Noordkust

2009

St. Jacut de la Mer

Daarna zijn we naar de camperplek van St. Jacut de la Mer gegaan een landtong in een baai. Het is mooi weer dus we gaan aan het eind van de middag nog even op de fiets naar het puntje van de landtong waar je een mooi uitzicht over de baai hebt. Zondag is het nog steeds mooi weer en is het behoorlijk druk, iedereen is op weg naar Fort la Latte en Cap Frehel.

De kust is mooi maar je kunt nergens "zo maar" staan. Je moet steeds naar een grote parkeerplaats en dan een stuk lopen. Bij de baaien aan zee is het vaak een parkeerplaats met een balk met doorgangshoogte tot 2.10 m. We komen soms ook bij een parkeerplaats waarbij men mannetje aan mannetje staat, daar hebben we niet zo veel zin in. Ook omdat het vandaag, zondag, mooi weer is , is het dus even zoeken naar een plekje. Bij de haven van Le Val-Andre valt het mee, het staat er wel vol maar niet tegen over elkaar en ook nog op een grasveld. We staan vlak bij de haven en als we 's avonds een rondje lopen zien we dat er gratis wifi in de haven is. Dus snel even de laptop gehaald en op een bankje aan het water even ingelogd. De volgende morgen betalen we in het havengebouw voor de camperplek. Het plaatsje Brehec ligt ook mooi in een baai, maar weer hetzelfde verhaal nergens kun je bij de haven parkeren. We rijden op goed geluk naar boven en komen bij een plekje met mooi uitzicht over de baai. Maar een eigenaar van een restaurant mekkert al meteen dat we in zijn uitzicht staan. We drinken er alleen maar koffie en vertrekken maar weer.

We rijden naar Pointe de Minard, wel een punt waar je vlak bij het uitzichtpunt "gewoon" kunt parkeren. De stukken lopen en vooral op ongelijke grond wordt voor mij al moeilijker, ondanks een brace om en een stok mee. Hier ligt het echter vol met hondenpoep dus om hier te overnachten hadden we ook niet veel trek in. Vlak bij Plouezec zijn we toen maar op een camping gaan staan. De camping heeft een zwembad en morgen zou het nog iets warmer worden, dus we houden maar even een rustdag. Verder heeft de camping ook wifi , dus 's avonds even via de skype met het thuisfront gesproken.

Trégastel

Na een luierdag bij het zwembad van de camping zijn we via Trequier naar de roze granietkust gegaan. Hier liggen allemaal grote roze graniet blokken langs de kust en op het strand. Het is helaas grauw weer met af en toe een spatje regen en veel wind, jammer als het zonnetje schijnt zal het een heel mooi gezicht zijn en komt het roze beter tot zijn recht. Ploumanach ligt ook weer in een mooie baai, een toeristisch plaatsje zo ook Trégastel. Maar omdat het niet zulk mooi weer is valt de drukte mee. We zitten hier over de taalgrens, alles staat in 2 talen aangegeven. Het Bretons is een Keltische taal, bij bv de juweliers zie je de sieraden met Keltische motieven.

's Avonds gaan we bij het planetarium van Plemeur Badou op de camperplek staan. Dit ligt iets landinwaarts dus hebben we niet zo'n last van de wind. De volgende dag knapt het weer gelukkig op en gaan we 's middags naar de camperplek in St. Michel en Greve een aardig plaatsje weer aan de kust.

De roze granietkust.

Na een dag in het binnenland 6 enclos (zie het volgende artikel hieronder) te hebben bekeken gaan we weer naar de kust, de kust van de Abers. In de ijstijd werden de rivieren diep uitgeslepen en ontstonden de brede scheuren in de lage valleien. Zo ontstonden de 3 fjorden met prachtige stranden, een beetje duinachtig gebied dat nog relatief rustig is in vergelijk met de rest van Bretagne. We gaan op de camping bij St.Pabu staan, omdat het hier vrij vlak is wilden we wat fietsen maar er is een harde wind. We blijven dus maar op de camping, net achter het duin uit de wind, om in het zonnetje wat te zitten lezen.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...