Als wij de volgende dag even de weg oversteken om op een ligbed aan het strand wat te lezen blijkt dat 2 ligbedden en parasol hier 16 euro kosten, dus gauw maar weer terug naar de gratis bedden bij de 2 zwembaden. Vieste was ooit een vissersdorp maar is uitgegroeid tot een flinke stad. Het heeft echter nog een prachtig oud historisch centrum met hele mooie straatjes, steegjes en doorkijkjes. Het oude gedeelte is behoorlijk toeristisch maar heeft het mooiste centro storico dat we tijdens deze reis gezien hebben. Heerlijk om hier een paar keer door heen te dwalen en wat te eten bij een van de leuke restaurantjes.

Vieste met zijn mooie oude centro storico.

Peschici

Na een paar dagen vertrekken we weer richting Peschici, de kust is prachtig maar je kunt nergens even stoppen, zelfs niet om even een kopje koffie te drinken. Verder is het een en al vakantiedorp, ook niet echt een plek waar wij willen staan. Het is warm en het wordt ook al druk, het is nu al juni.

Peschici, ook weer mooi gelegen op een plateau, zijn we daarom niet ingegaan maar zijn naar de haven gereden en hebben daar toen maar even een koffie gedronken. Even voorbij Peschici zagen we direct aan het water een eenvoudige officiële camperplaats, omdat het behoorlijk warm was zijn we daar maar gaan staan, het was er rustig en we stonden direct aan het strand.

De kust die daarna volgt is minder interessant en het zijn vooral plaatsjes met Lido's en overal borden verboden te staan met de camper. Onze jongste zoon is ondertussen naar Bergamot gevlogen en gaat vandaar met de fiets en tent richting Cinqueterre. We horen dat hij de volgende dag in Cremona aankomt. We nemen ineens het besluit hem een handje te helpen en hem van Cremona naar de westkust te brengen. Dit scheelt hem 3 dagen stevig klimmen met de fiets de Apennijnen over. Wij gaan dus nu via de tolweg rechtstreeks naar Cremona waar we in de loop van de middag aankomen. á Avonds gaan we gezellig samen eten in Cremona en doe ik ook nog even een wasje voor hem

Na de volgende morgen eerst nog even naar het internetcafé te zijn geweest vertrekken we richting Cinque Terre. Na de Cinque Terre wil hij via Toscane naar Ancona fietsen waar hij dan met de boot naar Griekenland gaat. Daarom is Deiva Marina eigenlijk wel een goede startplaats voor hem. zo staan we 's middags weer op de zelfde camping waar onze reis is begonnen, met het grote verschil van de drukte. Op het strand staan al de standstoelen uit en is het druk het seizoen is begonnen. De volgende dag hebben we Mathieu uitgezwaaid en zijn we zelf weer via Zwitserland naar huis gegaan. Het laatste stukje kust met o.a. Venetië komt nog wel eens, 18 juni waren we weer thuis!