Thassos

2008

Zo sta je nog op het vaste land en zo zit je op een eiland. We hebben meteen ergens aan de kant van de weg overnacht, later zagen we dat we beter richting stad hadden kunnen rijden voor de grote parkeerplaatsen waar je wel wat rustiger staat. Eerst even wat brood gekocht in Limenas want morgen is het 1 mei en zal veel of alles wel dicht zijn. Daarna weer verder gereden richting westkant.

Thassos is een rond eiland met in het midden wat bergen, met een rondweg van 80 km en af en toe een weggetje van de kust af de bergen in. Even na Limenas(Thassos stad) komt een mooi stukje kust, Golden beach. Hier vinden we een mogelijkheid om aan het water te staan. Het is prachtig mooi weer en het is nog heerlijk rustig. Het is nu dus mei maar het seizoen moet nog beginnen. Na 2 nachten op onze mooie plek gestaan te hebben gaan we weer verder. Bij Kalives doen we wat inkopen, daarna gaan we de bergen in richting Prinos. Als we in een bocht stoppen om even koffie te drinken en wat te filmen, komt er een autootje met de lichten knipperend de berg af. Onze buren van 3 huizen verder, het is toch niet te geloven. Ik wist dat ze rond deze tijd op het eiland zouden zijn maar dat je elkaar dan tegen komt op een bergweggetje midden op het eiland, ongelooflijk!

Prinos.

We spreken nog even wat af voor aanstaande zondag, zij zitten in een hotel in Limenas, wij gaan in Pefkari op de camping staan. Eerst staan we nog een nacht even voor Tripiti beach vlak voor Limenaria. Er wordt door een mannetje uit een appartementen complex eerst een beetje moeilijk gedaan maar uiteindelijk mogen we daar toch voor een nacht staan.

Potos

De volgende dag gaan we naar de camping tussen Pefkari en Potos in. Hier blijven we een aantal dagen zodat we weer wat kunnen wassen want de camping heeft gelukkig een wasmachine. In Pefkari is nog weinig te doen, de meeste winkeltjes zijn nog dicht maar in Potos is het seizoen al begonnen en zitten de terrasjes vol. Van hieruit gaan we ook weer met de scooter. Ooit waren we dus al eens 14 dagen op Thassos en we hadden daar goede herinneringen aan zodat we graag weer een keer terug wilden. We hadden toen een auto gehuurd en ook het hele eiland bekeken. Met de auto waren we ook in Kastro geweest, midden op het eiland en zo'n beetje het einde van de wereld, heel erg verlaten. Het is een onverharde weg,slechts 10 km , het is te doen met de scooter maar we doen er wel een uur over om boven te komen maar een prachtige route. Ik moet zelfs weer 2 keer afstappen om dat de scooter het niet trekt, we zetten toch door en komen eindelijk boven. Het dorp heeft ook nog een taverne en is zowaar open. Na wat gedronken te hebben lopen we even door het dorp en naar het kerkje bovenaan.

Even de scooter parkeren in Potos.

Hier staat naast het kerkje een knekelhuisje waar je de stapels beenderen, schedels en kistjes met foto's zo ziet staan. De route naar Maries is ook maar 10 km maar deze weg is goed. Onderweg zien we een imker bezig met zijn bijen, dit is iets wat je regelmatig op het eiland ziet. Onderweg nemen we ook nog een kijkje in het Stavronikita klooster, het is er stil en verlaten, we zien niemand. Toch als we later boven bij de uitkijkpost even iets eten zien we dat de deur gesloten wordt. De kloosters zijn meestal te bezoeken in de ochtend en achter in de middag, tussen de middag zijn ze vaak gesloten. Zondagmorgen gaan we naar Theologos, want hier is een kerkje met een iconastace die uit donker hout gesneden is. Op zondag morgen hebben we grote kans dat de kerk gewoon open is en dat klopt ook, de dienst is net afgelopen en we kunnen op ons gemak even rond kijken.

We lopen nog even door het dorp en wie komen we daar tegen? Ja hoor, weer onze buren, 's middags hadden we afgesproken samen te gaan lunchen maar dat was dus niet in deze plaats. Na een paar dagen op de camping vertrekken we weer, echter een klein stukje verder zien we alweer een prachtige plek even voor Aliki, nl Astris beach.

Nauwelijks een plaatsje,maar wel weer met een supermarkt. Je kan zien dat over een tijdje hier toeristen zitten in de diverse appartementen in de buurt. We staan weer op een schitterende plek op een landje aan het strand. We lopen een stukje langs het strand even verderop is een kleine werf waar wat bootjes liggen. We houden hier weer een rustdag na 2 nachten hier gestaan te hebben rijden we de volgende dag weer een klein stukje en stoppen in Aliki. Dit een kleine landtong waar vroeger een marmergroeve was. Het is leuk om hier even rond te lopen. Bij het restaurant voorbij Aliki langs de weg(dat wat hoog ligt) eten we en vragen of we op de parkeerplaats beneden mogen overnachten. We hebben daar weer een prachtig uitzicht op de landtong.

De oostkust

Daarna komen we weer aan de oostkant van het eiland met weer een prachtige kust, hier is het allemaal wat bergachtiger. In Skala Potamias kan je zien dat de eerste toeristen er al zijn, er zijn al behoorlijk wat bedden op het strand bezet. Als we het bergdorp Panagia door lopen zie ik toch dat het hier pas 18 graden is. We denken dan onder Limenas bij Makriammos nog een plekje aan het water te vinden maar komen dan bij een slagboom uit dit is alleen maar een vakantiedorp met bungalows.

We rijden dus maar door naar Limenas en moeten zo dwars door de stad en komen dan weer bij de grote parkeerplaatsen bij het centrum uit. Limenas is een leuke gezellige plaats je kunt hier naar boven lopen naar de resten van de Akropolis. Nu hebben we dat niet gedaan omdat we daar ook al eens waren. Dat geldt dus voor nog een paar dingen zoals het klooster Archangelou en de marmergroeve bij Limenas. Een heerlijk eiland waar we 12 dagen waren en waar het zo in het voorseizoen nog erg rustig is. Misschien hebben we daarom geen problemen gehad met hier en daar zo maar te staan.